جانسون یک قدم دیگر به سوگند در کاخ باکینگهام نزدیک شد

ایرنا نوشت: بوریس جانسون وزیر خارجه اسبق انگلیس و بخت اصلی تصاحب کرسی نخست‌وزیری ، روز چهارشنبه در سومین دور انتخابات برای جانشینی ترزا می بیشترین رأی را کسب کرد و یک گام به کرسی نخست‌وزیری نزدیک‌تر شد.

از میان ۵ نفری که برای جانشینی «ترزا می» اعلام آمادگی کردند، جانسون با کسب ۱۴۳ رأی، پیشتاز این رقابت شد. پس از او به ترتیب" جرمی هانت" وزیر خارجه انگلیس ۵۴ رأی، مایکل گوو وزیر محیط‌زیست ۵۱ رأی و ساجد جاوید وزیر کشور ۳۸ رأی کسب کردند.

در این میان روری استورات وزیر توسعه بین‌الملل با کسب پایین‌ترین رأی از ادامه شرکت در انتخابات درونی حزب محافظه‌کار بازماند و اینک ۴ نفر باقیمانده به دور بعدی انتخابات راه یافتند. جانسون در دو انتخابات پیش از این هم بیشترین رای را کسب کرده بود.

انتخابات برای تعیین جانشین ترزا می از دهم ژوئن ( 20خرداد)  با اعلام آمادگی ۱۱ نامزد آغاز شد. بر اساس رویه هرچند بار که لازم باشد از نمایندگان رأی‌گیری می‌شود تا فقط دو نامزد باقی بماند. پس‌ از آن انتخاب به اعضای حزب محافظه‌کار در سراسر انگلیس واگذار می‌شود.

جانسون دیروز در منظره تلویزیونی هشدار داد اگر انگلیس ۳۱ اکتبر (۹ آبان) از اتحادیه اروپا خارج نشود باید بهایی جدی بپردازد.

ناظران معتقدند هانت به‌عنوان رقیب اصلی بوریس جانسون تا مرحله پایانی انتخابات پیش خواهد رفت. اما با توجه به محبوبیت بیشتر جانسون، بعید است در انتخابات نهایی رأی کافی برای تصاحب کرسی نخست‌وزیری کسب کند.

او که یقیناً به این موضوع واقف است، در فرصت باقی‌مانده تلاش می‌کند تا باکارت های سوخته‌ای چون حمایت از سیاست‌های رئیس‌جمهوری آمریکا و مانور روی مسائل احساسی چون آزادی نازنین زاغری شهروند ایرانی انگلیسی که به اتهامات امنیتی در زندان به سر می‌برد طرفداران بیشتری دست‌وپا کند تا در مرحله پایانی، سمت وزاتخانه‌ای را در دولت جدید کسب کند.

بر اساس جدول زمان‌بندی جانشین ترزا می حداکثر تا ۲۲ جولای تعیین خواهد شد، اما با توجه به روند فعلی پیش بینی می‌شود جانشین می ظرف روزهای آینده مشخص شود.

بر اساس بیشتر نظرسنجی‌های صورت گرفته، جانسون بیشترین شانس برای تصاحب کرسی نخست وزیری را دارد. او تابستان گذشته به دلیل اختلاف‌نظر با طرح دولت درباره نحوه خروج از اتحادیه اروپا، از این سمت کناره‌گیری کرد.

64231
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1271753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =