«برنامه‌ریز جنگ» رئیس جدید پنتاگون شد/ تنش با تهران تشدید می‌شود؟

جانشین پاتریک شاناهان رئیس موقت پنتاگون که او هم جانشین جیمز متیس بود، از سوی ترامپ انتخاب شد، مساله این است که آیا در وضعیت تنش میان ایران و آمریکا آیا شدت درگیری میان دو کشور بیشتر خواهد شد؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، به نقل از شبکه خبری سی ان ان،  کاخ سفید اعلام کرد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز جمعه مارک اسپر را برای وزارت دفاع به سنای این کشور پیشنهاد کرد.

این شبکه خبری به نقل از کاخ سفید اعلام کرد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز جمعه مارک اسپر را به عنوان وزیر دفاع این کشور منصوب کرد.

سنای آمریکا باید انتخاب اسپر را که جانشین پاتریک شاناهان وزیر دفاع موقت آمریکا می شود، تأیید کند.

پیشتر دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در پیامی در توئیتر اعلام کرد پاتریک شاناهان، سرپرست وزارت دفاع آمریکا از نامزدی برای پست وزارت دفاع انصراف داده است.پس از کناره گیری جیمز متیس از پنتاگون، پاتریک شاناهان سرپرستی این وزارت را برعهده گرفته بود. مارک اسپر پیش از این رئیس نیروی زمینی ایالات متحده آمریکا بود.

مارک توماس اسپر  به‌عنوان معاون در امور دولتی خدمت کرد و از سال ۲۰۱۷ پیش از رسیدن به پست معاون وزیر دفاع بعنوان «برنامه‌ریز جنگ» در پنتاگون خدمت کرده‌است. این مقام نظامی آمریکایی به مدت ده سال بعنوان نظامی زیر پرچم خدمت کرده‌است. او در اوایل دهه ۹۰ میلادی در جنگ خلیج فارس خدمت کرد. او همچنین بعنوان نظامی زیر پرچم در ویرجینیا و گارد ملی کلمبیا و ذخیره ارتش خدمت کرد و در سال ۲۰۰۷ در سمت  سرهنگ دوم بازنشسته شد.مارک اسپر از سال ۱۹۹۶ رئیس هیئت کارکنان بنیاد هریتج بود و بعنوان مشاور امنیت ملی سناتور لدر بیل و بعنوان مدیر اجرایی و مشاور سیاسی سناتور چاک هگل خدمت کرده‌است. وی همچنین مسئول امور امنیت ملی در کمیته روابط خارجه سنا بوده‌ است.

تنش با تهران تشدید می شود؟

در این باره صابر گل عنبری کارشناس مسائل خاورمیانه در تحلیلی که برای خبرآنلاین فرستاده است، نوشت: در طول دو سال و نیم از ریاست جمهوری دونالد ترامپ، همواره خود او و مهم‌ترین نزدیکانش یعنی جان بولتون مشاور امنیت ملی و مایک پومپئو وزیر امور خارجه با وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در پرونده‌های مختلف به ویژه در رابطه با ایران اختلاف نظر داشتند. در موقعیت‌های متعددی این اختلافات بروز یافت تا این که بالاخره به استعفای جیمز متیس بیست و چهارمین وزیر دفاع آمریکا منجر شد.

این اختلافات هر چند در دوران جانشین وزیر دفاع یعنی پاتریک شاناهان کم‌رنگ شد، اما همواره افسران عالی‌رتبه و خود شاناهان (تا حدودی) زاویه خود با تیم تندرو با محوریت بولتون و پومپئو را حفظ می‌کردند. حالا که شاناهان به دلیل داشتن پرونده خشونت خانوادگی در سال ۲۰۱۰ راه خود برای تصدی وزارت دفاع را مسدود می‌دید و ناچار به انصراف شد، مارک اسپر (۵۵ ساله) به سرپرستی پنتاگون انتخاب شده است که هم سابقه نظامی بیشتری دارد و هم از دوستان صمیمی مایک پومپئو است.

در کنار آن هم، مارک اسپر شناخت خوبی از کنگره دارد و با سناتورها و نمایندگان نیز ارتباطات نزدیکی دارد، همین کار موافقت کنگره با تصدی وزارت دفاع را برای او تسهیل می‌کند. در این راستا هم آدام اشمیت رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان از او حمایت کرده است. البته نتیجه طببیعی این شناخت و ارتباط هم می‌تواند تاثیرگذاری  بر  کنگره  هم باشد.

اسپر سرپرست جدید وزارت دفاع آمریکا که قرار است بعد از رد شدن از فیلتر کنگره، رسما بیست و پنجمین وزیر دفاع این کشور شود، در جنگ دوم خلیج فارس در سال ۱۹۹۱ شرکت فعالی داشت و در لشکر مشهور ۱۰۱ هوابرد آمریکا نیز حضور داشته است.


اسپر و پومپئو در آکادمی نظامی "وست پوینت" آمریکا که کهن‌ترین دانشگاه افسری این کشور است، هم‌دانشجو بوده و ارتباط نزدیکی با هم دارند و به احتمال زیاد لابی‌گری پومپئو نقش مهمی در انتخاب او داشته است. از این رو، این انتخاب می‌تواند از یک سو، اختلاف‌نظرها میان پنتاگون و دیگر نهادهای قدرت دولت آمریکا به ویژه با وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی را کاهش دهد و از سوی دیگر، نفوذ پومپئو که مواضع سخت‌گیرانه‌ای در قبال ایران دارد و طراح ۱۲ شرط است، را در پنتاگون و به تبع آن در کاخ سفید بیشتر از قبل کند.

پومپئو و بولتون دو رکن رکین سیاست ضد ایرانی ترامپ محسوب می‌شوند و تقویت جایگاه هر کدام به معنای تشدید تنش با تهران خواهد بود.مشروح را اینجا بخوانید.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1272429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۱
    1 0
    اتفاقا اینو گذاشتن تا برنامه ریزی دقیقی داشته باشه که دیگه دسته گل به آب ندن
  • IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۱
    1 1
    تا دیروز ترامپ ترسناک بود الان فهمیدیم همشون فقط حرفن