روایتی از تهدید علیه جمعیت امام علی (ع)/ به اسنپ‌فود زنگ زدند که با جمعیت همکاری نکند

ایرنا نوشت: جمعیت امام علی در رشته توییتی از تماس نهادهای خاص به‌منظور ممانعت از اجرای طرح «کوچه‌گردان عاشق» این نهاد مردمی خبر داد. سؤالی که مطرح می‌شود این است که اگر فعالیت این نهاد قانونی است، چرا باید تا این حد، تحت فشار قرار بگیرد؟

از ابتدای ماه مبارک رمضان قرار بود بخشی از درآمد اسنپ فود به طرح «کوچه‌گردان عاشق» که در آن مایحتاج غذایی و بهداشتی هشت هزار خانواده در مناطق محروم کشور تأمین می‌شود، تعلق گیرد. اما چند روز پس از آغاز طرح، برخی نهادهای خاص با این شرکت تماس گرفته و خواستار توقف پروژه شدند.» این را زهرا رحیمی، مدیرعامل جمعیت امام علی می‌گوید.

همچنین به گفته وی، «قرار مربوط به اختصاص فضایی در مجموعه‌ سعدآباد و کاخ نیاوران برای برگزاری مراسم جمع‌آوری کمک برای طرح کوچه گردان عاشق قطعی شده بود که آن هم بدون هیچ دلیلی ملغی شد. تماس‌هایی نیز با برخی افراد و صنوف که پیش از این با جمعیت امام علی همکاری داشته‌اند، گرفته شده و آنها را از همکاری با جمعیت امام علی منع کرده‌اند.»

در شرایط اقتصادی حال حاضر جامعه و در حالی که تعداد نیازمندان رو به افزایش است و یک نهاد مردمی مستقل و امدادی، پس از دست‌وپنجه نرم کردن با انواع مشکلات و اتهامات برای فعالیت‌هایش، اکنون با آنچه «کارشکنی‌های پشت پرده» عنوان می‌شود، مواجه است؛ فعالیت‌هایی که هدفش کاهش آلام دردمندان جامعه است.

زهرا رحیمی، مدیرعامل جمعیت امام علی در این باره به ایرناپلاس می‌گوید: این داستان مدتی است که شروع شده و چیزی جدیدی نیست، اما اخیراً خیلی علنی شده است. برای مثال، قبلاً می‌گفتند جواب این‌ها را ندهید، بپیچانید اما این روزها علنی‌تر می‌گویند: «به ما گفتند که با شما کار نکنیم». آخرین مورد، همین طرح «کوچه گردان عاشق» بود که قرار گذاشتیم درصدی از فروش اسنپ فود به جمعیت امام علی و طرح کوچه گردان عاشق اختصاص یابد. وقتی می‌خواستیم کمپین تبلیغاتی راه‌ بیندازیم و عکس و فیلم آپلود کنیم، از یک جایی به آنها زنگ زدند و گفتند همکاری نکنید. این تماس‌ با تعدادی از متخصصانمان هم گرفته شده است، البته من نمی‌دانم که این تماس‌ها از کجاست. احتمالاً برای اسنپ‌فود شخص خاصی نبوده و یک نهادی بوده است.

او ادامه داد: برای در اختیار قرار گرفتن سالن هم با مجموعه کاخ سعدآباد و هم نیاوران رایزنی کرده بودیم. سعدآباد که قبول کرده بودند، بعد کنسل کردند و گفتند که نمی‌توانیم همکاری داشته باشیم. کاخ نیاوران هم گفتند: ما نه به خیر شما نیاز داریم و نه شر شما. این جواب از طرف یک مسئول فرهنگی شهرداری مایه تأسف است. احساس می‌کنند که این مجموعه مال پدری‌شان است که بخواهند در اختیار ما قرار بدهند. ما برای مردم کار می‌کنیم و آنها باید این مجموعه را در اختیار ما قرار دهند. این یک جریان‌سازی و پرونده‌سازی کاملاً علنی و کذب برای تحت تأثیر قرار گرفتن کسانی است که با جمعیت تعامل دارند. این واقعاً جای تأسف است که جمعیتی خدمت‌رسانی می‌کند، اما یک عده‌ای می‌آیند و یک سری دروغ به آن می‌بندند و تهمت می‌زنند، برخی هم که محافظه‌کار هستند و نمی‌خواهند دردسری برایشان ایجاد بشود، روی همین تهمت‌ها تصمیم‌گیری می‌کنند.

رحیمی توضیح داد: ما برای آقای علوی، وزیر اطلاعات نامه دادیم، برای همه مسئولانی که به ما مربوط می‌شوند نامه دادیم و شفاف‌سازی کردیم و این پرونده‌سازی را اطلاع دادیم. آدم وقتی این بلا سر خودش می‌آید، می‌فهمد که چقدر راحت انگ و اتهام زده می‌شود؛ بدون هیچ مدرک و سندی شما را به همه جریان‌ها وصل می‌کنند. الان ما را به جریان‌هایی وصل کردند که من اصلاً نمی‌دانم که هستند، به سلطنت‌طلب وصل کردند و به همه و همه. شما را به خدا بگذارید کارمان را بکنیم. در رسانه‌های رسمی مانند صداوسیما و رادیو علیه ما گزارش و خبر رفتند. ما دستمان به‌جایی بند نیست و فقط می‌توانیم شکایت قضایی کنیم.

«حالا نمی‌دانم شکایتِ یک ان‌جی‌او که گردنش از مو باریک‌تر است از سازمان عریض و طویلی که به هیچ‌کس پاسخگو نیست، به‌جایی می‌رسد یا نه؟ ما از هر کسی که در نشر این اکاذیب دخیل بوده، شکایت کرده‌ایم، اما انتظار نداریم دولت یا مجموعه شهرداری که داعیه حمایت از سازمان‌های مردم نهاد دارند و شعارشان هم این است که می‌خواهند مشارکت مردم را بالا ببرند، عملکردشان با شعارشان این‌قدر مغایرت داشته باشد.»

مدیرعامل جمعیت امام علی می‌گوید: من فکر می‌کنم وزارت کشور هم تحت‌فشار است تا جمعیت را به‌طور قانونی از فعالیت باز دارد. اینکه این اتفاق نیفتاده است، نشان از این است که وزارت کشور تا به حال مقاومت کرده و سنگی جلوی پای ما نینداخته‌اند. ما همیشه به دوستان وزارت کشور گزارش کارهایمان را داده‌ایم و در جریان ریز فعالیت‌هایمان هستند. از این نظر، اعتماد متقابل بین ما وجود دارد. این دوستان با این حرکت‌ها دارند تیشه به ریشه نهادهای مدنی می‌زنند. مردم با خودشان می‌گویند ما که به نهادهای مردمی این قدر اعتماد داشتیم و فکر می‌کردیم که کار می‌کند این از آب درآمد، دیگر به کی باید اعتماد کرد؟ دیگر مردم به هیچ‌کس کمک و با هیچ‌کس مشارکت نمی‌کنند؛ این یعنی قتل و کشتن سرمایه‌های اجتماعی. به نظر من این بزرگ‌ترین جنایت اجتماعی است. حالا فارغ از اینکه جمعیت امام علی باشد یا هر سازمان مردم نهادی دیگری.

علت مخالفت مجموعه نیاوران در اختیار گذاشتن فضای رایگان بود

در این میان عباس هدایتی، معاون اجرایی کاخ نیاوران هم در پاسخ به نقدهایی که به این مجموعه وارد شده است، به ایرناپلاس توضیح می‌دهد: نماینده جمعیت امام علی در تاریخ ۲۴/۲/۹۸ به دفتر بنده مراجعه کردند و درخواست برگزاری همایشی را در تاریخ ۳۰ اردیبهشت از ساعت ۱۹ تا ۲۳ در مجموعه نیاوران داشتند. علت مخالفت مجموعه نیاوران این است که جمعیت توقع در اختیار گذاشتن فضای مجموعه نیاوران به‌صورت رایگان را داشتند.

معاون اجرایی کاخ نیاوران افزود: حسب قانون محاسباتی دولت و نظارتی که در مجموعه‌های دولتی صورت می‌گیرد، بنده و مجموعه نیاوران اختیار قرار دادن مجموعه نیاوران به‌صورت رایگان به دوستان جمعیت را نداشتیم؛ با توجه به اینکه غرفه‎‌هایی قرار بود بنا بشود که فروش محصولات تولیدی اعضای انجمن در آنجا انجام شود. به همین علت در کمتر از یک روز به نماینده جمعیت پاسخ داده شد که مجموعه با واگذاری فضای رایگان برای شما مخالف است و در صورتی که فکر می‌کنید می‌توانید مجوزهای مربوطه را برای برگزاری رایگان این فضا از سازمان بگیرید، باید به سازمان میراث فرهنگی مراجعه کنید.

هدایتی با تکذیب فشار نهادهای خاص تشریح کرد: از طرفی دیگر، با توجه به اینکه در هفته میراث فرهنگی هستیم، خود مجموعه کاخ نیاوران پر از برنامه‌های مختلف است که تأمین شرایط حفاظت و امنیت هم باید در نظر گرفته می‌شد. ما تحت فشار هیچ نیروی امنیت و نظارتی نیستیم و مجموعه نیاوران به‌صورت کاملاً مستقل تصمیم می‌گیرد. برای برپایی نمایشگاه حوزه مدیریت تشخیص می‌دهد که چه برنامه‌ای در چه فضایی برگزار شود یا نشود. مضاف بر اینکه ما با محتوای برنامه خیلی موافق نبودیم، اما اگر منع قانونی و محاسبات عمومی دولتی هم نداشتیم، قطعاً پذیرای‌ ایشان بودیم.

لازم به ذکر است که دفتر مرکزی اسنپ‌فود و همچنین مجموعه کاخ سعدآباد به تماس‌های خبرنگار ایرناپلاس پاسخ ندادند و خواستار طی شدن فرآیند اداری مصاحبه شدند.

کمال اکبری، معاون مشارکت‌های اجتماعی سازمان امور اجتماعی وزارت کشور هم درباره این موضوع به ایرناپلاس توضیح می‌دهد: سازمان‌های مردم نهاد و مؤسسات خیریه‌ای بر اساس قاعده و قوانینی کارشان را انجام می‌دهند، به ما گزارش می‌دهند و ما هم نظارت می‌کنیم و تأیید می‌کنیم که کارشان را انجام دهند. جمعیت امام علی از این قاعده مستثنا نیست. اگر کسی برای آنها مزاحمتی ایجاد کرده یا تهدیدی صورت گرفته است، آنها به‌عنوان یک شخصیت حقیقی می‌توانند نسبت به شخصیت‌های حقیقی و حقوقی اعلام جرم و اقدام کنند. اگر مرجع تهدید را می‌دانند که اقدام کنند، اگر هم نه، به این تهدیدات توجه نکنند.

اکبری ادامه داد: آنها دارند کارشان را به‌خوبی انجام می‌دهند. در استان‌هایی که درگیر سیل‌ بودند، همه جا حضور داشتند و کارشان را انجام دادند، کسی هم اذیتشان نکرد، گزارششان را به ما دادند، ما هم استقبال کردیم و مشکل خاصی هم نداشتند. ما همین که برای آنها زمینه فعالیت را فراهم و تسهیل کرده‌ایم، مانند بقیه مؤسسات خیریه از آنها دفاع کرده‌ایم. اگر موضوع و مشکلی پیش آمده باشد هم ما می‌توانیم کمک و پیگیری کنیم. اگر ابهامی در کارشان هست باید توضیح دهند، اگر نهادهایی در مورد اقدامات آنها مشکلی دارند، باید بروند توضیح بدهند و مشکل حل شود.

تجلیل رهبر انقلاب

این حساسیت‌ها در حالی است که سه سال قبل رهبر انقلاب در خطبه های نماز عید فطر اظهار کردند : «عدّه‌ای راه افتاده بودند، اسم خودشان را هم گذاشته بودند «کوچه‌گردان‌ عاشق» -که یک اسم حقیقی است- و افطاری درِ خانه‌های مردم میبردند که نمونه‌های متعدّدی را برای ما گزارش کردند و تصویر و عکس آوردند؛ درِ خانه‌ها افطار [دادن]. اینها کارهای بسیار بزرگی است، اینها کارهای بسیار ارزنده‌ای است.» آن گونه که سایت مشرق آن زمان نوشته بود، اشاره رهبر انقلاب به طرح کوچه گردان عاشق، نخستین و قدیمی ترین طرح جمعیت مستقل امداد دانشجوی – مردمی امام علی (ع) بوده است که از سال ۱۳۷۸ تا کنون بی وقفه برگزار گردیده و با گذشت بیش از ۱۵ سال، به یک آیین فراگیر تبدیل شده است.

۲۳۵۲۳۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1262068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =