۱ نفر
۱۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۲
امام خمینی معمار استقلال اقتصادی بود

ایرنا به نقل از معاون پیشین وزیر صنعت، معدن و تجارت نوشت: امام خمینی (ره) اندیشه های خود را بر پایه شعار محوری مردم در دوران مبارزه های انقلابی که «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» بود، بنیاد گذاشتند؛ در واقع ایشان معمار استقلال اقتصادی محسوب می شوند.

«مهدی کرباسیان» در آستانه سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی اظهار داشت: امام راحل در چارچوب استقلال اقتصادی بر این امر تکیه و تاکید داشتند که کشور باید از وابستگی رهایی پیدا کند و این مهم را به دفعات خطاب به مسئولان خاطرنشان می‌ساختند.

وی اضافه کرد: بنیانگذار جمهوری اسلامی مسئولان را سفارش می‌کردند که کشور از ظرفیت‌های بسیاری برخوردار است و باید روی پای خود بایستد و از قابلیت‌ها در مسیر صحیحی بهره گیری شود.

معاون پیشین وزیر صنعت تصریح کرد: ارزش صادرات غیر نفتی کشور در سال ۱۳۵۷ به کمتر از یک میلیارد دلار می‌رسید، اما پارسال ارزش صادرات غیر نفتی به رقم افزون بر ۴۵ میلیارد دلار رسید و در واقع با پرهیز از خام فروشی، کالای تکمیلی و تولید نهایی به بازارهای جهانی صادر شد.

وی گفت: تاکید امام راحل مبنی بر استقلال اقتصادی را با تنوع در صادرات غیرنفتی کشور می‌توان مورد توجه قرار داد و امروز محصولات پتروشیمی، فولاد، مس و بسیاری دیگر به بازارهای هدف رهسپار می‌شود و این مفهوم خودباوری استقلال اقتصادی است.

کرباسیان افزود: توجه به افراد کم درآمد جامعه دیگر موضوع مورد سفارش معمار کبیر انقلاب اسلامی بود، ایشان خواستار آن بودند که درچرخه اقتصادی کشور نباید شیوه‌ای مورد عمل قرار گیرد که افراد ضعیف دچار مشکل شوند و از نظر معاش و زندگی مخاطره‌ای داشته باشند.

به گفته وی، توجه به افراد با بنیه ضعیف مالی را می‌توان در قالب موضوع این روزها که هدفمندی یارانه هاست، مورد بررسی قرار داد که هنوز دولت‌ها در این ارتباط موفق عمل نکرده‌اند و جای آن خالی است و در حقیقت این مشکل ناشی از روش اجرا توسط دولت‌ها دارد و به فرمایش امام خمینی (ره) ارتباط پیدا نمی‌کند.

معاون پیشین وزیر صنعت اضافه کرد: تاکید امام راحل (ره) بر استقلال اقتصادی، یعنی کشورمان متکی به اقتصادهای بزرگ جهانی نباشد، این مهم در ابعاد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی معنی پیدا می‌کند و در سیاست هم هنوز جای کار دارد.

وی موضوع پرهیز از خام فروشی نفت را به عنوان یکی دیگر از محورهای مورد تاکید امام خمینی (ره) دانست و گفت: بهره برداری از نفت به منظور دستیابی به بالاترین ارزش افزوده و ایجاد اشتغال از خواسته‌های ایشان بود.

کرباسیان یادآور شد: تاکید بنیانگذار جمهوری اسلامی برای پرهیز از فروش نفت خام، امروز موجب شکل گیری کارخانه‌های پتروشیمی و صنایع پایین دستی نفت شد.

وی پیرامون موضوع معادن هم گفت: واقعیت اینکه معادن به عنوان انفال محسوب می‌شود همانند جنگل، نفت و … که متعلق به نسل امروز و فرداست و در قانون اساسی هم این موضوع تصریح شده، بنابراین ایشان توجه داشتند از انفال برای پیشرفت کشور استفاده شود.

کرباسیان یادآور شد: شیوه بهره برداری از انفال با اختلاف نظر روبرو بود و تا اوایل دهه ۷۰ برای نحوه عملکرد در ارتباط با معادن این بحث وجود داشت، تا اینکه تصمیمات خوبی اتخاذ شد و امروز در زمینه صنایع معدنی، ارزش صادرات فلزی بالغ بر پنج میلیارد دلار صادرات تحقق یافته و در مجموع پارسال ارزش صادرات بخش معدن وصنایع معدنی به بیش از ۹ میلیارد دلار رسید و این گوشه‌ای از توانمندی این بخش محسوب می‌شود که با تاکید امام خمینی (ره) مبنی بر خودباوری تحقق یافته است.

معاون پیشین وزیر صنعت در پایان گفت: بهره گیری از صنعت پاک گاز برای رشد تولیدات فولادی و سایر صنایع معدنی امروز به مورد اجرا درآمده و در دولت‌های یازدهم و دوازدهم از اقدام‌های مهم توجه به بخش معدن و صنایع معدنی است که در این ارتباط سازمان توسعه ونوسازی معادن وصنایع معدنی ایران (ایمیدرو) گام‌های ارزنده‌ای برداشته است.

۲۲۶۲۲۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1266669

برچسب‌ها