فرانسه خواستار پایان جنایت‌های عربستان و امارات در یمن شد

فارس نوشت: وزیر خارجه فرانسه از عربستان سعودی و امارات متحده عربی خواست به «جنگ کثیف» خود علیه یمن پایان دهند.

لودریان که کشورش به خاطر فروش سلاح به عربستان سعودی و امارات و استفاده از تسلیحات فرانسوی علیه غیرنظامیان یمنی تحت فشار سازمانهای حقوق بشری و افکار عمومی داخلی این کشور و بین المللی قرار دارد افزود: در زمینه فروش سلاح به این کشورها کاملا هوشیار هستیم.

ماه گذشته، آژانس ضد اطلاعات فرانسه، سرویس امنیت داخلی و اداره کل امنیت عمومی داخلی این کشور سه روزنامه نگار این کشور را در ارتباط با نشت اطلاعات نظامی این کشور در زمینه فروش تسلیحات فرانسوی به ائتلاف سعودی در جنگ علیه یمن احضار کرده بودند. براساس گزارشها، این روزنامه نگاران متهم بودند که در افشای گزارش 15 صفحه‌ای محرمانه در زمینه استفاده از تسلیحات فرانسوی و نقش این کشور در جنگ و کشتار مردم یمن نقش داشته‌اند. 

این اقدام سازمانهای اطلاعاتی فرانسه با موجی از انتقادات علیه دولت فرانسه در زمینه آزادی بیان مواجه شده است. 

لودریان درباره احضار این خبرنگاران از پاسخ دادن به خبرنگاران طفره رفت و به ذکر اینکه این یک مساله اطلاعاتی و مربوط به اسناد طبقه بندی شده است، بسنده کرد. 

«یوسف الحاضری» سخنگوی وزارت بهداشت یمن اخیرا اعلام کرده، از زمان آغاز حملات ائتلاف سعودی در سال ۲۰۱۵ (۱۳۹۴) بیش از ۵۰ هزار یمنی کشته و زخمی شده‌اند.

الحاضری به خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» گفته: در نتیجه بمباران مستقیم، تا کنون ۵۲ هزار یمنی کشته و زخمی شده‌اند. تعداد کشته شدگان به ۱۳ هزار و ۲۵۰ نفر می‌رسد که ۳۸۰۰ کودک در میان آنها وجود دارند.

بسیاری از تحلیلگران این حجم از تلفات حملات سعودی را نتیجه کمکهای تسلیحاتی بی حد و حصر و چراغ سبز کشورهای غربی از جمله آمریکا، فرانسه و آلمان به عربستان سعودی و امارات می‌دانند.

لودریان همچنین تنشهای آمریکا با ایران را نگران کننده خواند و گفت این تنشها ممکن است به اتفاقات تصادفی منجر شود.

لودریان در پاسخ به سوالی درباره حکم اعدام 4 داعشی فرانسوی در عراق تاکید کرد که پاریس در تلاش برای جلوگیری از اعدام این افراد در عراق است و تلاشهای دیپلماتیک خود را در این زمینه افزایش داده است. 

این 4 شهروند فرانسوی به جرم عضویت در گروه تروریستی داعش توسط دادگاهی در عراق به اعدام محکوم شده‌اند.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1264415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =