۰ نفر
۸ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۴

بازخوانی حادثه تلخ ایران خودرو

رسول شقاقی: در اینکه حادثه اخیر ایران خودرو باعث تاسف و اندوه بسیاری است شکی نیست. باید به شکل جدی بررسی شده و از بروز حوادث مشابه جلوگیری کرد. همچنین حق اعتراض کارگران در هر شرایطی نیز بایستی به رسمیت شناخته شود.

اما همچنین نباید اجازه داد این اتفاقات تلخ با توجه به ابعاد فاجعه بار و جو تبلیغاتی، به وسیله‌ای برای بیان خواست‌های شخصی تبدیل شود. در چند روز گذشته گروهی اجبار به کار در روز اربعین را باعث این حادثه دانسته و طبعا مدیرعامل این گروه نیز به دلیل این اجبار به کار مقصر در مرگ این کارگران شناخته شد. این گروه از کار در روزهای تعطیل انتقاد کرده‌اند اما واقعیت آن است که سال‌ها اضافه کار صنایع خودروسازی به مزیتی برای کارگران بدل شده و کاهش آن نه تنها زندگی آنها را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد ابعاد فراتری نیز همچون اثر در ارزش افزوده و تولید خواهد داشت.

اگر فقط اتفاقات یک سال گذشته صنعت خودروسازی در جهان بررسی شود به خوبی می توان رقابت در فروش فقط یک خودرو بیشتر را در میان کمپانی‌های جهانی خودروسازی مشاهده کرد. دوران بعد از رکود اقتصادی جهان نشان داد کشورهایی که صنایع قوی ندارند همچون یونان و اسپانیا بیشتر تحت تاثیر بحران‌های اقتصادی قرار گرفته و آسیب‌های جدی متوجه آنها خواهد شد. در شرایط فعلی کشور، صنایع خودروسازی به هر دلیل دارای مزیت بوده و با توجه به اثر آن در صنایع دیگر باعث رشد اقتصادی، تحرک و ارزش افزوده است.

در این شرایط بهانه تراشی‌های این چنینی جز ضربه به کارگرانی که به دلیل اشتغال در صنایع خودروسازی و اضافه کارهای مناسب از وضعیت بهتری نسبت به صنایع دیگر برخوردارند و همچنین کاهش تولید نمی‌تواند اثر دیگری داشته باشد. آنهایی که در خط تولید ایران خودرو مشغولند علاوه بر اضافه کاری که گاه یک و نیم برابر حقوق پایه آنها می‌شود، از مزایایی همچون پاداش رکورد، وام‌های طولانی خرید خودرو و موارد اینچنینی برخوردارند و کاهش تولید جز ضرر در اقتصاد خانوار کارگران نتیجه دیگری نخواهد داشت.

همچنین عزاداری‌های محرم در این دوران و در داخل گروه ایران خودرو در این مدت وجود داشته و استفاده از فضای تبلیغاتی حادثه تلخ اخیر برای تحت تاثیر قرار دادن اضافه کارهای مزیت دار اثرات منفی بسیاری خواهد داشت گرچه نباید فراموش کرد چنانچه کارگران واقعا به این موضوع اعتراض دارند باید به سهولت حق بیان آن را داشته باشند. 

/32

کد خبر 126374

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اصغر IR ۰۵:۱۲ - ۱۳۸۹/۱۱/۰۹
    0 0
    با سلام بکارگیری نیروهای حراستی در ساختار سازمانی مدیریت منابع انسانی وناتوانی در رسیدگی به فرایند های منابع انسانی از اهم مشکلات مطرح در شرکت ایران خودرو است .
  • بدون نام IR ۰۵:۱۶ - ۱۳۸۹/۱۱/۰۹
    1 0
    در گروه صنعتي كسي موافق كار در روز اربعين نبوده و مديريت ارشد صرفا براي شومني كه ركورد توليد را تا قبل از 22 بهمن بشكنند اين روز را كار اعلام نمودند ومطالب نوشته شده كاملاً مشخص است كه از طرف مديريت ارشد اعلام شده ومتاسفانه صحيح هم نيست
  • بدون نام IR ۰۶:۴۴ - ۱۳۸۹/۱۱/۰۹
    0 0
    من موافق كار در روز اربعين نبودم ولي اين مطلب درست هست. بيشتر تعطيلي ها كار اعلام مي شود و اين اضافه كار زيادي است كه نمي شود چشم پوشي كرد
  • ساسان IR ۰۷:۰۶ - ۱۳۸۹/۱۱/۰۹
    0 0
    آقاي بدون نام اضافه كارها كاملا صحيح است
  • بدون نام IR ۰۷:۲۹ - ۱۳۸۹/۱۱/۰۹
    0 0
    باچنین وضعیتی گارگران هم تلافی را در خط تولید بر سر تولیدات کارخانه در می آورند ومحصولات معیوب را که با مارک کنترل نهایی به خورد مشتریان بیچاره ایران خودرو واگذار میشود
  • بدون نام IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۸۹/۱۱/۰۹
    0 0
    من یه سوالی دارم این واقعه ناراحت کننده بود و هرکسم مسئولش باید پاسخ گو باشه هیچ شکی نیست ولی سوال من اینجاشت اینن کشانی که تسلیت گفتند مار بسیار پسندیده ای انجام دادند ولی سوال انجاست چرا برای بقیه موارد سالی 23 هزار نفر کشته که درصد بالایی مربوط به ناامنی خودروهای تولیدی است چرا تسلیت نمی گویند و از کنارش می گذرند؟

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین