۰ نفر
۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۵
افشای نفوذ اسرائیل به قلب واشنگتن

ایسنا نوشت: اسناد افشا شده نشان می‌دهند که آژانس امنیت ملی آمریکا که از ممنوعیت قانونی اشتراک‌گذاری اطلاعات با عاملان اسرائیلی که علیه حزب‌الله مرتکب قتل‌های هدفمند شده‌اند، مایوس شده است، شکافی ایجاد کرده که دسترسی کامل از جمله دسترسی به اطلاعات شهروندان آمریکا را در اختیار آنان می‌گذارد.

 

طبق تازه‌ترین اسناد افشا شده از آرشیو به دست آمده توسط ادوارد اسنودن، مقاطعه کار سابق امنیت ملی آمریکا، "یگان ملی سیگینت" یا یگان مرکزی نیروهای جاسوسی اسرائیل که شاخه همتای آژانس امنیت ملی آمریکا در تل‌آویو است، آمریکایی‌ها را متقاعد کرده که ممنوعیت‌های قانونی ارائه اطلاعات نظارتی را که به دلیل قتل‌های هدفمند طی جنگ اسرائیل با لبنان در سال ۲۰۰۶ وضع شده‌اند، دور بزنند.

به گزارش خبرگزاری راشاتودی، بر اساس مطلبی که در اکتبر ۲۰۰۶ در نشریه داخلی آژانس امنیت ملی آمریکا چاپ شده، این آژانس و یگان ملی سیگینت با بهره‌گیری از "تروریسم" به عنوان بهانه‌ای برای همکاری‌های خود که به غیرقانونی بودن آن‌ها آگاهند، برای عبور از این مانع قانونی از اداره مدیریت اطلاعات ملی استفاده کردند که همه اطلاعاتی که اسرائیلی‌ها نیاز داشتند را در اختیار آنان قرار داد.

در مطلبی که در "سیدتودی"، نشریه داخلی آژانس امنیت ملی آمریکا چاپ شده، آمده است: از دیدگاه یگان ملی سیگینت این ممنوعیت (ارائه اطلاعات برای قتل‌های هدفمند) نه تنها با حمایت از اسرائیل در پروازهایش علیه حزب‌الله در تضاد بود، بلکه به طور کلی با پشتیبانی از جنگ آمریکا در سراسر جهان علیه تروریسم نیز در تناقض است.

نویسنده این مطلب همچنین جزئیات "گفت‌وگوهای شبانه" با مقامات یگان ملی سیگینت را که گاهی پرتنش بودند" شرح داده است. به نوشته او، این مقامات بر این باور بودند که شایسته مستثنی شدن از ممنوعیت‌های آمریکا برای مشارکت در قتل‌های هدفمند هستند.

در این سند ذکر نشده که در نهایت چه "توافقی" با مدیریت اطلاعات ملی آمریکا به دست آمد اما ارتش اسرائیل از اطلاعات آمریکا استفاده کرد تا آسیب گسترده‌ای به غیرنظامیان لبنان بزند؛ همچون سربازان آمریکایی در عراق و افغانستان که از فناوری‌های پیشرفته برخوردار بودند؛ نیروهایی که شمار غیرنظامیانی که قربانی اقدامات آنان شدند، پس از دسترسی آنان به اطلاعات آژانس امنیت ملی آمریکا افزایش یافت.

ندیم حوری، گزارشگر دیده‌بان حقوق بشر به نشریه آنلاین "اینترسپت" گفت: طبق گزارش‌ها و در برخی موارد به طور آشکار، اسرائیل قوانین جنگی را نقض کرده است. اسرائیلی‌ها در حملات هوایی که بدون در نظر گرفتن نظامی یا غیرنظامی بودن افراد صورت گرفته و پرتاب بمب‌های خوشه‌ای علیه زیرساخت‌های غیرنظامی که هیچ‌گونه ارتباطی با درگیری‌های مسلحانه نداشتند، دست داشته‌اند.

این "استراتژی"، "دکترین ضاحیه" نام داشته و مقامات اسرائیلی تایید کرده‌اند که این کار به طور عمد انجام شده است اما به رغم این اقدامات بی‌رحمانه آنان قادر نبودند که در این جنگ پیروز شوند. در یکی از اسناد افشا شده درباره رابطه آژانس امنیت ملی آمریکا و یگان ملی سیگینت آمده است که "اعتماد عمومی" نسبت به نیروهای نظامی اسرائیل کاهش یافته و پس از شکست آنان در برابر حزب‌الله، "وجهه این نیروها تخریب شده است و آنان در حال ایجاد آمادگی برای دور دوم فعالیت‌های خود هستند".

ظاهراً اسرائیلی‌ها از شکاف غیرقانونی که آمریکایی‌ها برایشان ایجاد کرده بودند، راضی نبوده و به دنبال دستیابی به دسترسی کامل به گنجینه اطلاعات نظارتی آژانس امنیت ملی آمریکا بودند. یک تفاهم‌نامه که به طور رسمی در سال ۲۰۰۹ امضا شد، دسترسی نامحدودی برای بهره‌برداری از اطلاعات آژانس امنیت ملی به یگان ملی سیگینت اعطا کرد که از جمله این اطلاعات می‌توان به سوابق فعالیت‌های اینترنتی و تلفنی شهروندان آمریکا و شهروندان کشورهای سوم اشاره کرد. تنها اطلاعات مقامات آمریکایی از این دسترسی مستثنی بود.

دسترسی اسرائیلی‌ها به این اطلاعات تقریباً هیچ محدودیتی نداشت و آنان می‌توانستند با دریافت مجوز آژانس امنیت ملی حتی هویت آمریکایی‌هایی را که از اطلاعاتشان استفاده شده بود، منتشر کنند و در صورتی که می‌خواستند این اطلاعات را بدون ذکر نام منتشر کنند، اجازه داشتند این اطلاعات را در دسترس هر کسی قرار دهند.

در این گزارش افشا شده آمده است که یگان ملی سیگینت "ارزشمندترین شریک آژانس امنیت ملی آمریکاست" و اسرائیلی‌هایی که "به شدت وابسته" اطلاعات آژانس امنیت ملی آمریکا هستند، "اضطراب زیادی" در این باره دارند.

در یکی از این اسناد آمده است: یگان ملی سیگینت چه می‌خواهد؟! همه چیز!

نویسنده مطلبی که در نشریه داخلی آژانس امنیت ملی چاپ شده، نوشته است: در سراسر گفت‌وگوهایم (با مقامات اسرائیلی)، یگان ملی سیگینت فارغ از اینکه موضوع یا لحن این گفت‌وگوها چگونه باشد، بر قدردانی خود از این همکاری و حمایت که از سوی آژانس امنیت ملی دریافت می‌کرد، تاکید داشت.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1265778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۱
    0 0
    بالاخره امریکا و انگلیس خودشان نوکر دست نشانده خودشان شدند. وای به حال مردم این دو کشور.