۰ نفر
۲۳ تیر ۱۳۸۸ - ۰۷:۵۴

مصرف روغن ماهی مانع بروز ضایعات مغزی در سنین بالا می‌شود.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد مصرف روغن ماهی مانع بروز ضایعات مغزی در سنین بالا می‌شود. این بررسی‌ها همچنین نشان داد مصرف مکمل‌های امگا 3 می‌تواند از بروز فراموشی و مشکلات یادگیری که معمولاً با افزایش سن در افراد ایجاد می‌شود جلوگیری کند. این محققین اثر ماده‌ای به نام DHA را که در روغن ماهی یافت می‌شود بر روی 485 شخص سالم بررسی کردند و متوجه شدند این ماده عملکرد عمومی مغز را به طور مؤثری افزایش می‌دهد. مصرف روزانه این ماده در افرادی که بالای 70 سال سن دارند باعث می‌شود زمان برای آن‌ها به عقب برگردد و عملکرد ذهنی آن‌ها رشد بهتری داشته باشد.

این دانشمندان امیدوارند با کمک این تحقیقات بتوانند تکنیک‌های جدیدی را برای درمان بیماری آلزایمر کشف کنند. دکتر کارین یورکو از مرکز تحقیقاتی بیوساینس که این مطالعه را انجام داده است گفت: مصرف این مکمل‌ها کاهش ضایعات مغزی را به میزان دوبرابر کاهش می‌دهد و قابلیت یادگیری و کارایی مغز را به میزان زیادی بهبود می‌بخشد.

مصرف کوتاه مدت این داروها باعث می‌شود قابلیت‌های یادگیری و میزان حافظه افراد به حالتی که فرد در سه سال پیش داشته است برگرداند. دانشمندان برای بررسی میزان اثر DHA بر روی بیماری آلزایمر دو مطالعه مجزا را انجام دادند و نتایج حاصل از آن را در کنفرانس سازمان بین‌المللی آلزایمر که در وین اتریش برگزار شد به بحث گذاشتند.

در این بررسی‌ها مشخص شد افرادی که دچار بیماری آلزایمر پیشرفته هستند مصرف این دارو تأثیر چندانی در بهبود آن‌ها ندارد اما مصرف این ماده در افراد سالم نتایج بسیار امید‌بخشی داشت. بنابراین مصرف این مواد باید در سنین اولیه شروع بیماری آغاز شود تا بهترین اثر‌بخشی را برای این بیماران داشته باشد.

به عبارت دیگر مصرف این مکمل‌های باید از سنین جوانی شروع شود تا از بروز ناتوانی‌های ذهنی جلوگیری کند. اما مصرف DHA با دوز بالا ممکن است دارای اثرات جانبی نیز باشد بنابراین باید تحقیقات بیشتری در مورد این ماده صورت گیرد. DHA به طور طبیعی به میزان بسیار کمی در بدن انسان موجود است و بیش‌ترین میزان این ماده به صورت اسید‌های چرب امگا 3 در مغز انسان قرار دارد. نزدیک به 700 هزار نفر در کشورهای بریتانیایی از بیماری‌های ذهنی رنج می‌برند و بیش از نیمی از آن‌ها به بیماری آلزایمر دچار هستند. آلزایمر یکی از شایع‌ترین بیماری‌های ذهنی در سال‌های گذشته است و پزشکان تلاش‌های بسیاری را برای پیشگیری و درمان این بیماری صورت داده‌اند.

دیلی تلگراف / 12 جولای

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 12621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۸۸/۰۸/۰۳
    0 0
    لطفا" بفرمایید این روغن ماهی را از کجا باید تهیه کرد.
  • بدون نام IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۷
    2 0
    سلام در مورد چگونگي مصرف روغن ماهي توضيح دهيد