ترامپ قربانی می‌کند یا قربانی می‌شود؟

روزهای گذشته روزهای بسیار پرکاری برای سیاستمداران آمریکایی بوده است. بررسیها نشان می‌دهد ۱۲ کشور دنیا طی جمعه گذشته در معرض اتمام مهلت اولتیماتوم‌های آمریکا قرار گرفتند.

به گزارش خبرآنلاین راشاتودی در گزارشی از عملکرد ترامپ طی سال های ریاست جمهوری نوشت: طی ماه‌های اخیر اغلب کشورهای جهان هدف حملات اقتصادی ترامپ قرار گرفته اند. گویا یکی از مهمترین اهداف این سیاستمدار آمریکایی بعد از روی کار آمدن تنها برهم زدن تعادل سیاسی و اقتصادی دنیا بوده است. چرا که طی روزهای حضور در کاخ سفید تنها از تهدید و تحریم کردن معدودی از کشورهای جهان غفلت کرده است.

یکی از وعده‌های انتخاباتی ترامپ جلوگیری از ورود اتباع آمریکای لاتین به امریکا بود و آنچه از ظاهر امر پیداست این است که مکزیک آخرین کشوری است که هدف ترامپ قرار گرفته است، ترامپ از افزایش ۵ درصدی تعرفه های مکزیک راضی نشد و برای جلوگیری از مهاجرت مردم ساکن امریکای لاتین که خیلی از آنها حتی از اهالی مکزیک نیستند تصمیم گرفت تعرفه های گمرکی مکزیک را تا ۲۵ درصد افزایش داده و با این کار مکزیک را نیز مانند سایر کشورها تحت فشار قرار دهد.

در گوشه دیگری از دنیا گزارش شده است که هند تحت فشارهای امریکا مجبور به تصمیم گیری شده است. تصمیم برای انصراف از خرید سیستم دفاعی جدید S-۴۰۰  از روسیه یا روبه رو شدن با تحریم های آمریکا.

وضعیت ترکیه نیز مانند هند است، ترکیه هم باید یا از خرید سیستم دفاعی S-۴۰۰ از روسیه دست بردارد یا اینکه دسترسی این کشور به سیستم برنامه ریزی و هدایت جت F-۳۵ توسط آمریکا قطع خواهد شد. 

این در حالی است که ترکیه در حال حاضر ۱.۳۵ میلیون دلار بر روی جت F-۳۵ سرمایه گذاری کرده است و با قطع دسترسی ترکیه به سیستم هدایت این جت‌ها این سوال پیش می‌آید که بازنده اصلی چه کسی خواهد بود؟ آمریکا یا ترکیه؟

از سوی دیگر اتحادیه اروپا نیز در خطر تحریم و فشارهای امریکا قرار دارد، اگر اتحادیه اروپا سعی بر برقراری هرگونه ارتباط تجاری با ایران کند قطعا در معرض مخاطرات شدید از تحریمهای آمریکا علیه خود قرار خواهد گرفت.

بعد از ۹ سال جایگاه نخست ابر قدرت‌های اقتصادی جهان را از دست داده و به جایگاه چهارم تنزل پیدا کرده است و این تنزل مقام بعد از هنگ کنگ و سنگاپور اعتبار ترامپ به عنوان رئیس جمهور بزرگترین اقتصاد دنیا را به شدت در کشورش تحت تاثیر قرار داده است.

در سال ۲۰۱۵ اتحادیه اروپا و ایران تلاش کردند بسیار تا به توافقی جامع برسند که به سود هر دو باشد ولی ترامپ با تمام توان در حال از بین بردن حاصل زحمات سیاسی و اقتصادی آنها است.

یکی دیگر از کشورهایی که از شعله‌های خشم و دیوانگی های ترامپ علیه خود درامان نمانده کوبا است. این کشور نیز قربانی سیاست‌های ضد سوسیالیستی کابینه ترامپ و متهم به حمایت از "مادورو" شد.

تنها طی هفته گذشته ۳۲ کشور از جمله ۲۸ کشور اتحادیه اروپا از سوی امریکا تهدید، تحریم و مورد خشم و عضب آمریکا قرار گرفتند.راشاتودی در گزارش خود به چند کشوری که بیش از سایر کشورهای دنیا مورد تهدید و تحریم های ترامپ قرار گرفته اشاره کرده است.این کشورها عبارتند از:

ایران، تحریم فروش نفت و به صفر رساندن صادرات آن (متهم به راه ندازی سیستم های غنی سازی اورانیوم)

چین، ( متهم به خریداری نفت ایران )

روسیه، ( مثل اینکه فعالیت های اتمی اش رو دوباره آغاز کرده است )

ونزوئلا که امریکا حتی در انتخاب ریاست جمهوری آن نیز دخالت می کند.

این روزها به سختی می شود روزی را بدون شنیدن خبر به هم زدن تعادل اقتصادی، سیاسی و بازرگانی یک منطقه توسط کابینه ترامپ شب کرد. در تصویر بالا تمام کشورهایی که مورد حملات ترامپ قرار گرفته اند به رنگ قرمز درآمده است.

یکی از مهمترین دستاوردهای ترامپ دستکاری تعادل اقتصادی، سیاسی و بازرگانی کشورهای جهان است. به هم خوردن تعادل کشورهای جهان، پایین آمدن ارزش پولی این کشورها و بالارفتن ارزش دلار امریکا که قطعا تمام این تحولات به نفع امریکا است.

اما طی این اتفاقات خود ترامپ نیز از بازتاب عملکرد خود بی‌نصیب نبوده است و کشورش را  بخصوص در جنگ تجاری با چین متحمل زیان های سنگین اقتصادی و تجاری کرده است. بالا بردن تعرفه های گمرکی چین و مکزیک هزینه تولید محصولات را نه تنها در این کشورها بلکه در خود امریکا نیز افزایش می دهد و همین امر باعث افزایش قیمت کالاها و کاهش تولید آنها در امریکا شده است.

به هم خوردن تعادل در بازار عرضه و تقاضا جهانی در همه حوزه ها به زیان‌های سنگین اقتصادی آمریکا نیز منجر شده است. به گونه ای که بعد از ۹ سال جایگاه نخست ابر قدرت‌های اقتصادی جهان در رقابت پذیری را از دست داده و به جایگاه سوم تنزل پیدا کرده است و این تنزل مقام بعد از هنگ کنگ و سنگاپور اعتبار ترامپ به عنوان رئیس جمهور بزرگترین اقتصاد دنیا را به شدت در کشورش تحت تاثیر قرار داده است.

حال باید منتظر ماند و دید آیا امریکا بهای دیوانگی‌ها و سیاست‌های جنگ طلبانه رئیس جمهور خود را باز هم پرداخت می‌کند یا ترامپ تحت فشار افکار عمومی مردم مجبور به عقب‌نشینی از سیاست‌های مخرب خود خواهد شد.

۲۲۶۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1266227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۲
    69 19
    شرکت هوآوی رو با خاک یکسان کرد! در مورد بقیه هم که مردی نبود زمین فتاده را پای زدن!!!!
  • شهاب TR ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
    12 67
    هر چی بیشتر پیش بریم مردم آمریکا بیشتر از دستش عصبانی میشن الان تمام صنایع کوچک آمریکادارن به مشکل می خوردن بخاطر جنگ با چین
  • US ۰۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
    19 48
    «به گونه ای که بعد از ۹ سال جایگاه نخست ابر قدرت‌های اقتصادی جهان را از دست داده و به جایگاه چهارم تنزل پیدا کرده است و این تنزل مقام بعد از هنگ کنگ و سنگاپور اعتبار ترامپ به عنوان رئیس جمهور بزرگترین اقتصاد دنیا را به شدت در کشورش تحت تاثیر قرار داده است.» واقعاً؟!؟! یعنی الان ابرقدرت اقتصادی جهان سنگاپوره؟!؟! شما واقعا کجا درس خوندین؟! اصلا خوندین؟!
    • علی IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
      7 43
      تو اگه درس خونده باشی میفهمی که مطلب ترجمه گزارش راشاتودیه
    • حسین IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
      25 12
      دیگه این چیزیه که آمار موثق داره میگه
    • امیرحسام دانش IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
      29 9
      واقعا برات متاسفم که به این راحتی توهین می کنی و ادعای باسوادی هم داری. برو مطلب رو بخون گفته بعد از 9 سال جایگاهش رو ازذست داده چهارم شده ضمن اینکه اگر اخبار اقتصاد آمریکا رو می خونی باید متوجه بشی منظورش از این مطلب چیه! https://www.khabaronline.ir/news/1265228/%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF-%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7-%D8%A7%D8%B2-%D9%87%D9%86%DA%AF-%DA%A9%D9%86%DA%AF-%D9%88-%D8%B3%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%BE%D9%88%D8%B1-%D8%B4%DA%A9%D8%B3%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%B1%D8%AF
    • US ۰۳:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۴
      0 0
      ای متاسف! ای پامادور! جایگاهش رو تو چی‌ از دست داده؟!؟ جایگاه اقتصاد رقابتی یا بزرگترین اقتصاد؟!؟! اقتصاد سنگاپور از اقتصاد حتی بعضی‌ از شهر های آمریکا هم کوچیکتره!!!
  • حمید IR ۰۳:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
    61 0
    داره به قولهایی که داده عمل می کنه،
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
    69 1
    بنظر من ترامپ در دور دوم هم راي مياره
  • رضا IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
    4 56
    به نظر من با این وضعیتی که درست کرده دور بعدی رای نمیاره
  • محمد IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
    2 44
    حداقل در مقابل چین باید عقب نشینی کنه با این همه فشاری که داره به اقتصاد خودش وارد میشه
  • نرگس IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
    3 37
    با یه دوره ریاست جمهوری داره همه کشورها رو به جون هم میندازه
  • محمد IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
    3 33
    از ترامپ که انقدر نژاد پرسته میشه انتظار داشت که حتی به بهای ایجاد گرانی در امریکا مانع ورود مهاجران امریکای لاتین به کشورش شود
  • سارا IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
    2 39
    با این همه حرس و طمعی که داره احتمال میره که همین طور جایگاهش بیاد پایین تر
  • رضا IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
    1 33
    رای میاره دوره بعدیم تعداد نژاد پرستا تو امریکا کم نیستن
  • محمد IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
    1 41
    مردم خودشم از دستش ناراضی اند
    • NL ۰۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۵
      0 0
      فعلا که امار بیکاری بی سابقه ست و پایین ترین درصد رو داره
  • مهسا IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
    35 0
    باید صبر کنیم ببینیم چی پیشه هیچکس نمیتونه از کارای ترامپ سر دربیاره
  • رها IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
    0 34
    قربانی میشه
  • تینا IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
    34 2
    قربانی میکنه همون طور که تا حالا با تحت فشار قرار دادن کشورها به اهدافش رسیده
  • کریم IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
    2 30
    هیتلر دوم چطوری داره جنگ را میندازه!!!!
  • شهرزاد IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
    4 14
    ایشالا که از خره شیطون پایین میاد
  • Ali IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۴
    0 0
    مرگ بر مردم امریکا که این فرد رو به عنوان رییس جمهور انتخاب کردن.خدا دنیا رو رو سرتون خراب کنه
  • NL ۰۲:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۵
    0 0
    بیخود توهم نزنید ترامپ باز هم انتخاب میشه دور اول رو یادتون بیارید وضعیت کار و اقتصادی امریکا ییها عالیه