۰ نفر
۹ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۴:۳۲

زمانی که دودها فرو بنشینند بی شک واشنگتن می خواهد در بهترین بخش تاریخ قرار گرفته باشد

شریف منصور*
تنها یک درس برای سیاستمداران آمریکایی از حوادث تونس و مصر باقی مانده که باید بیاموزند: آزادی هم موضوعی است قابل تامل. ایالات متحده همواره از حسنی مبارک و دیگر دیکتاتورهای جهان عرب حمایت کرده است . اکنون مرغ ها به خانه بازگشته اند و به دنبال بیتوته ای می گردند. باراک اوباما در شرایط بسیار سختی گرفتار شده است،یا باید از دموکراسی و آزادی حمایت کند که در اینصورت مخالفان امریکا در مصر می توانند نتیجه این ژست سیاسی باشند و یا در کنار دیکتاتور باقی بماند.دولت اوباما اگر زیرک باشد باید دست نوشته های روی دیوارها را بخواند و بفهمد که ساختار اعتراض های مدنی و جنبش های اعتراضی در مصر تغییر کرده است.

زمانی که دودها فرو بنشینند بی شک واشنگتن می خواهد در بهترین بخش تاریخ قرار گرفته باشد. دولت باراک اوباما باید همین حالا تمام حمایت های اقتصادی ، سیاسی و نظامی خود را حسنی مبارک دور کند. باراک باید به حمایت از دیکتاتور پایان دهد. آنچه که نیروهای امنیتی مصر در خیابان های قاهره به تصویر کشیدند نشان داد که سیستم امنیتی قدیمی حاکم بر خاورمیانه دیگر جواب نمی دهد. مردم مصر این روزها به زبان خود خواسته ها را تکرار می کنند. ارتش مصر نباید جای پلیس را بگیرد و پشت سر دولت بایستد. ارتش حافظ منافع ملت است و نه دولت.

اوباما باید به صراحت نشان دهد که صدای مردم مصر را برای تغییر و آزادی خواهی شنیده است .اوباما باید بیش از آنکه سخنرانی کند با رفتارهایش حمایت خود را به تصویر بکشد. در این قبیل فضاها ایالات متحده با این میزان از ادعا در حوزه آزادی خواهی باید جانب مردم را نگاه دارد . باید از حضور احزاب در جامعه سیاسی مصر حمایت کند و البته به تمامی کمک ها به قاهره پایان دهد. آقای رئیس جمهور باید پیش از آنکه فرصت ها از دست برود وارد عمل شود. مهم تر از آنچه که رئیس جمهور بر زبان می آورد، زمانی عکس العمل نشان دادن وی است . اوباما باید همان موضعی را اتخاذ کند که در قبال حوادث تونس از خود نشان داد .
*عضو ارشد خانه آزادی

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 126728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام DE ۱۹:۲۲ - ۱۳۸۹/۱۱/۰۹
    0 0
    عضو ارشد خانه آزادی که این باشه پس ازادی اینها یه چیز دیگست