علی مطهری: هاشمی می‌گفت ۱۱۰ فرمانده نظامی به‌خاطر دخالت در انتخابات سال ۸۴ محکوم شدند/ احمدی‌نژاد را در آب نمک خوابانده‌اند

علی مطهری درباره احساس خطر برخی ها از بازگشت احمدی نژاد یا امثال او و این سوال که آیا نظام زیر بار چنین چیزی خواهد رفت، گفت: ما کسی مثل ایشان نداریم یعنی کسی شبیه ایشان پیدا نمی‌شود که بخواهد تکرار شود. ایشان شخصیت ویژه‌ی خودش را داشت.

علی مطهری، نماینده مجلس شورای اسلامی، درباره‌ علت حمایت اکثریت رای دهندگان در انتخابات سوم تیر ماه سال ۸۴ از احمدی نژاد گفت: دو عامل موثر بود. یکی شخصیت خود ایشان که بالاخره برای یک قشری از جامعه جاذبه داشت. از یک نفوذ کلامی برخوردار بود، به شکلی حرف می‌زد که توده‌ مردم راحت می‌فهمیدند. خود نوع بیان ایشان و شخصیت مردمی که نشان می‌داد جاذبه داشت.

اهم اظهارات وی از در گفتگو با انصاف نیوز بخوانید:

* در درون خود حاکمیت یک بخشی بود که به دنبال حذف و به حاشیه راندن آقای هاشمی بودند و احساس کرده بودند بهترین شخص که می‌تواند این کار را انجام دهد و جسارت این کار را دارد آقای احمدی نژاد است. لذا وقتی احساس کردند تا حدودی پایگاه اجتماعی دارد در آن یک هفته‌ی آخر پشت سر او قرار گرفتند و از او حمایت کردند. یعنی از درون نظام ایشان حمایت شد.

* اولین عامل به شخصیت و نفوذ کلام او برمی‌گشت و دومی به مشکلی که بخشی از نظام با آقای هاشمی داشت و همچنین به هوش و ذکاوت آقای احمدی نژاد برمی‌گشت که به این پی برده بود که خود نظام مایل است آقای هاشمی به حاشیه رانده شود. بقیه‌ی کاندیداها این مطلب را درک نکرده بودند. او این جور نشان داد که من آن کسی هستم که می‌توانم این کار را بکنم. لذا بخشی از نظام پشت سر ایشان قرار گرفت و این از عوامل موفقیت ایشان بود.

* الان جامعه از نظر رشد اجتماعی و سیاسی در وضع خوبی است. امروز مردم مثل ۲۰ ، ۳۰ سال پیش نیستند و به راحتی حرف هر کسی را قبول نمی‌کنند ولی در عین حال نیاز به آگاهی بخشی هم وجود دارد. باید به مردم آگاهی داد. البته کسی با ویژگی‌های آقای احمدی‌نژاد نداریم.

* عده‌ای می‌گفتند که ایشان شعارهای اول انقلاب را زنده کرده و رفتارش را هم شبیه به شهید رجایی می‌دانستند. برای همین قشرهای وفادار به انقلاب زودتر جذب شدند.

*بخشی از دستگاه‌های نظارتی با احمدی نژاد در بررسی عملکرد او و حتی پرونده‌های قضایی او دچار رودربایستی است، فکر می‌کنم از آن جسارت و صراحت آقای احمدی نژاد مقداری هراس دارند. یک علت دیگر هم می‌تواند این باشد که احساس می‌کنند شاید یک روزی به ایشان برای حذف رقیب نیاز داشته باشند و بخواهند از ایشان استفاده کنند. لذا نمی‌خواهند که به‌اصطلاح کاملا تخریب شود. برای همین او را بین زمین و آسمان نگه‌داشته‌اند و یا به قول عامیانه در آب‌نمک خوابانده‌اند که اگر یک روزی لازم شد ایشان را وارد عرصه کنند.

* احمدی‌نژاد جسارت خوبی داشت. ایشان در اواخر دوران ریاست جمهوری خود، در مقابل برخی کارهای غیرقانونی نهادهای نظامی ایستادگی کرد. در مورد دخالت‌هایی که از بیرون در دولت می‌شد ایستادگی کرد. اینها از نقاط مثبت ایشان بود که در آقای روحانی وجود ندارد.

* در سال ۸۴ ایراد ایشان این بود که در حد یک رییس جمهور نبود و نباید آن موقع ایشان را تایید می‌کردند. ولی در آن زمان عده‌ای می‌خواستند ایشان آقای هاشمی را به حاشیه براند، لذا او را وارد میدان کردند. ایراد دیگر این بود که از نظر عقاید تابع آقای مشایی بود و در این اواخر از «مکتب ایران» دم می‌زد و از کوروش و داریوش صحبت می‌کرد که بوی بازگشت به ایران باستان از آن به مشام می‌رسید. یا از وحدت ادیان حرف می‌زد که اصلا فرقی بین اسلام و مسیحیت و دیگر ادیان نیست. آن اواخر یک مقدار اشکالات عقیدتی هم داشت. این به خاطر آن بود که مرید آقای مشایی بود و هر چه او می‌گفت قبول می‌کرد.

* خود آقای هاشمی معتقد بود که در سال ۸۴ انتخابات مهندسی شده و آن انتخابات را قبول نداشت. می‌گفت شکایت کردم و تعداد ۱۱۰ فرمانده نظامی به خاطر دخالت در انتخابات محکوم شدند ولی من به خاطر نظام از آنها گذشتم. به هر حال این نظر ایشان بود. البته روی نفوذ آقای احمدی نژاد هم حساب نکرده بودند. فکر می‌کردند که ایشان نمی‌تواند آرایی را به سمت خودش جذب کند.

* این بار هم این احتمال البته نه دقیقا به آن شکل وجود دارد. همیشه باید از گذشته عبرت گرفت و تجربه کسب کرد.

* چون دولت اصلاحات کارهایی انجام داد و در مجموع موفق بود. در آن دوره یک شیطنت‌هایی هم شد. مثلا آقای معین که قبلاً رد صلاحیت شده بود این بار تایید صلاحیت شد تا آرای این طرف را بشکند. به هر حال برای آینده باید خیلی حساب شده عمل کرد.

۲۷۲۱۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1273701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    1 0
    امثال شما مطهری و حتی هاشمی خائن هستید. هرچند احمد نژاد هم ایراداتی دارد ..
  • IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    1 0
    خیلی روشن بگم اصلاح طلب ها از زمان خاتمی حدود 20 میلیون رای دارن و چهار دوره خاتمی و روحانی کاملا مشهود بود
  • IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    0 0
    اینو بببن! خخخخخ همان حرفا رو دوباره تَکرار کرد... علی مطهری رقت انگیزه...
  • من IR ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    0 0
    روح هاشمی شاد
  • سیامک IR ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    1 0
    اقای مطهری از خودت بگو چی تو چنته داری
  • IR ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    0 0
    علت انتخاب احمدی نژاد در سال 84 بی عملی مسئولان دولت آقای خاتمی در جهت استیفای حقوق مردم بود و میرحسین این را فهمید. مردم با اصلاح طلبان قهر کردند چون امثال قالیباف مدام هر معترض و به خصوص بچه های آنان را مورد هجوم قرار می دادند و دست دولت هم در برابر این زورگوها بسته بود و اوج آنهم همان دادگاه کوی دانشگاه بود که یک سرباز به جرم دزدیدن ریش تراش محکوم شد. مردم احساس کردند که به بازی گرفته شده اند و هیچکسی به آنها اهمیت نمی دهد.
  • عباس IR ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    1 0
    سلام،کوروش وداریوش بخشی ازهویت هرایرانی است،کوروش اولین حکومت دموکراتیک رادردنیا ایجادکردواولین اعلامیه ومنشورحقوق وبرابری انسانی از اوصادرشد.کورش حکومتی برپایه خداپرستی وعدالت وبرابری درایران ایجادکرد.داریوش نیزبزرگترین امپراتوری جهان راایجادکردوبرای ایرانیان عزت واحترام جهانی به همراه آوردوچنان زخمی برجان امپراتوری های ظالم وضدانسانی ونظام های برده داری اروپا ایجادکردکه آنان پس ازدوهزاروپانصدسال برعلیه اوفیلم سیصدرامیسازندتاشخصیت جهانی اووایرانیان رالکه دارومخدوش کنند.استادگرامی جناب آقای مطهری ماپیرو آیین اسلام که بهترین وبرترین آیین الهی است وپیرومکتب اهل بیت وائمه معصومین علیه السلام که راهنمای عمل مادرزندگی هستندمیباشیم.از طرفی ایرانیانی هستیم باپیشینه عظیم تاریخی وتمدنی که این پیشینه ناشی ازبلوغ سیاسی،اجتماعی،فرهنگی ،اخلاقی وعاطفی مادرطی هزاران سال میباشدوبه یکباره ازبیابانهای افریقا واقوام وحشی وادم خوارسربرنیاورده ایم وهمین پیشینه تاریخی وتمدنی ماکه ناشی ازبلوغ عقلی ایرانیان بودبه مادرانتخاب دین وآیین برتر کمک کرد لذا اعتقادات ملی مامکمل اعتقادات دینی ماست نه نافی آن.
  • محمد IR ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    1 0
    با این طرز تفکرهایتان امت را دو شقه کردید و ایران را به فنا دادید بس کنید جناخ بازی هایتان را. از خون شهدا خجالت بکشید.
  • IR ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    0 0
    احمدی نژاد دیگه جایی نداره تو سیاست
  • IR ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    0 0
    نفوذ آقای احمدی نژاد در میدان ولیعصر مشخص شد.
  • ریما IR ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    0 0
    چرا تخلفات همون زمان علنی نشد؟
  • علی AE ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    0 1
    اقای احمدی نژاد اگر باز هم بیاید رییس جمهور است شک نکنید او خیلی تو قلبها نفوذ دارد
  • علی IR ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    0 0
    رهبری چندبار گفتند نباید نظامی ها وارد انتخابات بشن
  • IR ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    0 0
    مطری یک هاشمی دوم میتونه بشه تو شجاعت بیان
  • IR ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    0 0
    دمت گرم علی اقا
  • وجدان بیدار IR ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    1 0
    ادم وقتی این تحلیل های ابدوغ خیاری امثال شما رو میشنوه تازه میفهمه چه متوهم هایی مسند دولت و مجلس رو دست گرفتند ؟!
  • IR ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    0 0
    حذف مطهری از نایب رییسی مجلس نشان داد که حرفهای امثال مطهری و سایر اصلاح طلبان که بجای کارکردن دنبال حاشیه هستند خریدار ندارد. اینها به گرد احمدی نژاد هم نمی رسند.
  • IR ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    0 0
    کیا تو اب نمک خوابوندنش؟پایداری؟
  • پژمان IR ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    1 0
    سلام جای عجب دارد که چهره های چون علی مطهری که اگر رابطه ایشان با شهیدوالامقام مطهری ره برداشته شود هیچ ماهیت و اعتباری ندارد به عنوان صاحب نظر مورد توجه برخی رسانه ها قرار می گیرد.
  • AE ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۷
    0 0
    چرا احمدی نژاد رو تمومش نمی کنید