شاخص کل بورس باز هم پس نشست/ خودرویی‌ها هم‌چنان پیشتازند

اقتصادآنلاین نوشت: در نخستین معاملات بورس تهران هزار و ۱۵ واحد دیگر از شاخص بورس تهران کاسته شده و این نماگر به سطح ۲۳۳ هزار و ۸۶۴ واحد رسید. نمادهای «فارس»، «شپنا» و «همراه» بیشرین تاثیر را بر جهت‌گیری امروز شاخص بورس تهران داشتند.

معاملات نخستین روز هفته با قرمز پوشی قیمت‌ها در بورس و فرابورس به اتمام رسید. در این روز داستان تکراری غلبه عرضه بر تقاضا که در روزهای قبل شاهد آن بودیم، باز هم تکرار شد و به دلیل افت قیمت در نمادهایی مانند «فارس»، «رمپنا» و «خودرو» شاخص بورس تهران ۱۰۰۰ واحد دیگر کاهش یافت. نزول یاد شده که ۰.۴۳ درصد از ارزش بورس تهران کاست، سبب شد تا بهای تمامی شرکت‌های حاضر در بورس به ۸۸۹ هزار و ۱۶۶ میلیارد تومان برسد.

بازار سهام کشور که در ماه‌های گذشته مسیری صعودی را پیموده بود، این روزهای به دلیل افزایش جو منفی نسبت به رشد قیمت‌ها در روزهای پیش رو با رشد عرضه و تضعیف تقاضا مواجه شده است. همین امر موجب شده تا سرمایه‌گذاران که تا چندی قبل به سبزپوشی قیمت‌ها عادت کرده بودند، از ورود نقدینگی  بیشتر به بازار سهام خود داری کنند. به دنبال این رویداد ارزش معاملات خرد در بورس و فرابورس تهران نیز شیبی نزولی به خود گرفته است.


تغییر رویکرد سرمایه گذاران سبب شدتا امروز سایر نماگرهای بازار نیز به پیروی از شاخص کل بورس با کاهش رو به رو شوند. در این روز شاخص کل هموزن که تمامی نمادها را بدون در نظر گرفتن سهم شان از کل بازار نشان می‌دهد نیز ۹۳۷ واحد از ارتفاع خود را از دست داد. دلیل این افت را می‌توان بیش از همه در قرمزپوشی نمادهای حاضر در گروه‌های «انبوه سازی»، «سیمانی»، «دارویی» و «خودرویی‌ها» یافت. افت سنگین قیمت در نمادهای یاد شده باعث شد تا به رغم آنکه ارزش بازار سهام امروز کاهش ۰.۴۳ درصدی را شاهد بود، شاخص هموزن ریزشی ۱.۶۷ درصد را در کارنامه خود به ثبت برساند.

ترین‌های بورسی

معاملات بورس تهران امروز در حالی پایان یافت که نمادهای گروه خودرو با مجموع ارزش معاملات ۱۵۹ میلیارد و ۳۳۵ میلیون تومانی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. گروه‌های شیمیایی، بانک‌ها، فرآورده‌های نفتی و فلزات اساسی نیز به ترتیب جایگاه‌های دوم تا پنجم در این زمینه را از آن خود کردند.

 در میان تمامی گروه‌های بورسی نیز عنوان پر بازده ترین گروه‌ها با کسب بازدهی ۲.۶۵، ۲.۴ و ۰.۴۷درصد به ترتیب به گروه‌های زراعت، انتشار، چاپ و تکثیر و مخابرات رسید.

نمادهای مورد معامله در گروه‌های ساخت دستگاه‌های ارتباطی، محصولات چوبی و محصولات کاغذی نیز به ترتیب به میزان۳.۹۹ ، ۳.۴۹ و ۳.۳۱ درصد از قیمت سهامشان کاسته شد.

نگاهی به ارزش معاملات

حجم معاملات امروز بورس تهران دو میلیارد و ۷۷۶ میلیون سهم و ارزش معاملات آن ۹۶۵ میلیارد تومان ثبت شد که از این میان ۷۴۸ میلیارد تومان آن ارزش معاملات خرد بوده است. در میان نمادها نیز نماد «خساپا»، «شپنا» و «خودرو» بیشترین ارزش معاملات را در بورس تهران به خود اختصاص دادند. ارزش معاملات این سه نماد به تنهایی ۱۶ درصد از کل ارزش معاملات بورس بود. «تپکو» نیز دیگر نمادی بود که در این روز معاملات قابل توجهی داشت. این نماد امروز در حالی به قیمت ۷۷ تومان رسید که ۴۴۶ میلیون سهم آن به ارزش ۳۲ میلیارد تومان طی روز جاری داد و ستد شد. به موجب این معاملات، نماد یاد شده پر معامله ترین نماد فرابورس شد.

 کوتاه از فرابورس

شاخص آیفکس معاملات روز جاری را با صعود ۱۱.۹۲ واحدی به اتمام رساند. این شاخص بیشترین تاثیر مثبت را از نمادهای «کگهر»، «کرمان» و «دماوند» پذیرفت. این در حالی است که امروز نمادهایی نظیر «مارون»، «زاگرس» و «میدکو» بر روی این شاخص اثر منفی گذاشتند. حجم معاملات این بازار بالغ بر یک میلیارد و ۳۳۴ میلیون سهم بود و ارزش معاملات سهام در آن به ۳۶۱ میلیارد تومان رسید. این در حالی است که ارزش کل معاملات این بازار با در نظر گرفتن معاملات اوراق اخزا و تسه در روز جاری به ۶۵۲ میلیارد تومان رسیده است.

۲۲۶۲۳۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1272575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =