۰ نفر
۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۵
انتخابات پارلمان اروپا، برگزیت و آثار فراگیر آن

تحلیل وضعیت روانی و فکری و اجتماعی یک جامعه، فقط با ارزیابی یک رخداد، (نظیر نتیجه یک انتخابات فرا ملی )، ممکن نیست!

نتیجه انتخابات در بریتانیا، غلبه نسبی حزب جدید برگزیت (متشکل از همه راست‌گرایان و پوپولیست‌های ضد اتحادیه) بود. آبی‌ها (برگزیت) اگر چه که بیشترین رای را گرفتند اما، به نوعی دریافتند که برگزیت، از سکوی ۵۱٪ ی به سکوی ۳۳٪ ی نزول کرده است! آن‌چه در انتخابات پارلمان اروپا در بریتانیا رخ داد، ناشی از چند "مسئله"  مهم بود:
اول- ناتوانی دولت در مدیریت تبعات رفراندوم
دوم- ناتوانی سیستم در مدیریت غوغا سالاران راستگرا و پوپولیست‌های ملی‌گرا
سوم- بروز رخوت شدید در روند اقتصادی و اجتماعی (تورم و کاهش نرخ رشد)
چهارم- بروز نارضایتی های شدید اجتماعی و نگرانی طبقه وسیع کارگری
پنجم- نگرانی قشر متوسط از سقوط به بخش زیرین جامعه
ششم- ضعف در قوای دموکراتیک و ناتوانی احزاب در اداره افکار عمومی و حامیان خود
هفتم- فقدان یک تئوری قدرتمند در توجیه اقناع کننده «ماندن- یا ترک اتحادیه»
هشتم- فقدان چهره‌/های قدرتمند و مبتکر و صاحب اعتبار ملی- فرا حزبی- برای مدیریت «سرگردانی دولت-جامعه» در بحران برگزیت
نهم- نمایان شدن "ناکارآمدی های قانونی" در ساز و کار حل اختلافات مهم و سرنوشت ساز سیاسی
دهم- فقدان حضور کافی دولت (فرا تر از احزاب) در تمهید انتخابات، و حضور کمرنگ احزاب بزرگ در جلب افکار عمومی
یازدهم- فقدان انگیزه عمومی از مشارکت در انتخابات، با توجه به ابهام موجود از آینده حضور در اتحادیه
این‌ها، مجموعه‌ای از علل تغییر آرایش احزاب و ترکیب آراء در انتخابات پنج‌شنبه گذشته پارلمان اروپا، در بریتانیا بود!

حزب نوظهور «برگزیت»، به یمن تغییر رنگ و لوگو و شعار و تبلیغات فوق‌العاده گسترده (در کنار ضعف تبلیغاتی دیگر احزاب پر سابقه)، حداکثر تلاش خود را از ماهها قبل برای جلب مجدد افکار و آراء به «مساله برگزیت»، به فعلیت رساند! آنالیز آراء بر پایه شعارهای احزاب ، و بر محور مکان و حوزه‌های انتخابی، یک نتیجه مهم را نمایان می‌سازد: «همه زور برگزیت، در وضع کنونی، به جلب حدود ۳۳٪ از افکار عمومی بریتانیا، نازل شده!»  این، یک نتیجه منطقی است! همین نتیجه، می‌تواند سرنوشت تعیین رییس حزب محافظه‌کار و رییس دولت جدید- جایگزین ترزا می- را در هفته های آینده، و نیز، وضعیت تصمیم نهایی کشور بریتانیا ، راجع به برگزیت، پیش از اکتبر آینده را، معلوم کند!

انتظار می‌رود در انتخابات فراگیر پارلمانی آتی نیز، شاهد آثار این انتخاب اخیر، و کاهش زور برگزیت از حدود ۵۱٪ به حدود ۳۳٪ باشیم. حزب برگزیت می‌تواند نتیجه فعلی انتخابات پارلمان اتحادیه را، سکویی برای هجوم بعدی خود به مناسبات بریتانیا و اتحادیه قرار دهد. این هجوم، به پل های ارتباطی بین جزیره، و قاره، آسیب می‌رساند، اما،تضمینی نیست که موقعیت حزب و برگزیت را در کا بریتانیا افرایش دهد.

فعلا شکاف عمیق در حزب محافظه کار، ضعف نسبی و فقدان رهبری تمام عیار در حزب کارگر، عدم قدرت نفوذ کافی برای حزب لیبرال دموکرات، و مهمتر از همه، ضعف ساختار دموکراتیک و قانون‌گذاری در بریتانیا، شرایط را به نفع «تداوم نابسامانی و بلا تکلیفی» رقم زده است. چنین وضعی "می‌تواند" نهایتا به برگزیت سخت منجر شود، برگزیت سخت، زایشی است که می‌تواند نه فقط نوزاد و مادر را تلف کند، بلکه، خانواده (اروپا) را به خطر و بحران فروپاشی نزدیک کند! با همین ملاحظات بود که، سه سال قبل، هنگام تایید ضعیف برگزیت در رفراندوم، تاکید کردم که؛«آثار برگزیت برای اروپا و جهان، با هر نتیجه‌ای، از آثار فروریختن دیوار برلین، بزرگ‌تر و سهمگین تر خواهد بود»!

چنانچه حاکمیت و دولت بریتانیا، ظرف سه ماه آینده، با اقتدار، به برگذاری رفراندوم دوم برای تعیین وضع برگزیت نپردازد، و چنانچه موضوع برگزیت از دستور کار بریتانیا و اروپا خارج نشود، آن گاه:
آثار "خروج سخت" مانند آواری بر اروپا فرو خواهد ریخت. چنین وضعی پیش‌روی روسیه به سمت غرب و پیشروی امریکا به سمت شرق را و پیشروی چین به سمت غرب میانه را تشدید خواهد کرد. سایش و فرسایش قدرت‌ها، اگر چه می‌تواند برای ما، و ملل و دول مستقل فرصت باشد، اما تشدید جهانی بحران‌های مرکب، جهان را برای همه ناامن‌تر خواهد کرد!

* منتشر شده  در خبرگزاری ایرنا

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1264428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =