تکمیل مطالعات محور خرم‌آباد- پل‌دختر/ نیاز ۱۴ میلیارد تومانی ساخت پل بابازید

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان گفت: خوشبختانه با اقدامات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و بسیج امکانات ۱۹ استان معین، لرستان از حالت بحران خارج شده است و در حالت عادی قرار داریم با هماهنگی سازمان و حوزه معاونت ساخت و توسعه راه‌های وزارت راه و شهرسازی مقرر گردید مشاور مشترکی انتخاب و مسیر خرم آباد- پلدختر را مطالعه کند که در حال حاضر مطالعات انجام شده است.

به گزارش خبرآنلاین لرستان ، عباس شرفی گفت : در طرح اول با توجه به تخریب بیش از ۴۸ کیلومتر از مسیر احتمال دارد که این میزان از راه مجددا احداث شود مسیر جایگزین و ایمن بویژه در قسمت‌هایی که رودخانه به جاده نزدیک شده است ایجاد بیش از ۸ تونل، واریانت و پل جدید پیشنهاد شده است این طرح در حال نهایی شدن است.

شرفی اظهار کرد: با توجه به اینکه راه ارتباطی تعدادی از روستاهای پرجمعیت مسیر و مراکز مهم تولید در این محور قرار دارد مسیر جدید با در نظر گرفتن راه سریعتر و آنتنی به این روستاها انجام خواهد شد.

وی گفت: همچنین برای تردد آسانتر مردم در محور قدیم نیز همان مشاور قرار است برآورد را تا آخر خرداد اعلام و با برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانکار حداقل‌های ایمنی در این محور برقرار شود.

تخریب ۲۵۰۰ کیلومتر راه در سیل

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان با بیان اینکه دو هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه، ۲۰۶ دستگاه پل و آبرو و ۵۹ دستگاه پل با دهانه بالای ۸ متر در سیل تخریب شده است، افزود: در سیل اخیر بیش از یکهزار و ۱۳۰ میلیارد تومان خسارت به زیرساخت‌های راه استان وارد شد که با امکانات راهداری ۱۹ استان با اقدامات جهادی و نصب ۱۵۰ لوله باکس و نصب ۱۰ دستگاه پل بزرگ در محور خرم آباد- پلدختر در حال حاضر همه راه‌های ارتباطی استان برقرار است.

شرفی گفت: پل روستای چم مهر که مورد تاکید رییس جمهور، وزیر راه و شهرسازی، سازمان راهداری و استاندار لرستان است طی ۱۰ تا ۱۲ روز آینده به اتمام می رسد.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص تخریب پلهای تازه احداث شده در سیل گفت: دبی رودخانه های استان بسیار بالاست همه نگاه ها نباید به سمت ساخت پل باشد بلکه مهار سیل با حفظ پوشش گیاهی، لایروبی رودخانه ‌ها و جلوگیری از احداث در حریم رودخانه ها باید مدنظر قرار گیرد البته وزارت راه و شهرسازی نیز باید در احداث پلها دقت بیشتری داشته باشد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان ادامه داد: در ساخت پل‌های موجود دوره بازگشت زیر صد سال در نظر گرفته شده است و اگر قرار باشد با بازگشت ۵۰۰ ساله در نظر بگیریم باید هزینه‌های زیادی متحمل شویم پل‌هایی که مقاومت کردند به علت جانمایی درست بود اما در بعضی مناطق، نقاط اجباری داریم جانمایی براساس ایمنی، جمعیت و دسترسی به مراکز تولید انجام می‌شود.

وی در خصوص پل کاکارضا گفت: در کاکارضا عمق آب شستگی کم در نظر گرفته شده است باید در احداث پلهای جدید دقت بیشتری داشته باشیم.

بابازید محور ترانزیتی غرب کشور است

شرفی از احداث پل جدید در محور بابازید خبر داد و گفت: بابازید به عنوان محور ترانزیتی غرب کشور است که عمده تردد نفتکش‌ها در این محور صورت می گیرد پل بابازید ۷۰ سال پیش احداث شده که باید طول بیشتری برای آن در نظر می‌گرفتند درسیل خاکریز پل تخریب و مسیر قطع شد.

وی گفت: دو اقدام کوتاه مدت و بلندمدت برای بابازید در دستور کار داریم در گام اول ارتباط موقت برای برخی روستاها با پلدختر  و در گام دوم مطالعات مشاور برای احداث یک پل با دهانه ۲۰ متر در حال انجام است که مشاور اوایل هفته آینده از طرح خود دفاع خواهد کرد و باید اعتبارات استان و سازمان راهداری را در این رابطه اخذ کنیم. پیش بینی می شود ۱۴  میلیارد تومان اعتبار درساخت این پل مورد نیاز باشد.

مدیرکل راهداری وحمل ونقل جاده ای لرستان تصریح کرد: در زمان بسیار خوبی ازنظر اعتبارات در بخش بحران، تملک دارایی و سازمان راهداری قرار داریم که باید در تعامل با هم از این فرصت نهایت استفاده را ببریم نباید زمان را از دست داد.

شرفی با اشاره به رانش زمین در برخی محورها گفت: به علت بارش چندین مرحله برف سنگین در زمستان ۹۷ در الیگودرز و رانش سنگینی که در مورزرین اتفاق افتاد ۳۰۰متر از جاده از بین رفت در فصل سرما مجبور شدیم دردمای منفی ۱۸درجه ۲.۵کیلومتر راه جدید ایجاد کنیم درفروردین هم چندین رانش داشتیم درمسیر امامزاده محمدبن حسن(ع)الیگودرز به سمت پز ۵۰کیلومتر بازگشایی مسیر جدید انجام شد در نورآباد به سمت امامزاده ابراهیم(ع) نیز رانش سنگین داشتیم اقدامات موقت انجام شده است، اما برای ساماندهی نیاز به اعتبار داریم.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1264424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =