۰ نفر
۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۹
نشریات علمی معتبر و بی‌اعتبار کدامند؟

دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم به تازگی (اردیبهشت ۹۸) فهرست نشریات علمی دارای اعتبار و نیز تعدادی از نشریات لغو اعتبار شده را منتشر کرده است.

به گزارش ایسنا، دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم فهرست نشریات علمی دارای اعتبار در گروه‌های علوم انسانی، فنی و مهندسی، کشاورزی و منابع طبیعی و دامپزشکی، علوم پایه و هنر و معماری را منتشر کرده است. در این فهرست همچنین لیستی از نشریات لغو اعتبار شده منتشر شده است.

بر اساس این فهرست، در رشته "تاریخ" ۳۱ نشریه دارای اعتبار معرفی شده‌اند. ذیل گروه علوم انسانی، در رشته‌های "ادبیات و زبان‌ها" ۹۷ نشریه، "علوم سیاسی" ۵۱ رشته، "علوم اجتماعی" ۹۰ نشریه، "علوم قرآن و حدیث" ۳۲ نشریه، "اخلاق" ۱ نشریه، "ادیان، مذاهب و عرفان" ۱۱ نشریه، "فلسفه و کلام" ۴۳ نشریه، "فقه و حقوق" ۴۰ نشریه، "روان‌شناسی" ۴۳ نشریه، "علوم تربیتی" ۵۵ نشریه، "کتابداری، آرشیو و نسخه‌پژوهی" ۱۶ نشریه، "تربیت بدنی" ۳۰ نشریه، "جغرافیا" ۵۳ نشریه، "اقتصاد" ۴۱ نشریه، "حسابداری" ۱۹ نشریه، "مالی" ۱۰ نشریه و رشته "مدیریت" نیز ۷۹ نشریه به عنوان نشریات دارای اعتبار این گروه معرفی شده‌اند.

این در حالی است که در گروه فنی و مهندسی و در هر یک از رشته‌های "برق و کامپیوتر"، "صنایع"، "عمران" و "فناوری اطلاعات" به ترتیب ۴۱، ۱۴، ۳۵ و ۹ نشریه دارای اعتبار معرفی شده‌اند. همچنین تعداد نشریات معتبر در رشته‌های "مکانیک"، "مهندسی دریا"، "مواد و متالوژی"، "مهندسی شیمی، نفت و پلیمر"، "مهندسی معدن"، "مهندسی زلزله"، "مهندسی آب"، "مهندسی پزشکی"، "پدافند غیرعامل" و گروه "میان‌رشته‌ای" به ترتیب ۳۸، ۵، ۳۰، ۲۹، ۹، ۳، ۴، ۱، ۳ و ۲ نشریه است. بدین ترتیب در مجموع گروه فنی و مهندسی، تعداد ۲۲۳ نشریه به عنوان نشریات دارای اعتبار معرفی شده‌اند.

در گروه کشاورزی، منابع طبیعی و دامپزشکی؛ ۲۱ نشریه در رشته "آب و خاک"، ۵ نشریه در رشته "اقتصاد کشاورزی"، ۱۱ نشریه در "اکولوژی"، ۱۳ نشریه در "باغبانی"، ۹ نشریه در "بیوتکنولوژی و ژنتیک گیاهی"، ۷ نشریه در "جنگلداری"، ۵ نشریه در "مکانیزاسیون کشاورزی"، ۳۶ نشریه در "زراعت"، ۱۵ نشریه در "گیاه‌پزشکی"، ۱۲ نشریه در "علوم دام"، ۱۱ نشریه در "شیلات"، ۲ نشریه در "صنایع چوب و کاغذ"، ۹ نشریه در "صنایع غذایی"، ۹ نشریه در "علوم ترویج"، ۱۷ نشریه در گروه "منابع طبیعی" و ۱۸ نشریه نیز در رشته "دامپزشکی" به عنوان نشریات معتبر معرفی شده‌اند.

در گروه علوم پایه، مجموع ۱۴۵ نشریه معتبر معرفی شده‌اند که تعداد آن‌ها به تفکیک رشته، از این قرار است: علوم ۳ نشریه، هواشناسی ۲ نشریه، آمار ۵ نشریه، ریاضی ۲۶ نشریه، زمین‌شناسی ۲۲ نشریه، زیست‌شناسی ۴۰ نشریه، محیط زیست ۱۲ نشریه، شیمی ۲۰ نشریه و فیزیک ۱۵ نشریه.

در گروه هنر و معماری نیز، ۱۴ نشریه در گروه هنر و ۲۴ نشریه نیز در رشته معماری به عنوان نشریات معتبر معرفی شده‌اند.

به گزارش ایسنا، در فهرست نشریات علمی دارای اعتبار که به تازگی منتشر شده، هم‌چنین تعداد ۳۱ نشریه به عنوان نشریات لغو اعتبار شده به چشم می‌خورد.

لیست مجموع نشریات معتبر و لغو اعتبار شده از این قرار است.