درخواست ویژه مصباحی‌مقدم از روحانیون اصلاح‌طلب: به دنبال اتحاد و ائتلاف باشیم/ رهبری یا مراجع تقلید وساطت کنند

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز تاکید کرد: ممکن است بنا به خواست مجموعه به انتخابات هم ورود کنیم یا ممکن است به این دلیل که حرکت دیگری تحت عنوان شورای وحدت شکل گرفته ورود نکنیم. جلسات وحدت وجود دارد درنتیجه شاید اصلا بحث به اینجا منتقل نشود.

حجت‌الاسلام مصباحی مقدم جزئیات رویکردها و تصمیمات مدنظر جامعه روحانیت مبارز را طی ماه‌های آینده را به تفصیل بیان کرده است، او حتی پیشنهاد داده است گفتگوی ملی بین روحانیت دو جریان اصولگرا و اصلاح طلب کلید زده شود. 

بخش‌هایی از اظهارات مطرح شده از سوی مصباحی مقدم را بخوانید؛

موسوی خوئینی‌ها زمانی گفت اختلاف برخی روحانیون مبنایی است

* امام(ره)‌ در نامه‌ای که به آقای محمدعلی انصاری نوشته بودند در پاسخ به سوالی مبنی بر اختلاف جریان روحانیت کشور  گفته بودند که این اختلافات، سلیقه‌ای است و اختلاف در اصول و مبانی نیست؛ اما آقای موسوی خوئینی‌ها زمانی گفت که ما تنها اختلاف سلیقه نداریم بلکه اختلافات ما مبنایی است و ایشان هم با این حرف نوعی واگرایی را تبلیغ کرد. بنده معتقدم اختلاف مبنایی وجود ندارد، بلکه این اختلافات همان اختلاف سلیقه است که آن را بیشتر عمق و رنگ و لعاب داده‌اند و به اختلاف مبنایی تعبیر شده است.

گفت‌وگو بین «جامعه روحانیت» و «مجمع روحانیون» ممکن است

*{در پاسخ به این سوال که چقدر ضرورت دارد که مجمع روحانیون و جامعه روحانیت دوباره باهم به تعامل بپردازند}: بنده نه تنها این را ممکن بلکه لازم می‌دانم. چراکه ما قبل از انقلاب از مردم می‌خواستیم با هم متحد باشند. طبیعتا روحانیتی که خود تبلیغ اتحاد می‌کند، باید به اتحاد پایبند باشد و وحدت و همگرایی را مبنا قرار دهد درغیر این صورت تبلیغ ما بی‌اثر خواهد بود. جامعه اسلامی واقعا نیازمند وحدت و انسجام ملی است و روحانیون کشور چه در جامعه روحانیت و چه در مجمع روحانیون در میان مردم هوادارانی دارند درنتیجه باید همچنان درصدد همگرایی، ائتلاف و اتحاد باشند که اگر چنین باشد، می‌توان ملت متحدی هم داشت.

تعامل «جامعه روحانیت» و «مجمع روحانیون» می‌تواند وحدت ملی را رقم بزند

*تصور من این است که همان رهنمودی که رهبر معظم انقلاب بیش از بیست سال پیش بر آن تاکید داشتند مجددا مبنای کار قرار گیرد، البته شکاف‌هایی پدید آمده که به راحتی ترمیم نمی‌شود بلکه باید مداخله و وساطتی صورت بگیرد که چنین تعاملی رخ دهد. شاید اگر از ناحیه مراجع تقلید یا خود رهبر معظم انقلاب گامی برای این وساطت برداشته شود، در رفع اختلاف و کاهش فاصله‌ای که به دلیل مسائل سیاسی بین این جریانات پدید آمده موثر باشد.

*حتی می‌توان گفت امروز جریانات سیاسی در دو قطب هستند و این دو قطب  به نوعی به جامعه روحانیت و مجمع روحانیون منتسب هستند. این دو قطب در بعضی بخش‌ها ظاهرا و در بعضی بخش‌ها عمیقا منتسب به جامعه روحانیت و مجمع روحانیون هستند. اگر جامعه روحانیت و مجمع روحانیون به هم نزدیک شوند، می‌توانند یک وحدت ملی را رقم بزنند.

اختلافات سال ۸۸ اساسی و عمیق است

*{در پاسخ به این سوال که مسائل 88 چقدر ایجاد شکاف کرده است}: این داستان پیچیده است، چون اینجا جایی است که اختلاف اساسی است، اینجا اختلاف عمیق است. اما اختلافی که سابقه دارد و منشا مسائل جدی‌تری شده آیا منحصر به این است که آن را زنده کنیم و بگوییم این را به نتیجه برسانیم تا بتوانیم آن (اتحاد و انسجام) را انجام دهیم؟ من معتقدم ضرورتی ندارد چراکه الان مسائل مهمتری داریم. مساله الان، مساله بقای نظام است. مساله انسجام ملی و ایستادن در برابر تهدیدات دشمن است. الان باید در برابر هر تهدیدی بایستیم، چه تهدیدات نظامی باشد، چه اقتصادی و روانی؛ البته که بنده معتقدم تهدید نظامی جدی نیست و آنچه مهم است تهدیدات اقتصادی به همراه جنگ روانی است. ما برای ایستادن در برابر این تهدیدات نیازمند وحدت و همگرایی هستیم که اگر ملت یکپارچه و واحد شود، یقینا در برابر این تهدیدات تاثیرگذار خواهد بود.

جامعه روحانیت در انتخابات سکوت نمی کند

*جامعه روحانیت مبارز اصولا در عرض احزاب نیست؛ چراکه حزب نیست و هیچ‌گاه هم قبول نکرده که در عداد احزاب در بیاید یا کارکرد یک حزب را داشته باشد. جامعه روحانیت مبارز چه در زمان امام(ره) و چه پس از رحلت ایشان بنا را براین گذاشته که به عنوان جایگاهی در تراز بازوی رهبری عمل کند و هَمّ و همت خود را جهت حفظ اسلام و ارزش‌های اسلامی و همچنین حفظ نظام جمهوری اسلامی و پیش‌بردن اهداف این نظام گذاشته است. پس نگاهش نگاه فراگیر و ملی است. نگاهش نگاه سیاسی جزئی و خرد نیست.

*شکی نیست. جامعه روحانیت در انتخابات سکوت نمی‌کند. در انتخابات ورود می‌کنند و نظر می‌دهند ولی جامعه روحانیت مبنایش از گذشته این بوده و الان هم این است که در عداد احزاب قرار نمی‌گیرد تا قدرت را به دست بیاورد. هدایتگری جایگاه روحانیت است و در گذشته هم وجود داشته است. جامعه روحانیت مبارز جایگاه خود را تغییر نداده است.

*تا انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ عملکرد جمنا خیلی خوب بود و نتیجه‌اش هم این بود که گرچه منتهی به پیروزی کاندیدای این مجموعه نشد، ولی منتهی به کاندیدای واحد شد و آن کاندیدای واحد ۱۶ میلیون رای آورد و این نتیجه‌ای مثبت بود.

رقابت درون‌جریانی برای اصلاح‌طلبان و اصولگرایان مناسب نیست

*من معتقدم اگر این دو جریان سیاسی بتوانند هرکدام یک ائتلاف فراگیر تشکیل دهند و رقابتی تنگاتنگ در انتخابات مجلس داشته باشند، شور انتخاباتی بالا می‌رود و سطح مشارکت مردم هم بیشتر خواهد شد و انتخابات بهتری خواهیم داشت و درنتیجه خروجی آن هم بهتر خواهد بود. اما اگر کارزار انتخاباتی به دو رقابت درون جریانی و برون جریانی بیانجامد، شاید مناسب نباشد؛ چراکه ممکن است نتیجه‌اش انتخاباتی ضعیف‌تر و خروجی‌اش هم نمایندگانی باشند که از شایستگی‌های بالایی برخوردار نباشند.

با هم بودن روحانیت کشور «گفت‌وگوی ملی» را تحقق می‌بخشد

*{در پاسخ به سوالی درباره گفتگوی ملی}: آن بحثی که در ابتدای گفت‌وگویمان درباره جامعه روحانیت و مجمع روحانیون داشتیم به نظر من باید از اینجا شروع کرد. اگر از اینجا شروع کنیم، بنده امیدوارم بیشتر به نتیجه برسیم و ما هم طبعا آن را دنبال می‌کردیم. منتها نقطه آغاز این است که مجموعه روحانیت کشور با هم باشند و با هم نشست داشته باشند و مواضع خود را با هم مرور کنند. باید اختلاف‌نظر و اشتراکات خود را ثبت و مطرح کنند، سپس در اختلافات با هم گفت‌وگو کنند و به کمک هم اختلافات را کاهش دهند و اگر این اتفاق رخ دهد، درنتیجه گفت‌وگوی ملی و انسجام هم تحقق پیدا می‌کند.

لاریجانی هنوز می‌تواند در مجلس باشد

*من برداشت منفی از آقای لاریجانی ندارم و تصور می‌کنم ایشان فرد شایسته‌ای است و در مدیریت خود هم نسبتا قوی عمل کرده اما به این دلیل که ریاست مجلس ریاست یک قوه است و رئیس مجلس باید موضع بی‌طرفی را نسبت به نمایندگان و فراکسیون‌های مجلس حفظ کند شاید رفتارش به گونه‌ای بوده که بعضی‌ها نپسندیده باشند اما بنده هنوز ظرفیت آقای لاریجانی را برای خدمت در مجلس باقی می‌بینم. به نظر من ایشان هنوز می‌تواند در مجلس باشد و در صورت انتخاب ریاست مجلس را ادامه دهد.

هنوز  در جامعه روحانیت مبارز سخنی از انتخابات مطرح نشده

*جامعه روحانیت مبارز الان درصدد توسعه تشکیلات خودش است. همت اولش این است که تشکیلات خود را توسعه دهد. آقای پورمحمدی هم به عنوان دبیرعالی جامعه روحانیت مبارز برای برگزاری انتخابات استانی جامعه روحانیت مرتب به مراکز استان‌ها سفر می‌کند. تا به حال به همین منظور به چند استان سفر کرده و در دستور کار خود دارد که سفر به سایر استان‌ها را ادامه دهد. آقای پورمحمدی قصد دارد در شش ماهه اول سال جاری این پروسه را تکمیل کند، چون وقتی اساسنامه جامعه روحانیت مبارز تصویب شد، از ایشان خواسته شد که این اساسنامه را اجرایی کند و ایشان هم همت اولش این است. بنابراین ما کمتر به مساله انتخابات فکر می‌کنیم بلکه بیشتر به توسعه تشکیلات و تکمیل این توسعه می‌پردازیم.

*گزارشات ایشان مبنی بر اینکه چه سفرهایی داشته‌اند و در این سفرها چه اقداماتی صورت گرفته و جامعه روحانیت استانی در کدام استان‌ها بر اساس اساسنامه جدید مورد بازنگری قرار گرفته به صورت مرتب در جلسات جامعه روحانیت مطرح می‌شود؛ اما  هنوز  در جامعه روحانیت مبارز سخنی از انتخابات مطرح نشده است. این امر تا حدود زیادی به این بر می‌گردد که مجموعه جریان اصولگرا چه انتظاری از جامعه روحانیت داشته باشند.

*طی سه نشست که تاکنون با احزاب اصولگرا داشتیم تقاضای آنها از جامعه روحانیت این بود که محوریت یک گفت‌وگو را داشته باشند. در این گفت‌وگوها که در محل جامعه روحانیت مبارز انجام شده حداکثر همگرایی و بحث درمورد مهمترین مسائل کشور از جمله مسائل سیاسی بوده است. احزاب اصولگرا خواسته‌اند که این جلسات استمرار پیدا کند درنتیجه این جلسات به صورت ماهانه برگزار خواهد شد اما اینکه در این جلسات به بحث انتخابات هم برسیم یا نرسیم، روشن نیست.

ممکن است با وجود شورای وحدت به بحث‌های انتخاباتی ورود نکنیم

*ممکن است بنا به خواست مجموعه به انتخابات هم ورود کنیم یا ممکن است به این دلیل که حرکت دیگری تحت عنوان شورای وحدت شکل گرفته ورود نکنیم. جلسات وحدت وجود دارد درنتیجه شاید اصلا بحث به اینجا منتقل نشود. اگر احیانا اتفاق دیگری در این زمینه رخ داد، آن وقت می‌توان گفت چرخش یا تغییری رخ داده است یا نه.

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1268057

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =