رایزنی جرمی هانت با ترامپ درباره پیامدهای منفی تنش با ایران

ایرنا نوشت: نشریه ایندیپندنت روز پنجشنبه گزارش داد جرمی هانت وزیر امور خارجه انگلیس قصد دارد تا درباره پیامدهای منفی تنش آمریکا و ایران بر روند صلح یمن، در سفر آتی رئیس‌جمهوری آمریکا به لندن رایزنی کند.

به گزارش ایندیپندنت، هانت هشدار داده است که تداوم این تنش‌ها، پیشرفت‌های صورت گرفته درروند صلح یمن را در معرض خطر قرار می‌دهد. او پیش‌تر دراین‌باره با مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در سفرش به لندن رایزنی کرده است.بر اساس برنامه اعلام‌شده دونالد ترامپ سوم ژوئن (13 خرداد) برای دیداری دو روزه به لندن سفر می‌کند . این سفر به دعوت ملکه انگلیس انجام می‌شود و رئیس‌جمهوری آمریکا و همسرش، ملانیا ترامپ، مهمان ملکه خواهند بود.

انگلیس و عربستان یکی از اصلی‌ترین تأمین‌کنندگان سلاح به عربستان به شمار می‌روند.عربستان و امارات از ششم فروردین سال 94 در قالب ائتلاف چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن فقیرترین کشور عربی آغاز کردند تا به بهانه بازگرداندن عبدربه منصورهادی رئیس‌ جمهوری مستعفی این کشور به قدرت، به اهداف و زیاده‌خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشانند.
نمایندگان جنبش مردمی انصار الله و دولت مستعفی یمن، آذرماه گذشته در نشستی که با میانجیگری مارتین گریفیس نماینده ویژه سازمان ملل متحد در استکهلم سوئد برگزار شد، درباره آتش‌بس در شهر و بندر الحدیده و بنادر الصلیف و عین عیسی به توافق رسیدند.
با این‌حال، انصار الله می‌گوید که ائتلاف عربی به تعهدات خود به توافق استکهلم پایبند نیست و در این مسیر کارشکنی می‌کند. تاکنون چندین بار برای پایان دادن به جنگ یمن تحرکاتی صورت گرفته اما هر بار با کارشکنی عربستان و متحدان آن به بن‌بست رسیده است.

وزیر امور خارجه انگلیس چندی پیش به مناسبت روز ملی یمن در مجلس عوام اظهار داشت که این کشور یکی از فاجعه‌بارترین بحران‌های انسانی در تاریخ معاصر را تحمل می‌کند و هنوز راه زیادی تا پایان درگیری‌ها در این کشور مانده است.وی افزود: تعهد زیادی از جانب دو طرف برای پایان دادن به درگیری‌ها وجود دارد و محرومیت‌های الحدیده احتمالاً به ‌زودی به پایان می‌رسد. اما نگرانی‌ من این است که یمن گرفتار تنش‌های میان ایران و آمریکا شود. من این مساله را با رئیس‌جمهوری آمریکا در سفرش به انگلیس مطرح می‌کنم.
هانت تصریح کرد: ما باید اطمینان حاصل کنیم که آتش‌بس در یمن حفظ می‌شود. تحقق این مساله وظیفه همه ما است.
«جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر انگلیس بارها خواستار توقف سریع همکاری‌های تسلیحاتی انگلیس با عربستان و تحقیقات سازمان ملل درباره جرائم جنگی در یمن شده است.رهبران احزاب سیاسی مخالف دولت انگلیس هم به‌تازگی در نامه‌ای به جرمی هانت خواستار قطع همکاری‌های تسلیحاتی لندن با ریاض شدند. آن‌ها در این نامه رفتار عربستان در یمن را بی مسئولانه و وحشیانه خوانده و تأکید کردند که همکاری‌های تسلیحاتی با عربستان تا انجام تحقیقات کامل درباره جنایات جنگی صورت گرفته بایستی تعلیق شود.

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1263045

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۲
    0 0
    سلام دوستان لطفا در نگارش متن دقت بیشتری داشته باشید نیم فاصله‌ها و فاصله‌ها کاملا رعایت نشده همچنین در متن به جای عبارت "انگلیس و عربستان یکی از اصلی‌ترین تأمین‌کنندگان سلاح عربستان" می‌بایستی عبارت "انگلیس و امریکا" قید می‌شد متأسفانه از این اشتباه‌های تایپی خیلی زیاد در متن‌های خبرگزاری شما دیدم و امیدوارم این مسائل کمتر و کمتر بشه و به صفر برسه.