۸ توصیه برای پرهیز از مسمومیت غذایی در تابستان

ایسنا نوشت: هر بشقاب، سینی، یا ظرف و لوازم آشپزی که یک بار با محصولات خام در تماس بوده‌اند را پیش از استفاده مجدد برای نگهداری یا سرو غذای پخته بشویید.

هر ساله افراد بسیاری در جهان ابتلاء به بیماری‌های ناشی از غذا که گاهی اوقات به نام مسمومیت‌های غذایی نیز شناخته می‌شوند را تجربه می‌کنند. خطر مواجهه با این شرایط در ماه‌های گرم سال افزایش می‌یابد.

با پیروی از توصیه‌هایی که در ادامه ارائه شده‌اند می‌توانید خطر مواجهه با مسمومیت غذایی را کاهش داده و در محدوده امن باقی بمانید.

تَرچاشنی خود را تند و تیز کنید

افزودن سرکه یا آبلیمو به ترچاشنی (Marinade) می‌تواند خطر مواجهه با مسمومیت غذایی ناشی از مصرف گوشت را کاهش دهد. به گفته، ملوین هانت، استاد علوم غذایی در دانشگاه ایالتی کانزاس، ترچاشنی ‌های اسیدی به طور معمول رشد باکتری‌ها در گوشت را کاهش می‌دهند. گوشت را به خوبی در ترچاشنی غوطه‌ور سازید. همچنین، گوشت خوابانده شده در ترچاشنی را در یخچال و نه روی پیشخوان آشپزخانه نگهداری کنید. در شرایطی که گوشت مرغ و گوشت خورشتی خرد شده نباید بیشتر از دو روز در ترچاشنی نگهداری شوند، برش‌های کامل گوشت گاو و گوسفند را می‌توانید تا پنج روز در ترکیب نگهداری کنید.

درباره پخت گوشت به دما و نه رنگ توجه داشته باشید

برای اطمینان از پخت کافی تنها نباید به رنگ یا بافت برگرها توجه داشته باشید. در مطالعات اخیر نشان داده‌اند عواملی مانند چگونگی بسته بندی گوشت چرخ کرده گاو چگونه نیز می‌توانند بر رنگ گوشت هنگام پخت تأثیرگذار باشند. در برخی موارد گوشت پیش از اینکه به دمای ایمن برسد، قهوه‌ای رنگ می‌شود، و در برخی موارد بخش میانی گوشت پس از پخت کامل نیز همچنان صورتی باقی مانده باشد. دمای ۱۶۰ درجه فارنهایت (۷۱ درجه سلسیوس) برای پخت برگرها و ۱۴۵ درجه فارنهایت (۶۳ درجه سلسیوس) برای برش‌های گوشت می‌تواند به از بین بردن باکتری‌ها کمک کند. از دماسنج‌های آشپزی می‌توانید برای اندازه‌گیری دما استفاده کنید.

روی تمیز بودن محصولات پیش‌شسته حساب باز نکنید

برخی محصولات غذایی مانند سبزی‌های برگ‌دار (اسفناج، کلم، کاهو و غیره) به صورت پیش شسته در دسترس هستند اما آنها می‌توانند از خطرناک‌ترین گزینه‌ها برای مصرف باشند. سبزی‌های سالادی برش خورده نیز احتمال بیشتری دارد موجب مشکلات گوارشی شوند زیرا برش‌های ایجاد شده آنها را هرچه بیشتر نسبت به نفوذ باکتری‌ها آسیب پذیر می‌سازد و حجم بالای محصول در حال پردازش به معنای خطر بیشتر برای انتقال آلودگی است. نیازی نیست تا خود را از مصرف سالاد و سبزی‌ها محروم کنید اما محصولات پیش شسته را یک بار دیگر بشویید.

از منطقه خطر آگاه باشید

منطقه خطر برای تکثیر باکتری‌ها دماهای بین ۴۰ تا ۱۴۰ درجه فارنهایت (۴.۵ تا ۶۰ درجه سلسیوس) است، از این رو، باید به مواجهه محصولات فسادپذیر با این محدوده توجه داشته باشید. محصولات فسادپذیر که بیش از دو ساعت در دمای اتاق رها می‌شوند می‌توانند به یک خطر سلامت تبدیل شوند. اگر فاصله خانه تا محل خرید زیاد است، از کیف‌های عایق دما یا یک خنک کننده برای نگهداری از محصولات فسادپذیر در مسیر خانه استفاده کنید. در دماهای گرم محصولات خریداری شده را در صندوق عقب خودرو قرار نداده و آنها را داخل خودرو بگذارید زیرا روشن کردن کولر می‌تواند به خنک نگه داشتن آنها کمک کند.

بشقاب‌ها و سینی‌ها را بشویید

هر بشقاب، سینی، یا ظرف و لوازم آشپزی که یک بار با محصولات خام در تماس بوده‌اند را پیش از استفاده مجدد برای نگهداری یا سرو غذای پخته بشویید. از آب و مایع ظرفشویی برای این کار استفاده کنید. این اقدام از انتقال باکتری‌ها از سطح بشقاب یا سینی به غذا پیشگیری می‌کند و احتمال آلوده شدن غذا و ابتلاء به مسمومیت غذایی را کاهش می‌دهد. همچنین، اسکاچ و ابر آشپزخانه را هر چند وقت یک بار تعویض کنید. به جای حوله و دستمال‌های پارچه‌ای از دستمال‌های حوله‌ای یک بار مصرف استفاده کنید. اگر از حوله و دستمال‌های پارچه‌ای استفاده می‌کنید، به طور منظم آنها را با آب داغ بشویید. اسکاچ و حوله آشپزخانه از کثیف‌ترین نقاط در خانه شما هستند.

یخ‌زدایی را ایمن انجام دهید

روش‌های معمول یخ‌زدایی مواد غذایی مانند رها کردن گوشت یا مرغ روی پیشخوان آشپزخانه یا استفاده از آب داغ گزینه‌های ناایمن محسوب می‌شوند زیرا زمانی که دمای این مواد غذایی به بیش از ۴۰ درجه فارنهایت (۴.۵ درجه سلسیوس) می‌رسد، باکتری‌ها می‌توانند تکثیر شوند. بهتر است مواد غذایی منجمد را ۲۴ ساعت قبل از استفاده در یخچال قرار دهید تا یخ‌زدایی به آرامی صورت بگیرد یا از آب سرد استفاده کنید. در صورت استفاده از آب سرد باید هر ۳۰ دقیقه یک بار آب را عوض کنید تا از سرد باقی ماندن آن اطمینان حاصل شود. همچنین، شما می‌توانید بدون یخ‌زدایی پخت را انجام دهید که البته می‌تواند زمان پخت را حدود ۵۰ درصد افزایش دهد.

ظروف و قوطی مواد غذایی را بررسی کنید

محصولات کنسروی یا آنهایی که در ظرف‌های شیشه‌ای قرار دارند در محیط استریل پردازش شده‌اند و پیش از باز شدن درب آنها باید برای مدت طولانی قابل نگهداری باشند. باد کردن درب قوطی کنسرو یا ظرف شیشه‌ای ممکن است به آلوده شدن غذا اشاره داشته باشد. درهای ترک خورده، غر شده یا شل نیز می‌توانند به از بین رفتن وکیوم محصول و آلودگی احتمالی اشاره داشته باشند. شیشه‌ها و قوطی‌های مواد غذایی را پیش از خرید به خوبی بررسی کنید.

بسته‌های محصولات منجمد را بررسی کنید

از خرید غذاهای منجمد با بسته بندی آسیب دیده پرهیز کنید زیرا هرگونه پارگی یا نشانه آسیب دیدگی می‌تواند به آلودگی احتمالی اشاره داشته باشد. بسته بندی‌های دارای کریستال‌های یخ یا برفک نیز نباید خریداری شوند زیرا می‌تواند به یخ‌زدایی و انجماد مجدد محصول یا قدیمی بودن آن اشاره داشته باشد.

۴۷۲۳۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1271721

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =