استقبال وزیر احمدی‌نژاد از ایده «گفت‌وگوی ملی»/ گفت‌وگو با رقیب سیاسی به معنای تایید آنها نیست

عضو شورای مرکزی جمنا با بیان اینکه امکان وفاق صددرصدی بین گروه‌های سیاسی وجود ندارد، گفت: گفت‌وگوی ملی به معنای تایید گروه‌های سیاسی که در گذشته مواضع نادرستی داشتند نیست.

به گزارش خبرآنلاین، بعد از سال‌ها بحث و تبادل نظر، بالاخره جلسات "گفت وگوی ملی" با حضور عناصر سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا همچون محمدرضا عارف، محمدرضا باهنر و عزت‌الله ضرغامی در حال برگزاری است، جلساتی که باهنر از آن تعبیر به گعده کرده و می‌گوید: این جلسات تاکنون مرتب برگزار نشده ولی سعی می‌کنیم که هر از چندگاهی این جلسات را داشته باشیم. 

در این میان عده‌ای زمینه‌ و زمان اجرای این ایده را مناسب ندانسته و اجرای آن را در شرایط فعلی نوعی فرافکنی و حتی تلاش برای ائتلاف انتخاباتی می‌دانند، با این حال اما گروهی دیگر آن را نیاز دائمی و به ویژه ضرورت این روزهای کشور دانسته و تاکید دارند که برگزاری چنین گفت‌وگوهایی با هدف تامین منافع ملی، مغایرتی با رقابت‌های سیاسی ندارد.

سید محمد حسینی دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی درباره ایده "گفت وگوی ملی" به خبرآنلاین گفت: اگرچه عنوان "گفت وگوی ملی" جای بحث و تامل دارد اما اینکه جناح‌های سیاسی در کشور تعامل داشته، با هم گفت وگو کنند، با نظرات یکدیگر دقیقا آشنا شوند و در برخی مسایل به ویژه در سیاست خارجی و رویارویی با دشمن اشتراک‌نظر پیدا کنند اقدامی قابل قبول و پسندیده است که به بهبود اوضاع و پیشرفت کشور کمک می کند.

وی با یادآوری اقدام یکپارچه نمایندگان در حمایت از سپاه بعد از قرار گرفتن نام سپاه پاسدارن در لیست گروه‌های تروریستی از جانب آمریکا، ادامه داد: در آن قضیه شاهد بودیم که تمامی نمایندگان اعم از اعضای فراکسیون ولایی، امید و مستقلین با افتخار لباس سبز سپاه را پوشیدند تا به آمریکا نشان دهند علی‌رغم اختلاف‌نظرهای داخلی، در دفاع از منافع ملی همه در کنار هم هستند؛ و این حرکت نمادین بازتاب و آثار مثبت فراوانی داشت.

 گفت وگوها به معنای تایید مواضع نادرست برخی گروه‌های سیاسی نیست

عضو هیات رئیسه جمنا با بیان اینکه هم‌اکنون جلساتی در کشور با حضور اعضایی از هر دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا در حال برگزاری است، افزود: یک مورد آن جلسات مورد اشاره آقای باهنر است، اخیرا در بسیج اساتید هم شاهد حضور اساتیدی از هر دو طیف اصلاح‌طلب و اصولگرا برای همفکری در خصوص کمک دانشگاهیان به سیل زدگان بودیم و این حادثه به عنوان  موضوعی ملی و نه حزبی و جناحی مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت.

باید مواضع برخی گروه های سیاسی درباره فتنه ٨٨ اصلاح شود

وزیر دولت احمدی نژاد خاطرنشان ساخت: گفتگو و تعامل فعالان سیاسی به معنای تایید برخی مواضع نادرست گروه‌ها و جریان‌های سیاسی در گذشته و حال نیست، مثلا حمایت بعضی سیاسیون و گروه‌هایی سیاسی از فتنه سال 88 قطعا محل ایراد است که برای شکل گیری گفت و گوهای ثمر بخش چنین مواضعی باید اصلاح و به نحو مناسب جبران مافات شود، در آن صورت می توان با محوریت قانون اساسی به عنوان سند وفاق ملی، اندیشه‌های ناب امام خمینی، ولایت رهبر فرزانه انقلاب و صیانت از منافع ملی گام برداشت و با کاهش تنش‌های داخلی، همت و توان خود را برای برون رفت کشور از چالش‌های اقتصادی و گره گشایی از مشکلات مردم بکار گرفت .

این استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه در حال حاضر موضوع اولویت دار برای گفت وگوها، راهکارها و برنامه‌های عملیاتی در حوزه اقتصاد و مبارزه با مفاسد اقتصادی است که کارشناسان با دیدگاههای مختلف سیاسی، نقطه نظرات و پیشنهادهای خود را بیان کنند و مدیران ارشد هم شنوا و پذیرای راهبردهای معقول و واقع بینانه آنان باشند. البته نفس این گفت و گوها در شرایطی که به انتخابات مجلس نزدیک می‌شویم برای شناخت و تصمیم گیری جامعه می‌تواند مفید باشد و موجب ارتقاء سطح آگاهی و بینش مردم شود.

وزیر پیشین فرهنگ وارشاد اسلامی درباره اینکه مطرح می‌شود گفت وگوی فعالان دو جریان سیاسی کشور تلاشی برای ائتلاف انتخاباتی است، افزود: پیشنهاد گفت وگوی ملی تازه مطرح نشده و چند سالی است که بحث پیرامون آن وجود دارد بنابراین نمی‌توان آن را به انتخابات سال جاری ویا ضعف دو جریان عمده سیاسی کشور گره زد.

حسینی با بیان اینکه امید می‌رود هدف اصلی از گفت وگو ها و نتیجه آن خدمت به مردم باشد، گفت: در شرایطی که کشور با شدیدترین تحریم‌ها، جنگ روانی و رسانه‌ای و چالش‌های اقتصادی روبرو است دشمن در صورتی موفق می‌شود که شکاف و انشقاق در داخل ایجاد شود و در مسائل اساسی و ملی همچون ایستادگی در برابر زیاده طلبی غرب و عدم مذاکره با آمریکا انسجام و یک صدایی وجود نداشته باشد، لذا در اوضاع خطیر و سرنوشت ساز کنونی مسئولان و سیاسیون کشور علی‌رغم داشتن دیدگاه‌های متفاوت در مسایل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی  لازم است در مواجه با تحریم‌های آمریکا موضع واحدی داشته باشند که این مهم با تعامل وتفاهم سازنده و مرزبندی شفاف با بدخواهان نظام اسلامی میسر است.

وی با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی تشدید اختلافات داخلی معقول و منطقی نیست، تصریح کرد: البته گفت وگو با رقبای سیاسی به معنای صحه گذاشتن بر مواضع طرف مقابل نیست. در این گفت و گوها و طرح دیدگاه های کارشناسی اگر گروه های سیاسی هم به جمع بندی واحد نرسند و نتوانند یکدیگر را متقاعد کنند، مردم و یا حداقل خواص جامعه و اقشار تحصیل‌ کرده و نخبه می توانند به تعبیر قرآن استماع قول کنند و سپس سخن احسن را تبعیت نمایند.

امکان وفاق صد درصد هرگز بین گروه های سیاسی وجود ندارد

حسینی درباره احتمال تداوم جلسات گفت وگوی ملی گفت: تاکید می کنم که روی عنوان گفت و گوی ملی بحث دارم ولی در اینکه تبادل‌نظر، گفت وگو و جلسات و حتی مناظره‌هایی برگزار شود حرفی نیست؛ و طبیعی است که با تنوع دیدگاه‌های فعالان سیاسی ، امکان وفاق صد درصدی نیست با این وجود اگر در مسائل حیاتی نظام اجماع و وفاق حداکثری حاصل شود در اوضاع دشوار فعلی نتیجه بخش است.

خانه احزاب محلی برای تمرین گفت‌وگوی جریانات سیاسی است

عضو شورای مرکزی جمنا با بیان اینکه خانه احزاب هم مجال و فرصتی برای تمرین چنین گفت و گوهایی است، گفت: امروز شاهدیم در شورای مرکزی خانه احزاب گروه های اصلاح طلب، اصولگرا و مستقل در کنار هم مباحثی را پیش می برند البته با حفظ مواضع خودشان و چه بسا در مواردی  بحث‌های داغی هم بین‌شان رد و بدل گردد و بر سر هم فریاد هم بزنند ولی در  نهایت به نتیجه برسند؛ اگر خروجی چنین محافلی موفقیت‌آمیز باشد می توان تجارب آن را تعمیم داد و به الگوی مناسبی از گفت و گو و تعامل دست یافت.

23219

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1260651

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =