در آزمایشگاه‌های دانشگاه‌های بزرگ روی پدیده‌های متنوعی تحقیق می‌شود. دانشجویان مرکز معماری فضایی ساساکاوا دانشگاه هیوستون، در دوره آموزش خود به خلق محصولات سفارشی برای ناسا می پردازند.

مجید جویا: خیلی‌ها فکر می‌کنند فعالیت‌های دانشگاهی به حضور در کلاس‌های خسته‌کننده درسی و حل معادلات ریاضی پیچیده روی صفحات کاغذ خلاصه می‌شود، اما مجله پاپ‌ساینس در بازدیدی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های جهان، گزارشی از هیجان‌انگیزترین آزمایشگاه‌‌های آن‌ها فراهم کرده که شور و شوق در گوشه و کنار آن موج می‌زند. گزارش امروز مربوط به مرکز بین المللی معماری فضایی ساساکاوا (SICSA) دانشگاه هیوستون است.

حرفه: معماری فضایی

هدف آموزش: طراحی پوشش ماه‌نورد برای ناسا

معماری فضایی

لوک اشمیت هم اکنون کار خیلی خوشایندی دارد: او به فضانوردان می آموزد که چگونه یک شاتل فضایی را هدایت کنند. تنها کار بهتری که در مقایسه با این کار وجود دارد، طراحی کامل یک فضاپیما است! این گفته این مهندس نیمه وقت 24 ساله است، که یکی از پنج دانشجوی تحصیلات تکمیلی رشته‌ای است که گفته می‌شود تنها دوره کارشناسی ارشد معماری فضایی بر روی زمین است.

وسایلی که در این آزمایشگاه هست، ممکن است روزی ما را به فضا ببرند. علاوه بر آن، هر چیز دیگری که ما برای زندگی و کار خارج از کره زمین به آن نیاز خواهیم داشت در اینجا پیدا می‌شود. این‌ها چیزهایی هستند که دانشجویان در SICSA طراحی می‌کنند، و البته معمولا به سفارش ناسا یا پیمانکاران آن این کار را انجام می‌دهند. به عقیده لری توپس، رئیس سیستم‌های زندگی بر روی ماه ناسا و عضو هیئت علمی SICSA، این شغل نیاز به دانش مهندسی بیشتری نسبت به معماری زمینی دارد. او می‌گوید: «دانشجویان باید برای مثال اثرات ارگونومیک راه رفتن با جاذبه یک ششم را درک کنند و در طراحی‌های خود در نظر بگیرند». چالش دیگر حفاظت از سرنشینان در برابر تشعشعات شدید کیهانی در فضا است.

برای مدار زمین، دانشجویان طرح‌هایی را برای یک آزمایشگاه باد کردنی قابل انبساط آماده کرده‌اند. برای مریخ نیز آنها مدل‌هایی (برخی دیجیتال و برخی واقعی) از تمام اجزای لازم برای یک مرکز دائمی ساخته‌اند؛ که مراکز زندگی، آزمایشگاه‌های پژوهشی، باغ‌های هیدروپونیک (گیاهان آبی به جای گیاهان خاکی)، و حتی خودروهای اکتشاف زمین را در بر می‌گیرند.

توپس می‌گوید: «خیلی از چیزهایی که ما در ناسا به آن می‌رسیم، دارای سطح بسیار بالایی از مهندسی هستند. درست است که این طرح‌ها به خوبی کار می‌کنند، ولی خیلی پیچیده‌اند. دانشجویان SICSA اما تمایل دارند که راه حل‌های ساده‌تری را بیابند؛ طراحی‌هایی که راحت‌تر قابل انجام هستند و یا نیاز به توان کمتری دارند. این مسائل ما را وامی‌دارند که از دیدگاه تازه‌ای به چیزها نگاه کنیم».

50171

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 127268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =