تعدادی از علمای سرشناس اهل سنت لبنان طی اجتماع کم سابقه‌ای، ضمن حمایت قاطع خود از جریان مقاومت و سیدحسن نصرالله، به شدت از سعد حریری و مفتی قبانی که در برابر سیدحسن نصرالله ایستاده‌اند، انتقاد کردند.

به گزارش شبکه ایران به نقل از مرکز خبر حوزه، این شخصیت‌های دینی از دولت بعدی لبنان خواستند از مشارکت احزاب وگروه‌هایی که با رژیم صهیونیستی تعامل دارند، خودداری نماید.
آنها همچنین ضمن حمایت خود از جریان مقاومت، توقف همکاری با دادگاه فرمایشی رفیق حریری را خواستار شدند و تاکید کردند: عملکرد نامناسب برخی افراد (سعد حریری و مفتی قبانی ) گویای مواضع اهل سنت نیست.
شیخ زهیر الجعید با اشاره به شرائط بحرانی لبنان بیان داشت: امروز از امت اسلامی می‌خواهند که از طرح آمریکایی صهیونیستی پیروی کنند ودر این مقاصد شوم از علما در مسیر غیر الهی بهره برند.
وی ادامه داد: ما امروز در اینجا جمع شدیم تا هویت خود را بازگردانیم هویتی که می‌خواهند مخدوش ومورد تزویر واقع شود.
امام مسجد القدس صیدا هم در این اجتماع طی سخنانی با اشاره به سوء استفاده از اسلام و علمای دینی برای اهداف باطل تصریح کرد: آنچه را که امروزه شاهد آن هستیم از تزویر بالاتر است.
شیخ ماهر حمود افزود: ما شاهدیم که آمریکا با تمام توان از دادگاه بین المللی حمایت کرده ورژیم صهیونیستی از آن خشنود است.
وی با انتقاد شدید از برخی علمای اهل سنت گفت: بالاترین درجه تزویراین است که افرادی با پوشش دینی ادعا می‌کنند که دادگاه بین المللی ضروری است.
امام جمعه اهل سنت صیدا ضمن انتقاد شدید از مجلس اعلای شرعی اسلامی لبنان(که مفتی قبانی ریاست آن را بر عهده دارد) بیان داشت: این دادگاه تمام صفات خود را از دست داده است‌.
شیخ حمود درباره مجلس اعلای شرعی اسلامی لبنان تصریح کرد: این مجلس، عملا شرعی نیست چرا که در مواضع خود طبق شریعت حرکت نمی‌کند همچنین اسلامی نبوده چرا که بر نص اسلامی استوار نیست وعلاوه بر آن صفت اعلی را ندارد چرا که از دیگران دستور می‌گیرد.
این عالم برجسته ی اهل سنت در فراز دیگری از سخنان خود ضمن محکوم نمودن مجلس مفتیان لبنان گفت: بهتر است این مجلس سعد حریری را اندرز نماید تا با اهل دین خود صادق باشد.
شیخ ماهر حمود اذعان نمود: امروزه هیچ جریان از اهل تسنن را نمی‌بینیم که قضایای مهمی چون فلسطین و استکبار جهانی را به دوش کشد اما این موضوع به خوبی در جمهوری اسلامی ایران و حزب الله ومقاومت فلسطین مشاهده می‌شود.
سخنران دیگر این نشست شیخ بکری تصریح کرد: ما این دادگاه را رد کردیم، چرا که حاکم آن آمریکا و رژیم صهیونیستی است و ما نمی‌خواهیم چنین حاکمانی داشته باشیم‌.
وی با اشاره به مواض نا‌شایست برخی از اهل سنت گفت: صحیح نیست که مواضع اهل سنت را در انحصار فردی نا‌آشنا به شرع و قرآن ببینیم.
شیخ بکری اضافه نمود: واجب شرعی امروز ما ایستادن در کنار مقاومت فلسطین و لبنان است.
سخنران دیگر این اجتماع شیخ هاشم منقاره گفت: دادگاه بین المللی در راستای طرح تقسیم منطقه عربی می‌خواهند درون لبنان شکاف ایجا نماید.
رئیس شورای رهبری جنبش اسلامی توحید لبنان ضمن خواستار شدن بازگرداندن ارزش ‌دار‌الفتوی لبنان ابراز داشت: دار‌الفتوی در انحصار گروه وشخص معینی نیست.
هاشم منقاره ادامه داد: دار‌الفتوی باید در جایگاهی والاتر از شبهه‌های سیاسی ومالی قرار گیرد.
وی همچنین از مواضع آقای ولید جنبلاط در حمایت از سوریه ومقاومت تقدیر نمود .
از سویی دیگر شیخ عبدالناصر جبری در سخنانی از حکومت آینده ی لبنان خواست که بر لغو دادگاه غیر شرعی وغیر قانونی بین المللی اهتمام بورزد.
وی همچنین از حکومت جدید خواست ضمن حمایت از مقاومت بر تقویت موازنه میان ملت ارتش ومقاومت عنایت کند.
شیخ سلیم اللبابیدی نیز با انتقاد از شیطنت‌های سمیر جعجع در جریانات اخیر گفت: با هر مقیاسی که سمیر جعجع را بسنجیم ، جز بدنامی به چیز دیگری نمی‌رسیم.
در پایان این نشست حاضرین با صدور بیانیه‌ای بر حمایت از نخست وزیر پیشنهادی جریان مقاومت تاکید کردند و ابراز داشتند: نخست وزیر باید در راستای وحدت ملی و پیشرفت کشور و نیز مقاومت در برابر دشمن متجاوز کوشا باشد.16146

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 126271

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =