مسعود فراستی ام‌الفساد اما آیا اسم «حقه» فیلم شما فساد نیست جناب کمال تبریزی؟

واژه‌هایی که کمال تبریزی درباره مسعود فراستی استفاده کرده بی شک دل خیلی از ما دوستداران سینما را خنک کرده است. «ریشوی ژولیده یا ام الفساد منتقدین» در توصیف مردی که فیلم‌های کیمیایی را با عبارتی غیرقابل نگارش توصیف کرده شاید رفتاری همسنگ است اما چنین حمله‌ای برای گفته‌های فراستی در نقد «ما همه با هم هستیم» از نگاه من تماشاگر عامی سینما رفتاری زیبا به نظر نمی آید.

استاد، مولف ، خوش صحبت و قابل احترام و کلی واژه ستایش آمیز می توان در مدح کمال تبریزی دوست‌داشتنی به کار برد ، اصلا می توان برای گفته هایش در نقد یا بهتر بگوییم تحقیر فراستی ایستاده تا دقایقی طولانی کف زد اما در کمال احترام وقتی «ما همه با هم هستیم» را دیده باشیم، فارغ از آنچه از گذشته این کارگردان شهیر در ذهن داریم،باید بپرسیم کجای گفته های فراستی غلط است آقای تبریزی؟

مروری بر گفته های میز نقد برنامه هفت درباره فیلم جدید تبریزی که از سوی فهیم، نقیبی و فراستی عنوان شده، گویای انتقاد هر سه نفر به فیلم از فیلمنامه تا اجرا است و فیلم را هر سه منتقد کاری ضعیف دانسته اند.

حال اینکه فراستی در  آن بحث در برنامه هفت گفته:« وقتی پول چنین فیلم پرهزینه ای از دلالی وارد می شود، حاصلش جای اثر فاخر فرهنگی، به دلالی بدل می شود.»

این گفته ها رنجش خاطر کمال تبریزی را به همراه داشته و باعث شده او به منتقد هفت که لقبش را گذاشته ریشوی ژولیده ، بتازد.

اینکه سرمایه «ما همه با هم هستیم» از کجا آمده و آیا اتهام دلالی درست یا نه، کاملا به کنار اما همین ویدئوی ۱۴ دقیقه‌ای اخیر گفت و گوی کمال تبریزی عزیز در کافه خبر خود پر از ابهاماتی است که کفه ترازو را به سمت درستی گفته‌های فراستی و دوستانش درباره فیلم، سنگین می کند.

در این باره بیشتر بخوانید:

کمال تبریزی: فراستی «ام الفساد» منتقدان است 

او ابتدا پذیرفته فیلمش کمدی است. بعد گفته یک عده‌ای که ۸۰ درصد هزینه ساخت کمدی‌های‌شان صرف دستمزد می‌شود، مافیایی راه انداخته‌اند پر سود و هر کسی وارد این بازار شود را می‌زنند.

قبل‌تر خودش و میرکریمی از طنز فاخر بدون شوخی‌جنسی گفته بودند. اینکه فیلم‌شان طنزی شریف است .

این گفته ها را آنگاه با خروجی فیلمی که قرار است کمدی باشد تطبیق دهید. به راستی کدام قهقه‌ای را برای کدام یک از دقایق فیلم گرفته‌اید استاد؟

به راستی کسی که مارمولک را ساخته واقعا خودش از دیدن «ما همه با هم هستیم» خنده اش میگیرد؟

نمی‌خواهد کار را با «لیلی با من است»یا «مارمولک»تان مقایسه‌اش کنید که با خیلی از طنزهای شناسنامه دار همین سال‌های اخیر مقایسه اش کنید.

واقعا کاری فاخر که باعث خوشی و حس رضایت مخاطب شود،ساخته اید؟

اجتماعی از ستاره‌ها را شکل داده‌اید که مردم را ترغیب به دیدن‌شان کنید و شاید به زور خنده‌ای هم بر لب‌های‌شان بنشیند؟ این را که دیگر خود آقای میرکریمی گفته‌اند:«مخالف این همه ستاره بودم چون می‌دانستم حضورشان توقع را بالا می‌برد اما سرمایه‌گذار اصرار داشت فیلمی با این همه بازیگر ساخته شود.»

آیا غیر از این است که شما هم همان حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد کل بودجه تولید نجومی فیلم را هزینه دستمزدهای میلیاردی فیلم کرده اید؟

غیر از این است که حضور گلزار در فیلمتان حقه ای بیش نیست؟

به اصرار سرمایه‌گذار و احتمالا با نگاه بازگشت سرمایه می خواستید گلزار باشد اما برایشنقشی نداشته اید،برای همین شخصیتی به فیلم وصله کردید و تا ته فیلم مدام به مخاطب یادآوری می کنید این گلزاری که عکسش در پوسترهای مان بود، سورپرایز فرش قرمزمان بود را یادتان هست؟  همان که اینجا در فیلم روی صندلی نشسته، می دانید فقط برای اینکه شما هوادارانش به سالن سینما بیایید، اینجا نشسته؟!

در همین ویدئویی که به فراستی تاختید، در بخشی از حرف‌های‌تان به توئیت ایزد مهرآفرین گریزی زدید و فرمودید کل گردش مالی سینما ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد

است و پول ساخت یک برج در سعادت آباد نمی شود و این حرف‌ها درباره پول های مشکوک فقط برای لطمه زدن به سینماست.فرمودید طرح این بحث‌ها از سوی تلویزیون برای تخریب سینماست.

  نه اینکه از اساس بتوان گفته تان را رد کرد . چه درباره تلویزیون و چه درباره چانه کوچک هنر در مقایسه با کل هزینه‌های بی در و پیکر از بیت المال.

اما نگاهی به فهرست بلندبالای اختلاسگران بیاندازید. تمام‌شان در همین حد ، لقمه ای ناچیز برای ورزش و هنر گرفته اند و شبیخون زده اند به بیت المال و جیب مردم.

اتفاقا نگاهی بیاندازید به فهرست همه هم‌کیشان شما در سینما که پیشتر با این اخلالگران اقتصادی کار کردند و پروژه‌هایی از این دست ساخته اند. 

چه جالب که تقریبا همگی جملاتی که می گویند از همین دست است . از این گفتند که این ارقام بین اختلاس‌ها هیچ است و اقلا صرف کار فرهنگی شده.

  اما در عمل، نتایج دادگاه‌های رسیدگی به پرونده‌های این اختلاسگران نشان داده دوستان هنرمندمان تنها ابزاری شدند برای عزیزان مفسد! تا راحت‌تر بشویند و میلیاردها را بالا بکشند.

   مثلا از ۱۲۰۰ میلیارد تومانی که از بودجه فرهنگیان به تاراج رفته، ۱۲ میلیارد تومانش صرف ساخت یک سریال شبکه نمایش خانگی شده تا آقایان اسم و رسمی هم پیدا کنند و اتفاقا هزینه برخورد با آنها برای حکومت بالاتر برود. 

این نکته دردناک ماجراست که هنر ما چه مفت خودش را به این فساد فروخته.

درباره سرمایه گذار کار شما و کارهای همزمانی که درموردشان حرف و حدیث  وجود دارد نمی توان با قطعیت سخن گفت چون هنوز سیستم قضایی کشور در موردشان اعلام جرمی نکرده اما درباره کارتان ، آنچه روی پرده می بینیم و می گویند هزینه گزافی داشته ، باید رکورد فروش در سینمای ایران را بشکند تا سودده باشد، خودتان منصفانه قضاوت کنید.

آیا انتقادها از فیلم نارواست؟آیا حقه تان در بازی با اسم ستاره ها برای گول زدن مخاطب، اسمش فساد نیست؟ دروغ نیست؟ ریا نیست؟ حالا اگر کمی منصفانه ببینید اگر تنها بخشی از آنچه گفته شده را در کارتان پیاده کرده‌اید، حتما حق خواهید داد که بگوییم با برچسب زنی باب نقد را نبندید. این بار فراستی، بار قبل نیما حسنی نسب و مهرزاد دانش و احتمالا در ادامه از دیگرانی که جسارت کنند و بگویند از فیلم‌تان محظوظ نشدند.

کد خبر 1271326

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =