پوتین: ایران از برجام خارج شود همه فراموش می‌کنند آمریکا ابتدا خارج شد

ایرنا نوشت: رئیس جمهوری روسیه با انتقاد از موضع اتحادیه اروپا در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خاطرنشان کرد که با خروج ایران از این توافق همه فراموش می کنند که آمریکا نخستین کشوری بود که خروج از برجام را کلید زد.

ولادیمیر پوتینروز چهارشنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با آلکساندر واندر بلن رئیس جمهوری اتریش با بیان اینکه همینک مطلبی غیردیپلماتیک می گویم که ممکن است به مزاج دوستان اروپایی خوش نیاید، اظهار داشت: با خروج آمریکا، برجام در حال فروپاشی است.
وی افزود: کشورهای اروپایی نمی توانند هیچ اقدامی برای نجات برجام کرده و با ایران به شکل واقعی برای جبران خسارت های اقتصادی این کشور همکاری کنند.
پوتین گفت: اما به محض اینکه ایران گام های نخست را بردارد و اعلام کند که خارج می شود همه از یاد خواهند برد که طرف پیشگام در فروپاشی برجام ایالات متحده بود و همه ایران را مقصر خواهند کرد.
وی ادامه داد: در آن صورت افکار عمومی و جهان به شکل هدفمند به این سمت (علیه ایران) هدایت خواهد شد.
پس از خروج آمریکا از برجام در روز 18 اردیبهشت‌ماه سال 97 و بازگشت تحریم‌ها، ایران هفته گذشته به کشورهای باقیمانده در برجام 60 روز برای اجرای تعهدات خود به‌ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی فرصت داد و تاکید کرد: هر زمان که خواسته‌های ما تامین شود؛ ما نیز به همان میزان اجرای مجدد تعهدات متوقف‌ شده را از سر خواهیم گرفت، اما در غیر این صورت، جمهوری اسلامی مرحله‌ به‌ مرحله تعهدات دیگری را متوقف خواهد کرد.
اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای تأکید کرد که برای پیاده‌سازی کامل برجام تلاش می‌کند. در همین پیوند وزرای 28 کشور اروپایی به تازگی در نشستی در بروکسل درباره تصمیم ایران تشکیل جلسه دادند.
فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از پایان این نشست ضمن تاکید بر پایبندی اروپا به اجرای کامل برجام ابراز امیدواری کرد: نخستین تراکنش سازوکار ویژه مالی اروپا و ایران ظرف چند هفته آینده انجام شود.

17231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1260488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۵
    40 22
    مرگ بر روسیه و چین کمونیست !!!
    • IR ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۵
      18 9
      نه مث اینکه از شعار مرگ بر اینو اون همچین بدتونم‌نمیاد؟
  • الاحقر IR ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۶
    2 23
    به نام خدا موضوع: درخواست خروج از برجام سلام علیکم تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر دشمنان زورگو، تکیه بر توانمندی و ظرفیت های داخلی و ارتباط با کشورهای غیر مستکبر است. آمریکا و این سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان حتی اگر در مقابل چشم ما، جنگ زرگری هم راه بیاندازند باز دو روی یک سکه اند. مگر یادمان رفته که امام راحل (ره) فرمود: «آمریکا از انگلیس بدتر، انگلیس از آمریکا بدتر.» امام خامنه ای قبل از روی کار آمدن دولت ترامپ فرمودند: «برجام را ابتدائاً نقض نخواهیم کرد این را همه بدانند ... آن ها اگر پاره کردند ما آتش می زنیم.» ایشان سال گذشته، پس از خروج آمریکا از برجام در جلسه خصوصی با هیأت دولت فرمودند: «در روزنامه خواندم که ترامپ گفته که من می خواستم به ترزا مِی سفارش کنم راجع به سخت‌گیری نسبت به ایران، [امّا] او به من سفارش کرد درباره‌ی سخت‌گیری راجع به ایران! اینها این [جور] هستند دیگر. آن‌وقت تلفن می زند به آقای دکتر روحانی و اظهار ارادت و اخلاص هم به ایشان می کند. اینها را بایستی این‌جوری و با این چشم نگاه کرد؛ بدند اینها، اینها خیلی بدند. بنده یک سینه حرف د
  • IR ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۶
    14 0
    ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در هشدار به ایران گفت: «من چندین بار به ایران صادقانه گفتم که از برجام خارج نشوید. ما ترجیح می‌دهیم این توافق را ادامه دهیم. ما آتش‌نشانی نیستیم و نمی‌توانیم به همه کمک کنیم.» پوتین در ادامه خطاب به مسئولین حکومت ایران گفت: «ما نقش خودمان را بازی کرده‌ایم و نباید تنها بر ما تکیه کنید.»
  • IR ۰۳:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۶
    23 0
    دوستان روسوفیل فیلم دیدار پوتین و نتانیاهو در منزل نتانیاهو را دیده اند؟!...
    • IR ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۶
      0 0
      نه فقط تو دیدی! اسراییل جمعیت بسیار زیادی روسی الاصل داره و خیلی از ثروتمندان روسی یهودی هستند همیشه هم رابطه خوبی با اسراییل داشتند چه ربطی داره؟ الان روس های اسراییل بیان بگن اقای نتانیاهو دیدید پوتین پیش رهبر ایران رفته !
  • حسینقلی خان مستشار IR ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۶
    14 1
    چقدر یه آدمی میتونه رند و پدر سوخته باشه که همچین نظری بده. تو چطور؟ تو هم فراموش میکنی که این آمریکا بود که مسول به هم خوردن برجام بود؟ به نظرم به کلکسیون توانمندی هات که شامل جودو و هاکی روی یخ و اسب سواری و .. میشه باید خ..مالی را هم اضافه کنی
  • رضا IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۶
    11 0
    این هم از رفیق غار ما !!!!!!
  • IR ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۶
    2 0
    سهم ۵۰ درصدی ما در خزر چی شد؟ نصف دریای خزر مال ماست