ماجرای رامبد جوان و ستاره اسکندری از زاویه دید ۲ نماینده مجلس

طیبه سیاوشی و پروانه سلحشوری معتقدند که علت حساسیت این روزهای جامعه نسبت به سلبریتی‌ها، دو علت دارد؛ اول رفتار دوگانه‌ای است که آنان از خود بروز داده‌اند و مردم این مسئله را بر نمی‌تابند و دوم شکاف طبقاتی که میان‌شان وجود دارد، برای مردم سخت است.

مهدی درستی: یکی دو دهه پیش ستاره‌های سینما و تلویزیون که امروزه با نام سلبریتی بیشتر شناخته می‌شوند، به عنوان مامن و مرجع مردم تلقی می‌شدند و بسیاری شیفته‌وار آن‌ها را دوست داشتند. اما گسترش ارتباطات و شکل گیری شبکه‌های اجتماعی عاملی شد تا دیگر ارتباط‌ها به آن سادگی گذشته نباشد و طرفداران سلبریتی‌ها از جزییات و اتفاقاتی که پیشتر بی‌اطلاع بودند، آگاه شوند تا آنجا که امروز دیگر هر عمل و رویکردی که سبلریتی‌ها دنبال می‌کنند در میان اهالی جامعه با واکنش‌های متنوع و متعددی همراه می‌شود.

در واقع دیگر همچون گذشته سلبریتی‌ها جنبه مرجعیت خود را ندارند و به راحتی عملکردشان مورد قضاوت طرفداران و مخاطبانشان قرار می‌گیرد. در این چند وقت اخیر نمونه‌های بسیاری از این دست را شاهد بودیم، از حمید فرخ‌نژاد که درباره زندگی شخصی‌اش سخن گفت و با بازخوردهای تندی رو به رو شد تا  رامبد جوان که به دلیل سفر به کانادا برای تولد فرزندش حاشیه‌ساز شد و ستاره اسکندری که فیلمی به نمایش درآمده از او جنجال به‌پا کرد. 

در واقع به نظر می‌رسد که حساسیت جامعه نسبت به عملکرد سلبریتی‌ها بسیار زیاد شده است و مردم دیگر از کنار هر اقدامی از سوی آن‌ها به راحتی عبور نمی‌کنند. اتفاقی که برخی معتقدند جنبه سیاسی دارد و حرکتی برنامه‌ریزی شده است و برخی هم مشکلات و معضلات اقتصادی را عامل آن می‌دانند.

به همین بهانه و برای یافتن پاسخ پرسش‌ها با طیبه سیاوشی و پروانه سلحشوری اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس که مهمان کافه خبر بودند به گفت و گو نشستیم.

سلبریتی‌ها چرا برای جامعه حساس شدند؟

یکی از مسایلی که این روزها در جامعه حسابی داغ است حساسیت بیش از اندازه بر سلبریتی‌ها و عملکردشان است، اتفاقی که باعث می‌شود فضای عمومی جامعه هم تا حدودی دوگانه شود، اما چه شد که نسبت به سلبریتی‌ها در ایران اینچنین حساسیت ایجاد شد؟ این پرسشی است که طیبه سیاوشی در پاسخ به آن با اشاره به جایگاه سلبریتی‌ها در همه دنیا گفت: «سلبریتی در همه جای دنیا سلبریتی است، از هنرپیشه گرفته تا فوتبالیست و برای مردم هم الگو می‌شود. من معتقدم که این موضوع یک الگوی جهانی است که به ایران هم به نوعی انتقال پیدا کرده و مورد عجیب و متفاوتی نیست که مدام می‌گویند و می‌شنویم که با سلبریتی‌ها چه کنیم؟ در واقع قرار نیست کاری کنید، مردم خودشان راه را پیدا می‌کنند.»

پروانه سلحشوری هم با انتقاد از به کار بردن واژه سلبریتی، نظر خود را اینچین مطرح کرد: «من با واژه سلبریتی مشکل دارم، چون خوشم نمی‌آید هر واژه‌ای که از خارج می‌آید را مستقیم به کار ببریم. یک زمانی می‌گفتیم ستاره مگر چه اشکالی داشت که آن را به کار نمی‌بریم؟ می‌خواهیم بگوییم خیلی مدرن هستیم؟ چه چیزی را می‌خواهیم نشان دهیم؟ خود این عامل تمایز بین این افراد با مردم می‌شود. با اصل اینکه ما نباید واژه‌هایی از هر جای دنیا چه عربی، چه انگیسی و ... بیاوریم، زبان فارسی زبانی است که ما با آن صحبت می‌کنیم و در صورتیکه واژه معادل وجود داشته باشد باید از آن استفاده کنیم و در صورتی که نداریم اگر توانستیم واژه مناسب پیدا می‌کنیم و اگر نه همان واژه را به کار می‌بریم.»

سلحشوری: ما قبلا می‌گفتیم ستارگان سینما، حال چرا می‌خواهیم کلاس بگذاریم و بگوییم سلبریتی؟ من به نظرم تمایز از همین جا شروع می‌شود. ما از همین نقطه تمایز قایل شدیم و یک عده را در غیاب گروه‌های مرجع، برجسته کردیم

او افزود: «ما قبلا می‌گفتیم ستارگان سینما، حال چرا می‌خواهیم کلاس بگذاریم و بگوییم سلبریتی؟ من به نظرم تمایز از همین جا شروع می‌شود. ما از همین نقطه تمایز قایل شدیم و یک عده را در غیاب گروه‌های مرجع، برجسته کردیم، گروه‌های مرجع تاثیرگذار به نحوی اثرگذاری‌شان را در طی زمان به علت مشکلاتی که با آن مواجه شدند، به تدریج از دست دادند که البته من هنوز هم معتقدم که اثرگذار هستند و وقتی در سطح اجتماعی آن‌ها را بررسی می‌کنیم می‌بینیم که اعتبارشان خیلی بین مردم زیاد است مانند معلمان، مردم، دانشجویان، پزشکان و ... ببینید الان سعی زیادی می‌شود که پزشکان تخریب شوند و این تمایزات برایشان ایجاد شود اما هنوز هم گروه مرجع هستند.»

مردم از دوگانگی رفتار و سخن سلبریتی‌ها می‌رنجند

در میان رویکرد مردم در قبال ستاره‌ها و چهره‌های مشهور هم در سال‌های اخیر تغییر کرده است و هر رفتار و عملشان را مردم بر نمی‌تابند که البته بسیاری معتقدند وقتی رفتارها و عملکرد سلبریتی‌ها با سخنان و آنچه به مردم گفته‌اند یکی نیست این تعارضات ایجاد می‌شود.

سیاوشی: همانطور که مردم یک زمان مانند بت سلبریتی‌ها را می پرستیدند، الان به نقد رویه‌شان می‌پردازند. نقد کردن رفتار این‌ها هم از آن دوگانگی رفتارشان بر می‌آید

سیاوشی در این باره به اشاره به تغییر رفتار مردم، توضیح داد: «همانطور که مردم یک زمان مانند بت سلبریتی‌ها را می پرستیدند، الان به نقد رویه‌شان می‌پردازند. نقد کردن رفتار این‌ها هم از آن دوگانگی رفتارشان بر می‌آید، به هر حال یک سلبریتی که در زمان سیل، زلزله و اتفاقات بدی که رخ داد ملجا مردم بود و به عنوان اینکه مورد اعتماد مردم است اقدام ملی انجام داد، اگر اقدامی انجام دهد که به نظر مردم سنخیتی با جنس آنچه که قبلا ادعا می‌کرد ندارد، او را نقد می کنند.»

طیبه سیاوشی

سحلشوری تریبون نداشتن سایر گروه های مرجع را عامل شکل گیری این حساسیت دانست و بیان کرد: «از طرف دیگر در غیاب نداشتن تریبون توسط سایر گروه‌های مرجع، ستارگان سینما و تئاتر که اهل هنر هستند مطرح می‌شوند، اما باید این را بپذیریم که این‌ها سبک زندگی بسیار متفاوتی نسبت به ما داشته و دارند.»

او ادامه داد: «آنچه به نظرم می‌رسد مقداری کدورت خاطر ایجاد کرده است و در جامعه ما یک عده‌ای منتظر هستند یک مسئله‌ای را برجسته کنند و از آن مشکلات اساسی جامعه ما را دور کنند تا سر اصل اتفاقاتی که در ممکلت رخ داده است نرویم. آنچه نگران کننده است و من را ناراحت می‌کند این است که مثلا شما تریبون تلویزیون را دارید، هر هفته و شاید بیشتر صحبت می‌کنید و کسی مانند من که نماینده مجلس هستم این تریبون را ندارم، این خیلی مهم است من سه سال تمام نماینده مجلس هستم و به جز برنامه‌های الکی هرگز از من به عنوان یک فرد سیاسی دعوت نمی‌شود تا در برنامه زنده حضور داشته باشم. ببینید این تریبون مهم است و هر هفته در اختیار کسی است و از آن تریبون حرف‌هایی می زند که خود به آن عمل نمی‌کند، این با دوگانگی باعث ناراحتی می شود.»

شکاف طبقاتی بین سلبریتی‌ها و مردم

مقوله دیگری که بحث آن به میان آمده است علل ایجاد این حساسیت در دل جامعه است، برخی معتقدند که فاصله و شکاف طبقاتی ایجاد شده از نظر اقتصادی میان مردم و سلبریتی‌ها عامل این اتفاق است و برخی ماجرا را برنامه‌ریزی شده توسط گروه یا جریان خاصی می‌دانند.

سلحشوری با تاکید تاثیر فضای دو قطبی در جامعه در این باره نظرش را اینطور بیان کرد: «من معتقدم که دو قطبی‌سازی در جامعه در حال رخ دادن است که به این مسئله هم دامن می‌زند، مانند ستاره‌های سینما و مردمی که نان ندارند، بحث سیاسیون، پزشکان و... در این میان نیست اما من کلا این نوع برخوردها را نمی‌پسندم، کسانی هستند که خود را سلبریتی می‌نامند و من خود به شخصه دیدم خیلی دوست دارند متمایز باشند، همه ما مردم عادی هستیم و در نهایت همه در انسان بودن باهم مشترک هستیم، من اگر در خیابان بروم و پیرمرد و پیرزنی را ببینم هیچ برتری به آن‌ها ندارم.»

او افزود: «دوستان سلبریتی را دیدم و خیلی هم برایم آزاردهنده بود که این حس تمایز و برتری در خودشان هم هست و این حس جامعه را از بین می‌برد، حال به عنوان مثال حمید فرخ‌نژاد صادقانه و از ته دلش گفته است «زن و بچه من آن طرف هستند و برای تامین رفاهشان دچار مشکل شدم» اما مردمی که گرفتار معیشت‌شان هستند برایشان سخنان او سخت است. ما باید بدانیم هر جامعه‌ای طبقات مختلفی دارد. در ایران شکاف طبقاتی بیداد می‌کند، فاصله غنی و فقیر به علت سیاست‌های اعمال شده به شدت زیاد شده است و مسئولان ما مقصر هستند و این مسئله‌ای است که باید به آن توجه شود.»

سلحشوری: وقتی حمید فرخ‌نژاد صادقانه و از ته دلش گفت «زن و بچه من آن طرف هستند و برای تامین رفاهشان دچار مشکل شدم»، مردمی که گرفتار معیشت‌شان هستند، برایشان سخنان او سخت است

این نماینده مجلس با اشاره به حس تنفری که در جامعه ایجاد شده است، بیان کرد: «ضمن اینکه یک حس تنفر بین مردم ما از هم به وجود آمده است، مقوله فرهنگی بسیار مهمی است. من به شخصه روی این موضوع کار می کنم که ما نباید باهم بد باشیم، همدیگر را نقد کنیم، از هم گلایه کنیم ولی تنفر و خشم به وجود نیاید. امیدوارم بتوانم این پویش را به سرانجام برسانم.»

پروانه سلحشوری

سیاوشی هم با رد اینکه جریانی این اتفاقات را مدیریت می‌کند، گفت: «اینکه دست‌هایی پشت پرده است، توطئه‌ای هست و برخی این فضاسازی را ایجاد می‌کنند را قبول ندارم، بکه معتقدم مردم ایران به آن سطح دانایی و عقلانیت رسیده‌اند که راهی را که طی می‌کنند اگر به سمتی برود که طرف را به شکل بت برایشان دربیاورد، راه دیگری پیدا می‌کنند که راه عقلانیت است و فعالیت آن طرف را نقد می‌کنند. مورد کشور هند را فراموش نکنیم، بدبخت‌ترین آدم‌ها در این کشور زندگی می‌کنند ولی سلبریتی‌هایشان را هم می‌پرسند.»

سحلشوری هم در این باره گفت: «در هند اصلا با سرمایه دارشان هم مشکلی ندارند، ما هر کسی در جامعه وضع مالی خوبی داشته باشد فکر می‌کنیم که حق بقیه را خورده است. در هند فقر بیداد می‌کند و فاصله طبقاتی را هم می‌بینیم اما تنفر را نمی‌بینیم، یک آدم را می‌بینیم که با یک دوچرخه راه می‌رود، یک رادیو هم به آن وصل کرده و آهنگش را زیاد کرده است و کیف عالم را می‌کند، نان و سیب زمینی هم می‌خورد و نمی‌گوید آنکه پول‌دار است من را بدبخت کرده است.»

سیاوشی: کشور هند را فراموش نکنیم، بدبخت‌ترین آدم‌ها در این کشور زندگی می‌کنند ولی سلبریتی‌هایشان را هم می‌پرسند

سیاوشی هم اضافه کرد: «چون حاکمیت این را نگفته است.»

سلحشوری در پایان افزود: «چون ما در ایران این حس را متاسفانه داریم.»

۵۷۲۴۳

کد خبر 1272874

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 23
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    3 0
    فراموش نکنیم که سلبریتی ها پای خود را فراتر از گلیمشان گذاشته اند و وارد حوزه خصوصی مردم شده اند و نه برعکس. رفتار مردم واکنشی است به رفتار آنها.
    • IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
      2 3
      چی می گی تو؟ یعنی چی سلبریتی ها وارد حوزه خصوصی مردم شده اند ؟
  • IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    5 2
    خوب بود نمایندگان مرد مجلس از این دو خانم یاد می گرفتند
  • IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    3 2
    نماينده بهتر از اينا نبود؟
  • IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    8 0
    من اگر در خیابان بروم و پیرمرد و پیرزنی را ببینم هیچ برتری به آن‌ها ندارم..... چرا ... دروغ می گویی تو مدعی نمایندگی مجلس در خیابان با مردم عادی یکی هستی ... یعنی با اتوبوس تردد می کنی میرین خرید خانه انجام میدهی سوار تاکسی میشی و حقوق و مزایای یک کارمند عادی داری . .... چرا با کلمات شطرنج بازی میکنی ....
  • BE ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    5 0
    مردم خیلی عصبانی شدن
  • IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    11 1
    متاسفم از تفکر ایشان که فقر در هند را با ایران مقایسه میکنند .... تنگدستان جامعه ایران به عیان میبینند که بخش عمده ای از تازه به دوران رسیده ها و دولتمندان و آقازاده ها و سرمایه داران ( تاکید می کنم بخشی قابل توجه از آنان ) با بی عدالتی و با سودجویی و روشهای غیر قانونی و با اموال عمومی جامعه و به نا حق به ثروت و اندوخته مالی آنچنانی رسیده اند و این نفرت از همینجا سرچشمه گرفته و توسعه می یابد .... واقعا بر این تفکر نماینده مجلس باید تاسف خورد .... حتی در بین خودشان و برخودشان هم نمی نگرند و نمی بینند و نمی اندیشند ....
  • IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    10 0
    ازخودتان هم بگوئید ... رفتار مذکورستارگان سینما که مذموم است آن بجای خود ؛که خطای بزرگان نیست ؛گناهِ خود بزرگ بینان است ... اما شما کجای این شکاف طبقاتی و عوامل نفرت مستمندان ازثروتمندانِ ناروا و ناحق و نابجا هستید؟؟ شما که نماینده قومی هستید و مردمان به شما اعتماد ورزیده و شما را برجایگاه بزرگان تکیه داده اند... آیا سطح زندگی و معیشتِ شما درحد طبقۀ متوسط به پائین مردمان است ؟؟؟ آیا فرزندان شما در بلاد خارجه روزگار نمی گذرانند و دعوی کامرانی ندارند ؟؟؟؟وآیا .... و آیا .... کمی هم بی حاشیه از ساده زیستی و مردمی بودنِ خود بگوئید که خدای ناکرده برخی از شما از عوامل همین نفرت و شکاف و آجر چینِ دیوار بی اعتمادی نباشید ....ترسم از روزی که خبرآید شما هم خرما خورده ای .
  • یزدانی IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    1 5
    شما رو بخدا فیلم این قبیل مصاحبه ها را بگذارید. آدم حال و حوصله نداره این همه متن رو بخونه. بخدا از صدتا مصاحبه های کیلویی صدا و سیما مفیدتر هست این نشست های علمی و تحقیقی شما. موفق باشید انشاالله.
    • FR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۵
      5 0
      دوست عزیز حرف های این نمایندگان چه زنشان چه مردشان چه اصولگرا یشان چه اصلاح طلب شان کجایش علمی و تحقیقی است ؟! برو عملکرد همین دو نفر را ببین !!!
  • علی IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    11 0
    سلام اینکه فکر کنیم فقط بازیگران این گونه عمل می کنند نیست سیاست مداران خواننده ها بازیگران فوتبال اداره جاتی ها از مدیر به بالا هم این گونه اند و با پول سرشاری که از رانت و ........... به دست می آورند را نیز شامل می شود .
  • IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    4 4
    نماينده هاي ضعيف
  • IR ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    10 1
    خانم سلحشوری تصور شما از هند غلط است . صدای فقر و تضاد طبقاتی باید بلند باشد و هیچ کس هم نباید ازآن بترسد و مهمتر از همه نباید توجیهی برای ترس از سرمایه داری ظالمانه بتراشد .
  • IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    9 0
    آخرش نفهمیدیم حرف حساب تون چیه ؟
  • علی از لاهیجان GB ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    5 1
    این چه قضاوتی است که درباره هندی ها دارند ؟ هندی ها جبرگرا هستند . به تناسخ اعتقاد دارند . مثل بیشتر مسلمانها عدالت طلب نیستند . پس تفکرشان درست نیست . اگر در جامعه اسلامی فرهنگ اسلامی برقرار و اجرا شود فاصله طبقاتی به کمترین مقدار خواهد رسید .
  • j.n TR ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    9 0
    طیبه سیاوشی کیست؟ زنی... دارای تفرکات فمینیستی و آزادی بی قید و بند زنان .خانه دار با شوهری وزارت خارجه ای در بخش کنسولی و نه سیاسی .نان مهمانی شوهرش برای عارف و 9 نفر نماینده اصلاح طلب دیگر در ماموریت ژاپن شوهرش را خورد و در لیست امید قرار گرفت . ورود امثال طیبه سیاوشی به لیست امید ماهیت لیست امید را هم بخوبی تعریف می کند که جا دارد مردم بدانند این طیف و تیم چه خیانتها که به کشور نکردند.
    • FR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۵
      0 1
      بعنوان منتقد اصولگرایان خیلی خوشم اومد از حرفت پروانه سلحشوری هم بهتر نیست فقط حرف زده تا حالا
  • IR ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    3 0
    هر چند اطلاع از نظر نمایندگان در اینگونه زمینه ها خوب است اما اینگونه مباحث نیاز به تحلیل های عمیق جامعه شناسی دارد.
  • IR ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    3 2
    اینا نماینده ی ما هستن؟!!!
    • IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
      4 4
      من که بهشون رای دادم
  • ناشناس IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    11 1
    خانم سلحشوری ، حق خوری به نظر شما چیه ؟ اختلاف طبقاتی که شما میفرمایید آیا هندمثل ایران از نظر عدالت در پرداخت ها به همین سبک ایران عمل میکنه ؟ هرکه بامش بیش برفش بیشتر . ایران ما از نظر بی عدالتی در پرداخت ها حرف اولو توی دنیا می زنه ولی از دید شما که به هند گشت و گذار کردی مردم هند را قدرشناس داشته ها و نداشته ها دونستی کاش ی نظر سنجی واقعی نه دروغی توی ایران انجام میشد.
  • IR ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    2 0
    مطلب رو خوندی یا فقط از روی عکس نظر دادی؟
  • IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۵
    1 0
    موافقم