واقعا منفجر شدن کشتی‌های نفتی در فجیره خوشحالی دارد؟

مسیح مهاجری در سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی نوشت:بسیار دیده‌ام که افرادی از اینکه کشتی‌های نفتی بندر فجیره منفجر می‌شوند یا فرودگاه نجران را پهپادهای یمنی به آتش می‌کشند و یا نیروهای انصارالله یمن عده‌ای از نظامیان سعودی را به قتل می‌رسانند،‌ خوشحال می‌شوند و احساس خوبی پیدا می‌کنند. ولی من هرگز از شنیدن چنین خبرهائی خوشحال نمی‌شوم.

نه وقتی می‌شنوم انصارالله یمن دست بالا در جنگ دارد و نه وقتی خبر می‌رسد که هواپیماهای عربستان سعودی صنعا را بمباران کرده و عده‌ای از مردم یمن را به خاک و خون کشیده‌اند، اینها هردو موجب اندوه و غصه‌ام می‌شوند.
شاید چنین روحیه‌ای برای عده‌ای بسیار عجیب و غیرقابل‌قبول باشد ولی اعتقاد راسخ دارم که ما مسلمانان باید همگی همین روحیه را فرهنگ عمومی خود قرار دهیم تا به امت اسلامی موردنظر قرآن تبدیل شویم.
وقتی خانه‌ای در یمن با بمباران عربستان ویران می‌شود یا افرادی در انفجار یک مسجد در افغانستان کشته می‌شوند و یا منابع نفتی عربستان و کشتی‌های نفتی در بندر فجیره منفجر می‌شوند، در تمام این موارد، مسلمانان ضربه و خسارت می‌بینند و جان و مال امت اسلامی است که به تاراج می‌رود. این، یکسره خسران است و هیچ جای خوشحالی ندارد. ما مسلمان‌ها فقط زمانی می‌توانیم خوشحال باشیم که خبر از برقراری صلح میان دو کشور یا دو گروه از مسلمانان به گوشمان برسد. وقتی از انفجارها و کشته شدن‌هایی که در کشورهایی که ما با آنها همفکر نیستیم رخ می‌دهد خوشحال می‌شویم، معنای این خوشحالی اینست که از وارد شدن خسارات جانی و مالی به عده‌ای از مسلمانان خوشحال می‌شویم. به این معناست که از فروش سلاح دشمنان مسلمانان و پر شدن جیب‌های آنان از اموال مسلمین آنهم به قیمت ویران شدن خانه‌ها و مساجد و مدارس و بیمارستان‌ها و پالایشگاه‌های یک ملت مسلمان و به قیمت به خاک و خون کشیده شدن خود مسلمانان، خوشحال می‌شویم. این خوشحالی با هیچ معیاری منطبق نیست.
این درست است که در برابر تهاجم دشمن باید ایستاد و از خود دفاع کرد. درست است که اگر حتی گروهی از مسلمانان مرتکب تجاوز به گروهی دیگر شود و به نصیحت و وساطت سایر مسلمین تن درندهد و به تجاوز خاتمه ندهد، باید با او جنگید، اما در همان حال که به تجاوز او پاسخ داده می‌شود این واقعیت تلخ را هم باید در نظر داشت که آنچه در این تبادل آتش رخ می‌دهد، یکسره به ضرر مسلمانان است.
امروز کشته شدن مسلمانان در یمن، عربستان، سوریه، عراق، بحرین، فلسطین، افغانستان و هر نقطه دیگر از سرزمین‌های اسلامی و انفجارها و بمباران‌ها همگی ضربه‌های مهلکی هستند که به امت اسلامی و به خود اسلام وارد می‌شوند. این، یک نگاه فردی و محدود است که پیروزی یک طرف را پیروزی و شکست طرف دیگر را شکست تلقی می‌کند. در نگاه جمعی و نامحدود که مصالح امت اسلامی را در نظر می‌گیرد، هیچیک از اینها پیروزی نیستند بلکه شکست محض هستند. پیروزی فقط زمانی است که مسلمان‌ها در صلح و صفا زندگی کنند و دست در دست همدیگر صف واحدی تشکیل بدهند و قدرت بزرگی در برابر دشمنان باشند.
امروز آمریکا فقط دشمن ایران نیست، دشمن تمام مسلمانان و حتی دشمن سایر ملت‌ها هم هست. ما مسلمانان باید بیش از هر زمان دیگری صف‌هایمان را فشرده‌تر کنیم و با وحدت و انسجام هرچه بیشتر در مقابل مطامع دشمنان مشترک که در راس آنها آمریکای ترامپ قرار دارد بایستیم. روشن است که بعضی از سران کشورهای اسلامی، همدستان آمریکا هستند ولی ما باید تلاش کنیم آنها را به اردوگاه مسلمین برگردانیم و تفرقه را از امت اسلامی بزدائیم.
درحالی که اکنون به روز جهانی قدس نزدیک می‌شویم، آمریکای ترامپ نیز در تدارک اعلام جزئیات طرح شیطانی «معامله قرن» است. این طرح، توطئه‌ای علیه تمام مسلمین است و برای خنثی کردن آن، همه باید بپاخیزیم. این واقعیت را بپذیریم که ما برای یکپارچه کردن امت اسلامی و زدودن تفرقه از جهان اسلام، کار زیادی نکرده‌ایم. تلاش برای ایجاد فرهنگ «امت واحده» اولین قدمی است که مسلمانان باید بردارند و تا رسیدن به این هدف والا نباید از پا ایستاد.
23302
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1264328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 42
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۷
    50 26
    کاملا با متن این مقاله موافقم. متاسفانه ما بشدت در همه چیز دچار افراط و تفریط هستیم. اگر اعتدال رو رعایت می کردیم وضعمون الان خیلی بهتر بود. چرا نمیتونیم در کنار هم با صلح و صفا زندگی کنیم .
  • IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۷
    43 67
    لابد بن سلمان مسلمون واقعیه
    • IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۷
      25 31
      هیچکدام مسلمان واقعی نیستند
  • مالک IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۷
    41 3
    بسم الله الرحمن الرحیم نکارنده مطالبی که ارائه داده درست است اما آرمانیست.این ارزوی هر مسلمانیست که ممالک اسلامی در صلح باشند.
  • هامون GB ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۷
    54 31
    آیا فکر میکنید؟ ، شیوخ عرب خلیج فارس از کشته شدن حجاج ایرانی در مکه و مردم ایران در جنگ تحمیلی هم خوشحال نمی شدند .
  • سید IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۷
    40 83
    مشکل اینجاست که اساس حکومت سعودی بر پایه جنگ و دیکتاتوریه و اونها دنبال صلح نیستند؛ اونا دنبال به کرسی نشوندن سیاستهای امریکاند. توبه گرگ مرگه. اگه صلح بشه اونها نابود میشن. و تنها را صلح مقاومت و دفاع ملت یمنه.
  • عبدالکریم IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۷
    48 55
    دقیقا خوشحالی دارد . وقتی همین عربستان با افکار و کارهایش و با پول هایی که می دهد در راه ترویج اسلام غربی و داعشی می کوشد وقتی دست در دست آمریکای جهان خوار دارد و با ترامپ ملعون خوش مستی می کند باید برایش عزاداری کرد؟ بله در کل جنگ و تخریب و کشتن خوب نیست اما کوتاه آمدن در مقابل کسانی که در لباس اسلام دارند به اسلام ضربه می زنند نیز جایز نیست . این ملک سلمان مثلا خادم الحرمین است این چه خادمی ست ؟ او چه بویی از اسلام برده است ؟
  • حسین IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۷
    35 52
    فرق بین رژیم سعودی با زمان شمر ویزید چیست شما باید سعی کنید اسلام در هرطرف رعایت شود
  • جعفر IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۷
    11 25
    از چه بایدخوشنود شد؟
  • IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۷
    16 30
    اره، راست میگی! وضع تحریما (علیرغم دادن کلی امتیاز هسته ای) و فلاکت مردم فقط خوشحالی داره...
  • IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۷
    24 3
    مخالفم اقای مهاجری
  • کیومرث IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۷
    4 11
    احسنت
  • IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۷
    56 12
    آقای مهاجری توجیه خوبی بود اما آیا امام علی (ع) سه تا جنگ با مسلمانان نداشت آیا امام حسن مجتبی و امام حسین (ع ) را مسلمانان به شهادت نرساندند؟ چرا تا امروز که یمنی ها به خاک و خون کشیده می شدند ناراحت نبودی حالا که دشمنان قسم خورده جهان اسلام در لباس مسلمانان دارند شکست میخورند ناراحتی ریشه در کجا دا دارد
  • IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۷
    21 14
    بالاخره یک حرف حساب هم شنیدیم هرچند خیلی ایدآلیستی است و وجود تعارضات جدی بین بخش های مختلف خاورمیانه یا مسلمانان را اصلا ندیده می گیرد. اما در اینکه ما باید توی سر همدیگر بزنیم تا غرب آقایی کند شکی نیست!
  • علی IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۷
    43 20
    اقای مهاجری چرا در چند سالی که عربستان با پیشرفته ترین امکانات جنگی مردم یمن را به خاک وخون میکشید شما ناراحتیتان را ابراز نمی کردیدایا تکه تکه شدن مردم بی گناه مسلمان یمن ناراحتتان نمی کرد ایا انان مسلمان نبودند . حال که با کمترین امکانات عملیات های باز دارنده ای انجام می دهند ضربه به مسلمین است . وقتی عربستان با تمام توان قصد ضربه زدن به مملکت را دارد باید نشست ومنتظر ماند تا دلش برای ما بسوزد
  • IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۷
    38 37
    اول ثابت کن آل سعود کثیف مسلمانن بعد این روشنفکریارو بلغور کن
  • IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۷
    15 4
    پس با حساب ایشان مسلمانان وقتی خوارج نهروان را شکست دادند باید گریه میکردند و برسرو صورتشان میزدند...آخه عزیز من ،این استدلالهای را از کجا درآوردی...مگر متجاور وهابی که جنایتکار است چه سنخیت یا حقوق مساوی با مردم مظلوم و بی پناه و مسلمان یمن دارند که شما به یک اندازه برایشان غصه میخورید که البته بیشتر غصه متجاوزین را خورده اید و این در نوشتارتان فریاد میزند..
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۷
    13 3
    رفتار و گفتار علی(ع) حتی نسبت به قاتل خویش، باید سرمشق حاکمان باشد.
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۷
    2 2
    برای سنجش میزان آمادگی دشمن چرا
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۷
    23 3
    دقیقا. بزرگترین ضعف کنونی مسلمانان، تفرقه و خودبرتربینی یک فرقه نسبت به دیگری است
  • خودم IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۷
    15 4
    این حرفها همه بهانه است که از مستکبر حمایت کنی وگرنه وقتی که عربستان به این شکل به یمن حمله کرده و به کودک و زن یمنی این همه ظلم کرده دیگر مسلمان نیست و باید متجاوز است و ظالم باید همه به او حمله کنند نه گاه گداری یمن
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۷
    5 6
    فقط یک نفر درست و بجا صحبت کرد
  • سعید IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۷
    12 2
    عزیز من از باب دفع افسد به فاسد مردم خوشحالند لیکن از هر دو باب نگران و ازرده ایم مانند مریضی محتضر که چون نیم جانی بگیرد شادمانیم لیکن مستمرا از خدا شفای عاجل طالبیم
  • معز IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۷
    18 8
    آقای مسیح مهاجری، اگر در صفین و نهروان بودی در کدام سوی معرکه می بودی؟ یقینا عمار نبودی چون بصیر نیستی.
  • AT ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۷
    13 32
    آفرین بر شما روحانی روشن اندیش . با مرگ بر این و آن گفتن فقط نفرت پراکنی می کنیم.
  • IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۷
    12 4
    موافق این طرز نگاه نیستم
  • IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۷
    22 3
    روح لطیفی دارید. اگر اونوقتا که داعش عراقی ها را زنده به گور می کرد یا شان مسلمانان سوریه را بر باد می داد اخبار را می شنیدید قطعا از غصه می مردید، درسته، اخبار را نمی دیدید. سوال: اونوقت که پایان داعش اعلام شد هم غصه دار شدید بالاخره آنها هم مسلمان بودند و تحت آل سعود مسلمان بودند.
  • IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۷
    3 4
    اشکالی ندارد شاید افسردگی دارد که خوشحال نمی شود
  • من IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۷
    5 1
    این تحلیل ها را علنی نکنید
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۷
    13 8
    مثل اينكه اين اقا تو باغ نيست.كدوم جهان اسلام.فعلا كه عربستان داره دنيا رو به اتيش ميكشه.
  • سیف اله IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۷
    8 1
    با سلام مطلب زیبایی نوشته اند. اما آیا وقتی نفاق و منافق در چهره اسلامی همان کاری کرد که دشمن می کند بعبارتی اگر عربستان دنباله رو و عامل اجرایی سیاست های آمریکاو اسرائیل شده چه باید کرد؟ مگر خوارج مسلمان نبودند؟ مگر سپاه معاویه در صفین همه ظواهر اسلام را نداشت؟ صد البته که فرمایش زیبایی داشتید این ها همه برای امت اسلامی غصه است و ای کاش روشنگری می شد. نظام جمهوری اسلامی هم حقیقتاً سعه صدر زیادی داشته در این موارد. اگر نبود این سعه صدر، دولت سعودی با کله در دام فتنه غرب ها می افتاد و وارد جنگ با ایران نیز می شد. خدا همه ما را عاقبت به خیر کند.
  • IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۷
    12 5
    فقط یک بیمار روانی از کشته شدن انسان ها خوشحال میشود
  • IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۷
    2 2
    عالی بود....
  • مسافر IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۷
    4 1
    واییییی چقدر مهربون افرین تو خوبی....
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۷
    5 2
    توصیه میکنیم تاریخ را دقیقتر مطالعه کنی.
  • جواد IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۷
    11 3
    جناب آقای مسیح مهاجری عالیجناب در خوابید هواپیماهای اماراتی/عربستانی/... ازدوسالپیش خانه های مسکونی یمنی هارا بمباران وموشک باران کرده اند.
  • IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۷
    7 3
    بوی صلح میاد
  • علی IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۷
    11 8
    من یکی که کیف میکنم وقتی عربستان متضرر میشود کلا عشق میکنم چون اگر منابع نفتیش منهدم نشود پولش صرف خرید بمب و موشک و .. میشود و رو سر مردم بدبخت یمن و سوریه و عراق و ... میشود . !
  • رضا IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۷
    10 2
    بنده خداملومه معنی دشمن راهنوز نفهمیده خوارج هم مسلمان بودن
  • IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۷
    2 14
    درود وسلام بر مسیح مهاجری که حرف ودرد دل جمع کثیری از مسلمانان را به قلم شیوای خود بیان کرد واین عین حقبقت وراهکار درست یک اندیشه اسلامی وخالی از منویات نفسانی وغرورهای ناشی از احساس های جاهلی نژاد پرستانه وناسیونالیستی است وصراط مستقیم الهی نیز چنین است که اگر ما پرچم توحید را بر افراشته ایم راه توحید را نیز بایستی درست انتخاب کرده باشیم وامتی باشبم که انچه رضای خدا در انست را انجام دهیم وبنا به گفته اقای مهاجری از انفجار کشتیهای یک کشور مسلمان ویا بمباران خطوط لوله ویا ویرانی شهرهای مسلمانان در اثر اختلافات قابل حل نباید خوشحالی وشعف از خود بروز دهیم
  • جاوید IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۷
    8 0
    همانطور که حضرت علی هم از کشتن مسلمانان در جنگ صفین نهروان و جمل هرگر خوشحال نبود با اینکه در دو جنگ پیروزی قطعی به دست آورد
  • IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۷
    2 1
    چه عجب