بیماران قلبی و عروقی در طول روز چند گرم نمک بخورند؟

میزان نوشت: مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: بسیج ملی کنترل فشار خون از ۲۷ اردیبهشت و همزمان با روز جهانی فشار خون در کشور آغاز شد و هدف آن، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به مردم در مورد اهمیت فشار خون و عوارض و پیامدهای و همچنین شناسایی افراد مبتلا به فشار خون بالا در کشور است.

زهرا عبداللهی اظهار داشت: یکی از دلایل مهم ابتلا به فشارخون، مصرف زیاد نمک است و مردم ایران تقریبا دو برابر مقدار توصیه شده از سوی سازمان جهانی بهداشت، نمک مصرف می‌کنند در حالی که تمام افراد کمتر از ۵۰ سال، باید در طول روز، کمتر از ۵ گرم معادل حدود یک قاشق مرباخوری، نمک مصرف کنند. البته منظور از مصرف نمک، کل نمک موجود در مواد غذایی است که وارد بدن می‌شود.

وی افزود: میزان توصیه شده مصرف نمک روزانه برای بیماران مبتلا به فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی و عروقی، کمتر از ۳ گرم معادل نصف قاشق مرباخوری در طول روز است. البته در پیشگیری از پرفشاری خون، حتما باید به نمک پنهان یا سدیم موجود در مواد غذایی مانند فست فودها، سس ها، شور و ترشی ها، تنقلات مانند چیپس، پفک و آجیل توجه کرد و مصرف زیاد این‌ها می‌تواند زمینه بروز فشار خون بالا را فراهم کند.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت از مصرف روزانه حداقل ۵ واحد میوه و سبزیجات به عنوان یکی از عوامل موثر در پیشگیری از فشار خون بالا یاد کرد و گفت: در طول روز با مصرف حداقل ۲ عدد میوه و ۳ واحد سبزی، صیفی و سالاد در وعده‌های صبحانه، ناهار و شام می‌توان از ابتلا به فشار خون بالا، پیشگیری کرد، چون میوه و سبزیجات حاوی پتاسیم و منیزیم هستند.

دکتر عبداللهی ضمن تاکید بر اهمیت محدود کردن مصرف فست فودها در پیشگیری از پرفشاری خون، یادآور شد: انواع ساندویچ، پیتزا، سوسیس و کالباس، حاوی مقدار زیادی نمک و چربی هستند بنابراین مصرف بی رویه فست فودها می‌تواند خطر ابتلا به فشارخون بالا را افزایش دهد.

وی اضافه کرد: مصرف ناکافی شیر و لبنیات به عنوان یک عامل خطر می‌تواند در بروز فشار خون بالا تاثیرگذار باشد، چون شیر و لبنیات حاوی و منبع عمده کلسیم هستند و در مواردی که کمبود دریافت کلیسم ایجاد می‌شود، خطر ابتلا به پرفشاری خون بالا می‌رود، چون در تحقیقات مختلف ثابت شده که مصرف کلسیم در بروز فشارخون بالا، نقش دارد.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: یکی از عوامل مهم در بروز فشار خون بالا، کنترل مداوم وزن است، چون اضافه وزن و چاقی خطر ابتلا به پرفشاری خون را افزایش می‌دهد و خطر ابتلا به این بیماری در افرادی که دچار اضافه وزن و چاقی هستند، ۲ تا ۶ برابر بیشتر از سایر افراد است.

۴۷۲۳۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1263322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =