خودرو دیگر گران نمی‌شود/ قیمت پراید ۱۰ میلیون حباب دارد

تجارت نیوز نوشت: یک کارشناس بازار خودرو می‌گوید: گرانی مجدد در بازار خودرو دیگر کشش ندارد. قیمت فعلی خودروهای داخلی و خارجی به ترتیب ۲۰ و ۳۰ درصد حباب دارد.

قیمت مواد اولیه در بازار داخلی آن قدر به طور حباب‌وار افزایش یافته که همین موضوع قیمت خودروهای داخلی را تحت تاثیرقرار داده است. نوسان نرخ ارز یکی از عواملی است که باعث شده برخی ذی‌نفعان و تولیدکنندگان، مواد اولیه مورد نیاز را به موقع در اختیار خودروسازان قرار ندهند. حال سوالی که مطرح می‌شود، این است که این نوع رفتارهای پوپولستی (اعمال محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها) چه آثاری را در بازار خودرو می‌تواند به همراه داشته باشد؟

در همین زمینه یک کارشناس بازار خودرو در پاسخ به این پرسش که قیمت خودرو در دراز مدت گران خواهد شد؟ گفت: به نظر می‌رسد بازار خودرو همچنان هیجان زده باقی بماند. اینکه برخی می‌گویند قیمت خودرو در آینده افزایش می‌یابد، این نوع تحلیل‌ها صحیح نیست؛ معتقدیم قیمت خودرو به همین منوال ثابت باقی بماند؛ چراکه گرانی مجدد در بازار خودرو دیگر کشش ندارد.

امیرحسین کاکایی افزود: البته عدم افزایش قیمت خودرو به برخی اما و اگرها ارتباط دارد. چنانچه قیمت دلار ثابت باقی بماند، قیمت خودرو نیز ثابت باقی خواهد ماند. یعنی چنانچه ارزش پول ملی کاهش یابد به خودی خود ارزش هر کالای واسطه‌ای، سرمایه‌ای و مصرفی افزایش خواهد یافت. البته باید عنوان کرد که گرانی مجدد در بازار خودرو دیگر کشش ندارد.

او در بخش دیگر صحبت‌هایش در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت فعلی خودروها حباب دارد یا خیر؟ پاسخ داد: در حال حاضر قیمت فعلی خودروها حباب دارد. علت این است که عرضه برخی خودروها به صفر رسیده یا تولید برخی مدل‌های دیگر به طور چشمگیری کاهش یافته است. معتقدیم چنانچه اوضاع تولید به هر نحوی مساعد شود، قیمت خودرو با افت شدیدی همراه خواهد شد.

کاکایی همچنین به حباب قیمت پراید اشاره کرد و گفت: براساس برآوردهای انجام شده چنانچه قیمت دلار هفت تا هشت هزار تومان شود قیمت واقعی پراید بین ۳۵ تا ۳۶ میلیون تومان است. حال باتوجه به نوسانات قیمت دلار چنانچه قیمت دلار به ۱۵ هزار تومان برسد قیمت واقعی پراید ۴۰ میلیون تومان است. در حالی که قیمت پراید در بازار به قیمت ۵۰ میلیون تومان عرضه می‌شود. بنابراین قیمت فعلی پراید حدودا ۱۰ میلیون تومان حباب دارد.

او درباره علت حباب در بازار خودرو اشاره کرد و افزود: متاسفانه یکی از دلایلی که قیمت خودرو حباب دارد به قیمت حبابی مواد اولیه در داخل کشور باز می‎گردد. چنانچه مشکل و موانع حوزه تولید برطرف شود قطعا قیمت خودروهای داخلی حدود ۲۰ درصد و قیمت خودروهای خارجی در صورت آزاد شدن واردات ۳۰ درصد ارزان می‌شود.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1261244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =