سال گذشته چند نفر ازدواج کردند، چند نفر طلاق گرفتند؟/ محبوب‌ترین نام‌های ایرانی‌

سخنگوی سازمان ثبت احوال در خصوص علت روند رو به کاهش ازدواج و ولادت گفت: گذار متولدین دهه ۶۰ از سن ازدواج و فرزندآوری تقریبا عامل اصلی روند کاهش ازدواج و ولادت است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ سیف‌الله ابوترابی در نشست خبری که صبح امروز (دوشنبه) با حضور خبرنگاران برگزار شد ضمن اشاره به این که ۳۰ اردیبهشت روز ملی "جمعیت" نامگذاری شده است و این نامگذاری در جهت اجرای منویات مقام معظم رهبری و سیاست‌های کلی جمعیتی است، به تشریح آمارهای وقایع حیاتی در سال ۹۷ پرداخت و در این رابطه اظهار کرد: در سال ۹۷ بیش از یک میلیون و ۳۶۶ هزار و ۵۱۹ واقعه ولادت رخ داده است که از این تعداد ۷۰۴ هزار و ۶۷ نوزاد پسر و ۶۶۲ هزار و ۴۵۲ نوزاد دختر بودند.

وی در ادامه اضافه کرد: نسبت جنسیت در ولادت به ازای هر ۱۰۶.۳ پسر ۱۰۰ دختر است و نسبت ولادت ثبت شده برای ساکنان شهرها ۷۷ درصد است.  همچنین ثبت ولادت در مهلت قانونی حدود ۹۸.۷ و میزان عمومی (ناخالص) ولادت در کشور نیز به ازای هر هزار نفر جمعیت ۱۷.۱ بود.

سیستان‌وبلوچستان دارای بالاترین میزان ولادت در سال ۹۷

سخنگوی سازمان ثبت احوال در ‌عین ‌حال اضافه کرد: پنج استان سیستان‌وبلوچستان، خوزستان، خراسان رضوی، هرمزگان و خراسان جنوبی دارای بالاترین میزان عمومی ولادت بودند و استان‌های گیلان، مازندران، البرز ، مرکزی، سمنان  پایین‌ترین میزان عمومی ولادت را  در سال ۹۷به خود اختصاص دادند. همچنین میانگین سن پدران در زمان تولد فرزند  ۳۳.۷ سال و برای مادر ۲۹ سال و میانگین سن مادر زمان ولادت اولین فرزند نیز ۲۷.۷ سال ثبت شده است.

وی در ادامه صحبت‌هایش به آمارهای چند قلو زایی اشاره کرد و یادآور شد: در سال ۹۷ ، ۱۹ هزار و ۹۱۱ دوقلو زایی ، ۶۴۶ مورد سه قلو زایی، ۲۱ مورد چهار قلو زایی در استان‌های  اصفهان، فارس، خوزستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، ایلام، تهران، خوزستان، سمنان ، کردستان، گلستان و همدان و دو مورد نیز پنج قلو زایی در اصفهان و مرکزی به ثبت رسیده است.

محبوب‌ترین نام‌ها

ابوترابی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، همچنین به محبوب‌ترین نام‌ها با فراوانی بیش از ۱۰ هزار مورد اشاره کرد و گفت: برای پسران نام‌های امیرعلی، محمد، علی ، امیرحسین، حسین، ابوالفضل، امیر عباس، محمد طاها دارای بیشترین  فراوانی و برای دختران نیز نام‌های "فاطمه، زهرا، حلما، زینب،" دارای بیشترین فراوانی در سال ۹۷ بودند.

ثبت بیش از ۳۰۰هزار فوتی در سال گذشته

وی در ‌عین ‌حال به آمار فوتی‌های ثبت شده در کشور در سال ۹۷ نیز اشاره کرد و گفت‌: ۳۷۷ هزار و ۲۴۵ مورد فوتی در سال ۹۷ ثبت شده است که از این تعداد ۲۱۱ هزار و ۵۱۸ مورد مرد و ۱۶۵ هزار و ۶۷۵ مورد نیز زن بودند. نسبت جنسیت حاصل از ثبت رویداد وفات نیز ۱۲۷ فوت مرد در مقابل ۱۰۰ فوت زن  و همچنین نسبت فوت ثبت شده برای ساکنان شهرها نیز ۷۳.۸ درصد است. از طرفی ۹۸.۱ درصد از فوتی‌ها در مهلت قانونی به ثبت رسیده است.

بیمارهای قلبی و عروقی در صدر عوامل فوتی

سخنگوی سازمان ثبت احوال همچنین اضافه کرد: مهم‌ترین علل مرگ و میر به ترتیب بیماری‌های قلبی ــ عروقی با سهم ۳۸.۶ درصد، سرطان‌ها و تومورها سهم درصدی ۱۱.۳ و بیماری‌های دستگاه تنفسی نیز با سهم درصدی ۹.۸ از مهم‌ترین عوامل مرگ و میر در سال ۹۷ بوده‌اند.

ثبت بیش از ۵۰۰ هزار  ازدواج و بیش از ۱۰۰هزار طلاق طی سال ۹۷

به گفته این مقام مسئول ۵۴۹ هزار و ۸۶۱ واقعه ازدواج و ۱۷۴ هزار و ۶۹۸ واقعه طلاق سال ۹۷  در کشور به ثبت رسیده است  که در این میان میانگین سن مردان در اولین ازدواج ۲۷.۵ سال  و زنان ۲۳.۴ سال گزارش شده است و میانگین سن مردان در طلاق‌های ثبت شده  ۳۶.۹سال و میانگین سن زنان به هنگام طلاق  ۳۲.۱ سال ثبت شده است.

ابوترابی با اشاره به این که در  میزان عمومی (ناخالص)ازدواج به ازای هر هزار نفر، ۷نفر است اظهار کرد: استان‌های خراسان شمالی، اردبیل، کردستان، لرستان و خوزستان دارای بالاترین میزان عمومی ازدواج  و استان‌های سمنان، البرز، تهران، بوشهر  و اصفهان دارای پایین‌ترین میزان عمومی ازدواج در سال ۹۷ بودند.

وی با اشاره به اینکه میزان عمومی(ناخالص) طلاق ۲.۲ به ازای هر هزار نفر جمعیت است گفت: استان‌های خراسان رضوی، تهران، کردستان، قم، گیلان ، اردبیل دارای بیشترین میزان طلاق و استان‌های سیستان‌وبلوچستان، چهارمحال‌بختیاری، ایلام ، خراسان جنوبی، هرمزگان و بوشهر دارای پایین‌ترین میزان عمومی طلاق در سال گذشته بوده‌اند.

سخنگوی سازمان ثبت احوال در پاسخ به این سوال که علت روند رو به کاهش ازدواج و ولادت چیست؟ اظهار کرد: گذار متولدین دهه ۶۰ از سن ازدواج و فرزند آوری تقریبا عامل اصلی روند کاهش ازدواج و ولادت است اما در طلاق شاهد سکون روند طلاق هستیم، زیرا این موضوع مرتب توسط دستگاه‌های مربوطه از جمله شورای اجتماعی کشور رصد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه  روند تغییر نام و نام خانوادگی در کشور رو به کاهش است  گفت: خانواده‌ها در سال‌های اخیر در انتخاب نام دقت بیشتری می‌کنند. در سال ۹۷ شاهد تغییر نام خانوادگی ۱۷۵ هزار و ۹۵۷ نفر بودیم.

وجود ۴۲۰ هزار نام متفاوت

ابوترابی با اشاره به این که ۲۰۰ هزار نام برای مردان و ۲۲۰ هزار نام برای زنان وجود دارد تصریح کرد: ۴۲۰ هزار نام متفاوت داریم که هموطنان می‌توانند با مراجعه به سامانه انتخاب نام ، نام مورد نظر را بر گزینند. همچنین  برای افرادی که درخواست نام جدید دارند، کمیته‌ مشورتی برای نام را در نظر گرفته‌ایم . سال گذشته ۱۱۳۳ خانواده درخواست نام جدید داشتند که در بین ۴۲۰ هزار نام نبود و پس از بررسی‌های صورت گرفته شده از این تعداد ۹۵۱ نام در کمیته‌ مشورتی نام به تصویب رسید.

وی در ادامه به  آمار تغییر نام در سال گذشته اشاره کرد و گفت‌: ۷۶ هزار و ۲۵۵ مورد تغییر نام داشتیم که در ثبت احوال به ثبت رسیده است.

سخنگوی سازمان ثبت احوال در بخش دیگری از صحبت‌های خود به آمار تعویض شناسنامه نیز اشاره کرد و گفت‌: در سال ۹۷ ، چهار میلیون و ۴۶۸ هزار و ۲۸۳ مورد تعویض شناسنامه داشتیم که از این تعداد برای  دو میلیون و ۵۷۵ هزار و ۴۶۰ نفر بالای ۱۵ سال و برای  یک میلیون و ۴۱۶ هزار و ۱۳۰ مورد نیز کمتر از ۱۵ سال  برای آنها شناسنامه جدید صادر شد. همچنین تعداد ۴۴۸ هزار و ۳۸۰ مورد شناسنامه المثنی برای افراد بالای ۱۵ سال و ۲۸ هزار و ۱۳۳ مورد شناسنامه المثنی برای افراد زیر ۱۵ سال صادر شد.

 تکمیل ثبت‌نام بیش از ۵۰ میلیون نفر برای دریافت کارت ملی هوشمند

وی در ادامه اظهاراتش به آمار ثبت‌نامی های کارت ملی  هوشمند نیز اشاره کرد و گفت: تا ۲۰ اردیبهشت سال ۹۸، ۵۰ میلیون و ۹۴۵ هزار و ۸۲۷ نفر مراحل تکمیل ثبت‌نام کارت ملی هوشمندشان را انجام داده‌اند که از این تعداد برای ۴۵ میلیون و ۲۹۳ هزار و ۲۹۱ نفر کارت ملی هوشمند صادر شده است و ۴۴ میلیون و ۴۲۱ هزار و ۸۲۰ کارت نیز تحویل صاحبانشان داده شده است. پیش‌بینی می‌شود که حدود هشت تا ۱۰ میلیون نفر نیز هنوز به دریافت کارت‌های ملی هوشمند خود اقدام نکرده اند.

ابوترابی ادامه‌ داد: در سال‌های ۹۶ ــ ۹۷ تاریخ اعتبار کارت‌های قدیم را با مصوبه هیات وزیران تمدید کردیم، اما از فروردین ماه سال ۹۸ کلیه کارت‌های ملی قدیم از درجه اعتبار ساقط شد. اگر باز هم تمدید می کردیم برخی‌ها پیدا می‌شدند که مراجعه نمی کردند و این پروژه‌ با تاخیر بسیاری مواجه می‌شد. بنابراین زمان ثبت‌نام را تمدید نکردیم تا افراد هر چه‌ سریع‌تر مراجعه کنند.

وی خاطر نشان کرد: از اول خرداد سال ۹۸ ، با هماهنگی های صورت گرفته با دستگاه‌های اجرایی کسانی که تکمیل ثبت‌نام خود را انجام داده‌اند و رسید دریافت کرده‌اند می‌توانند با مراجعه به دستگاه‌های مربوطه از خدمات اداری برخوردار شوند و دستگاه‌ها نیز مکلف هستند که استعلام بر خط انجام دهند . یعنی رسید تکمیل ثبت‌نام  به منزله بهره مندی از خدمات در دستگاه‌های اجرایی کشور تا زمان صدور کارت ملی هوشمند است.

سخنگوی سازمان ثبت احوال در پاسخ به سوالی مبنی بر این که ثبت احوال چه اقدامی برای افرادی که در کشور شناسنامه ندارند، انجام داده است، خاطر نشان کرد: هر کسی که در پهنه جغرافیایی ایران اعلام کند که ایرانی است ، اما فاقد شناسنامه است برای آنها شناسنامه صادر می‌کنیم، اما برخی از افراد  ادعا می‌کنند که ایرانی هستند بدون این که هیچ گواهی مبنی بر ایرانی بودن داشته باشند که آن فرد را پس از تشکیل پرونده در فرمانداری به مراکز مربوطه برای بررسی هویت ارجاع داده و پس از احراز ا یرانی بودن شناسنامه آن نیز صادر خواهد شد. بنابراین کسی نمی‌تواند مدعی باشد که ایرانی و فاقد شناسنامه است.

امیدواری برای اتمام پروژه تولید داخلی  بدنه کارت ملی هوشمند تا پایان امسال

وی همچنین به تولید کارت ملی داخلی اشاره کرد و یادآور شد: بر اساس قانون، چاپخانه دولتی مرجع تولید بدنه کارت ملی هوشمند است. هفته‌ گذشته اولین محموله نهایی تحویل داده شده است و کارتها نیز تست شده است. دیروز هم اولین کارت تولید داخل در یکی از دفاتر پیشخوان تحویل داده شده است. امیدواریم بتوانیم تا پایان سال ۹۸ این پروژه‌ را به اتمام برسانیم.

شرط ثبت ازدواج دختران زیر ۱۳ سال سن

ابوترابی در پاسخ به این سوال که آیا ازدواج کودکان کمتر از ۱۳ سال ثبت رسمی می‌شود  یا خیر ، اظهار کرد: بنا بر قانون مدنی ایران دختران ۱۳ سال تمام و پسران ۱۵ سال تمام می‌توانند ازدواجشان را به ثبت برسانند. افرادی هم که کمتر از ۱۳ سال و ۱۵ سال سن دارند  اما رشد آنها به گونه‌ای است که بیش از سن شناسنامه ای خود  نشان می‌دهند، می‌توانند از دادگاه‌ها حکم رشد گرفته و پس از دریافت حکم رشد ، ازدواج آنها رسما در دفاتر رسمی ازدواج ثبت خواهد شد و ثبت احوال نیز آن را ثبت خواهد کرد. بنابراین موضوع ثبت "کودک همسری" نداریم، زیرا این افراد برای ازدواج باید از دادگاه حکم رشد داشته باشند.

۲۳۵۲۳۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1262095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =