۰ نفر
۲۱ تیر ۱۳۸۸ - ۰۶:۴۵

مصرف کافئین می‌تواند از بروز بیماری آلزایمر جلوگیری کند.

در دو مطالعه که اخیراً انجام شده مشخص شد مصرف کافئین می‌تواند از بروز بیماری آلزایمر جلوگیری کند و حتی در درمان بیماران مبتلا به آلزایمر به کار رود.

محققان فلوریدایی در مطالعات خود دریافتند مصرف روزانه 500 میلی‌گرم قهوه که معادل با 5 فنجان قهوه است علائمی مانند آلزایمر را در موش‌ها متوقف کرده و حتی روند بیماری در آنها را به حالت معکوس درآورده است. بعد از دو ماه مصرف قهوه این موش‌ها در تست‌های حافظه نمره‌ای مانند موش‌های سالم دریافت کردند به طوری که گویی هیچ‌گاه مبتلا به بیماری آلزایمر نبوده‌اند. این مطالعه که در تاریخ 5 جولای در نشریات آلزایمر آمریکایی به چاپ رسیده است همچنین خاطر‌نشان کرد که مصرف روزانه کافئین میزان پروتئین خاصی را که بتا‌آمیلوئید نام دارد و در بدن مبتلایان به آلزایمر یافت می‌شود به نصف کاهش می‌دهد.

گری آرینداش عصب‌شناس دانشگاهی در جنوب فلوریدا گفت: نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد کافئین نه تنها می‌تواند از بروز بیماری آلزایمر جلوگیری کند بلکه به عنوان یک روش درمانی مؤثر برای بیماران به کار می‌رود.

این موضوع اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا مصرف قهوه برای بسیاری از مردم می‌تواند به عنوان یک داروی بی‌خطر تلقی شود. قهوه به آسانی وارد مغز می‌شود و به طور مستقیم بر روند بیماری و بهبود آن تأثیر می‌گذارد. بررسی‌های اخیر در مرکز تحقیقاتی فلوریدا نشان داد مصرف روزانه الکل در اوایل سنین بزرگسالی از بروز تورم در مغز جلوگیری کرده و با کاهش میزان ماده بتاآمیلوئید در مغز از بروز بیماری آلزایمر جلوگیری می‌کند.

این مرکز تحقیقاتی در مطالعات قبلی خود به این نتیجه رسیده بودند که مصرف کافئین در افراد مسنی که مبتلا به بیماری‌های ذهنی نیستند باعث کاهش ماده بتاآمیلوئید می‌شود.

اگرچه مصرف روزانه 500 میلی‌گرم قهوه ضرری ندارد و معمولاً در اکثر افراد منجر به بیماری خاصی نمی‌شود‌ اما افرادی که مبتلا به فشار خون بالا هستند و همچنین زنان باردار باید مصرف این ماده را اندکی محدودتر کنند.

همچنین این مطالعات نشان داد کافئین باعث بهبود عملکرد ذهنی در موش‌های سالم نمی‌شود. به این ترتیب متوجه می‌شویم کافئین نمی‌تواند عملکرد مغز را از میزان نرمال خود افزایش دهد‌ اما به جای آن مصرف روزانه کافئین باعث بازگشت قدرت حافظه بیماران آلزایمری می‌شود.

HealthDay / 9 جولای

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 12444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =