سازما ملل از روند تازه بررسی قتل خاشقچی خبر داد

خبرگزاری آنا نوشت: سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد گفت که تنها با قطعنامه شورای امنیت است که می‌توان تحقیقات روی پرونده قتل فعال مخالف سعودی را آغاز کرد.

به گزارش سی‌ان‌ان، استفان دوجاریک گفت: سازمان ملل متحد نمی‌تواند پرونده جنایی قتل جمال خاشقجی را بدون تفویض اختیار از سوی کشورهای عضو یا قطعنامه شورای امنیت پیگیری کند.

وی تأکید کرد که تنها با قطعنامه شورای امنیت این اقدام انجام خواهد شد.

سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد افزود: گزارش روز گذشته کمیسر حقوق بشر سازمان ملل متحد حاوی چندین توصیه به کشورهای مختلف و اتخاذ تدابیر گوناگون بود. آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد خواهان حفظ همه حقوق خبرنگاران و روزنامه‌نگاران است و بارها دراین‌باره توصیه کرده است.

وی تصریح کرد: گوترش اعتقاد دارد که قتل خاشقجی جنایتی تکان‌دهنده است که مردم سراسر جهان را شوکه کرد. از زمان انتشار نخستین گزارش‌ها دبیر کل آن را به شدت محکوم کرد و خواستار انجام تحقیقات فوری و شفاف شد. با این وجود، گوترش نمی‌خواهد نفوذ و سیطره خود را بر تحقیقات جنایی بدون تفویض اختیار از سوی هیئت‌های دولت‌ها یا قطعنامه شورای امنیت بگستراند.

به گزارش آنا، آگنس کالامارد، کمیسر حقوق بشر سازمان ملل متحد روز گذشته در گزارشی ۱۰۱ صفحه‌ای اعلام کرد که عربستان مسئول قتل عمد خاشقجی است. این گزارش می‌افزاید که مجازات قتل خاشقجی باید شامل محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان و همه دارایی‌هایش در خارج از کشور شود.

کالامارد افزود: عربستان باید از ترکیه به دلیل سوءاستفاده از امتیازات دیپلماتیک و نقض ممنوعیت استفاده از خشونت در خارج از خاک خود عذرخواهی کند. ریاض همچنین باید از آمریکا عذرخواهی کند، زیرا خاشقجی در آنجا زندگی می‌کرد.

50311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1271905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =