مصطفی معین: جامعه پزشکی در ایران کیسه بوکس شده است

جلسه هماهنگی مدیران ارشد سازمان نظام پزشکی کشور و اعضای سازمان نظام پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد و دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در سالن جلسات هتل آزادی یاسوج برگزار شد .

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از یاسوج،در این جلسه ابتدا  فرشید صادقی ،  شرافت ، دکتر رقیه پناهی به نمایندگی از سازمان نظام پزشکی کهگیلویه و بویراحمد، در سخنانی مشکلات سازمان و جامعه پزشکی استان را مطرح کردند .

از جمله مباحث مهم مطرح شده توسط نمایندگان سازمان نظام پزشکی استان تعرفه ها ، مالیات ، سایت پسماند،بانک پزشکان بود که دکتر محمدرضا ظفرقندی رئیس سازمان نظام پزشکی کشور و دکتر مصطفی معین  رئیس شورای عالی  سازمان نظام پزشکی کشور در پاسخ به مشکلات مطرح شده بیاناتی را ارائه نمودند که در زیر می خوانید .

دکتر محمدرضا ظفرقندی رئیس سازمان نظام پزشکی کشور در این جلسه گفت:

سازمان پیش از ورود ما به استان هدیه خود را به استان فرستاده است این استان فاقد یک جراح عروق بود که با صحبت هایی که با جناب دکتر سادات داشتیم موفق شدیم موافقت وی را برای خدمت در استان شما جلب نماییم امیدواریم دانشگاه علوم پزشکی در همه زمینه ها و تهیه تجهیزات با ایشان همکاری کند .

در رابطه با ساختمان نظام پزشکی استان صحبت هایی را به وزیر محترم انتقال دادیم و امیدوار هستیم که با حمایت ایشان برای تجهیز و تکمیل ساختمان گام هایی برداشته شود .

در بحث تعرفه ها سازمان نظام پزشکی قانونی مصوب کرده است که در آن تعیین تعرفه بخش خصوصی به سازمان نظام پزشکی و تعرفه بخش دولتی با مشورت با سازمان انجام شود ،امروزه همه به این نتیجه رسیده اند که راهی جز این وجود ندارد ، اما پاسخ این بود که اگر سازمان تعرفه ها را تعیین کنند بیمه ها توان پرداخت ندارند در صورتیکه الان هم بیمه ها توان پرداخت ندارند و ما مجبوریم بین حالت بد و بدتر حالت بد را انتخاب کنیم .

ما دوست داریم بیمه ها با تمام و کمال بیمه ها را پرداخت کنند اما وقتی توان پرداخت ندارند بدتر این است که کیفیت خدمات متوقف و کاهش پیدا کند و آن چیزی است که دارد اتفاق می افتد اینجا وظیفه ما این است که انسجام جامعه پزشکی را نهادینه کنیم .

در بحث تعرفه واقعی سال ۸۲ بر اساس معیارهای اقتصادی با نماینده های وزارت اقتصاد و بازرگانی مبانی را تعیین کردیم سال ۹۲ در شورای عالی بیمه استخراج شد و همه بیمه ها که خریدار خدمت بودند امضا کردند اما در سال ۹۵ برخی از مسئولین وزارت بهداشت و درمان اعلام کردند برخی از مبانی را قبول ندارند که سازمان مکاتبه رسمی کرد که هر مبانی قبول دارید اعلام کنید هم اکنون در سازمان نظام پزشکی گروهی از جامعه پزشکی و غیر پزشکی و اقتصاد دان الان موظف شدند تعرفه واقعی را محاسبه کنند حتی اگر عمل نشود، ما اعلام می کنیم که جامعه پزشکی چقدر سوبسید و ارزش افزوده پرداخت می کند .

مصوبه شورای عالی اعلام کرد پس از بررسی و آن چیزی که سازمان به شورای عالی بیمه اعلام کرد که افزایش تعرفه در جزء حرفه ای معادل افزایش حقوق و دستمزد و در جزء فنی معادل تورم باشد که در این شرایط با توجه به مشکلات اقتصادی کشور برای گذر از این مرحله و صرفا برای اینکه بتوانیم به حیات پزشکی و سلامت مردم در یک مرحله حداقلی ادامه دهیم باید اجرا شود .

در بحث تعرفه دولت که مبانی توانایی بیمه ها و سرانه ای که داده شده این تعرفه به هر صورت مورد قبول سازمان نظام پزشکی نیست به دلیل اینکه به کیفیت خدمات وسلامت مردم آسیب می زند .

موافق این هستیم که قرارداد بیمه از طریق نظام پزشکی باشد باید سازو کاری تعیین کنیم که حداکثر محل به لحاظ اظمینان و خدمت رسانی مورد اطمینان باشد.

نظارت بر کلینیک ها در جلساتی که با معاونین وزیر داشتیم دکتر جان بابایی از پیشنهاد ما استقبال کردند و قرار است که ساز و کاری با هم تبیین کنیم و شورای عالی روی آن کار کند .

در مورد بحث اخلاق ، اعتقاد دارم دو مقوله یکی ساختار اقتصاد سلامت جامعه پزشکی و یکی سرمایه احتماعی را اولوبت های اصلی جامعه پرشکی جامعه پزشکی می دانم سعی می کنم سرمایه احتماعی جامعه پزشکی مورد لزوم قرار گیرد ما هم مشکلاتی در جامعه پزشکی داریم که بایستی پایش درونی را انجام دهیم.

در مورد حوادث و بلایا شورای عالی مصوباتی دارد ولی هنوز توافقی با دادستانی صورت نگرفته است امیدواریم به نتیجه برسیم .

بانک پزشکان بحث بسیار فنی کارشناسی و اقتصادی است که من در گذشته پی گییری کرزدم که ان زمان بانک مرکزی موافقت نکرد ولی این پیشنهاد را در شورای عالی نظان پزشکی مطرح می کنیم اگر مورد موافقت قرار گرفت پی گیری می کنیم .

یکی از مبانی افزایش سرمایه اجتماعی این است که ما با مردم تعامل بهتری برقرار کنیم ما چه در حوزه درمان و چه در حوزه سواد سلامت و پیشگیری از بیماری ها باید بتوانیم یک موزش همگانی برای مردم از طرق گوناگون دایر کنیم ، سازمان نظام پزشکی سرمایه اش اعتبار و انسجام است بر اساس اعتباری که داریم اگر بتوانیم با همه رده های پزشکی ارتباط برقرار کنیم واز انجمن های علمی بخواهیم در هر رشته ای آموزش های مردمی را ارائه کنند بنظر من حرکت بسبار خوبی در جهت افزایش سرمایه اجتماعی خواهیم داشت .

دکتر مصطفی معین رئیس شورای عالی سازمان نظام پزشکی کشور در این آیین اظهار کرد:

مردم قدر خدمات ما را بیشتر از مسئولان می دانند در حدود ۴۰ سال رتبه پزشکان از نظر مرجعیت افکار عمومی ۳ یا ۲ بوده یعنی معلمکان کارگران و پزشکان در رای هستند و مردم قدردان هستند .

با مردم صمیمی باشیم که بزرگترین پشتوانه مادی و معنوی خواهیم بود قطعا پشتوانه مردمی تضمین کننده همه ارمان ها و اهداف ما است .

به مشکلات ها اشاره شد مشکلات غیر منطقی وناجوانمردانه است از ان طرف اگر ما منطقی برخورد کنیم و از صحنه کنار نکشیم مسئله قابل حل خواهد بود ،.

یکی از دوستان بمن می گفت نظام پزشکی کیسه بوکس شده است که من گفتم کل جامعه پزشکی کیسه بوکس شده است ما هم مشت خور هستیم مشت خوردن خوب است اما نه بیش از حد نباید تن به اجحاف دهیم باید از حق و حقوق خودمان دفاع کنیم .

با نمایمندکان خود در مجلس ارتباط تناتنگ داشته باشید آنها نمایندگان شما هم هستند ،قطعا شما ها از هر قشری تاثیبر گذار تر هستید می توانید رویکرد یک نماینده یا وزیر را تغییر دهید نه اینکه سو نیتی در کار نباشد .

باید ریشه ای برخورد کرد رویکردی که در کشور ما حاکم است رویکرد علمی نیست روزمرگی بیشمار حاکم است این جواب نخواد داد اگر نگاه علمی نباشد درجا می زدیم اگر یک لحظه غفلت کنیم در دنیای امروز به عقب بر می گردیم .

،حدود ۸۲ درصد از تلفات انسانی در کشور ما بخاطر بیماری های مزمن و غیر واگیر است ،سکته های مغزی و قلبی سرطان دیابت که وابسته به مسایل سیاسی،فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی کشور است این پزشک است که می تواند چند بعدی نگاه کند نه فقط نسخه نویسی،نسخه نویسی درمان محدود است می توانیم ریشه یابی کنیم، کار دست جامعه پزشکی را می بوسد فرد اقتصادی اقتصاد را می بیند، پزشک است که نگاه انسانی دارد و جنبه های معنوی را در نظر می گیرد.

دکتر محمد رضا ظفرقندی و دکتر مصطفی معین در طی این مراسم برای جندمین بار از خانم دکتر حمیرا وفایی بعنوان بانی این جلسه تقدیر کردند .

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1272654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =