پزشکیان: پناهیان وجناحش در مطالبه شفافیت دنبال بهره برداری سیاسی اند/ چرا از شورای نگهبان نمی خواهید آرای خود را شفاف منتشر کند؟

مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در یادداشتی در روزنامه ایران نوشت:حمله یکی از سخنرانان مشهور در روضه اباعبدالله (ع) به مجلس به عنوان یکی از ارکان نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران صدر خبرهای کشور را در روزهای عزاداری به خود اختصاص داد. درباره این سخنان می‎توان از زوایای گوناگون به موضع‎گیری و اظهار نظر پرداخت اما قطعاً مقدم بر هر موضعی ذکر این سخن ضروری است که ادبیات استفاده شده توسط این سخنران نه در شأن نمایندگان ملت و مردم عزیز ایران است و نه در شأن مجلس سیدالشهدا.


*در اینکه مجلس ما می‎توانست و می‎بایست شفاف‎تر از وضعیت فعلی باشد، شکی نیست اما این اتفاق هیچ گاه رخ نخواهد داد تا زمانی که یک تفکر سیاسی خاص نگاه خود را به این موضوع تغییر دهد. در واقع جریان سیاسی مشخصی که خطیب یاد شده نیز منسوب به آن است در موضوع «شفافیت» به دنبال بهره‎برداری‏های سیاسی است و به مثابه یک چماق علیه رقبای خود به آن می ‏نگرد.

*نشانه‏ های تأیید این ادعا در اطراف ما و سابقه این جناح کم نیستند. به طور مثال تفکری که امروز به شکلی که شاهد آن هستیم در حال طرح موضوع شفافیت در مجلس است همان تفکری است که سال قبل از دو نماینده مجلس یعنی خانم پروانه سلحشوری و آقای غلامرضا حیدری بابت نطق میان دستورشان شکایت کرد. در حالی که اصل ٨۶ قانون اساسی ما به صراحت بر آزادی کامل نماینده مجلس برای اظهار نظر درباره تمام شئون کشور تأکید کرده.

* برای اینکه مشخص شود که این شفافیت فقط یک بهانه سیاسی است که مجلس اباعبدالله را هم آلوده سیاسی بازی کرده، باید به نکته دیگری اشاره کرد و آن هم اینکه آیا در این کشور فقط مجلس و احیاناً دولت هستند که نیاز به شفافیت دارند؟ تا جایی که ما می‏دانیم و می‏بینم اگر در کشور ما دو نهاد باشند که حداقل هوایی از شفافیت را بشود در آنها یافت همین مجلس و دولت هستند که البته این سخن ناظر به اصل این نهادها است نه اینکه چه کسانی در آنها حاکم هستند. برای نمونه همین دو هفته پیش بود که وزیر اقتصاد اعلام کرد که به جز مجلس و دولت هنوز هیچ کدام از نهادهای دیگر، از قوه قضائیه و بنیادهای مختلف گرفته تا صدا و سیما و قرارگاه خاتم حتی یک برگه از اسناد خود را به جهت شفافیت در سامانه حقوق و مزایای مدیران و کارکنان دستگاه‏ها پیدا نکرده ‏اند.

* یا اگر مطالبه‎ای برای شفافیت رأی وجود دارد چرا شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام و نهادهایی از این دست شامل این شفافیت نشوند؟ مگر این دو نهاد هم وظیفه تکمیل فرآیند قانونگذاری توسط مجلس را ندارند و در این امر سهیم نیستند؟

1717

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1273920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۰
    1 3
    آقای پزشکیان-مطهری و امثال این ها در خلط مبحث و به اصطلاح پیچوندنش مهارت خاصی دارن.. یکی نیست به این بزرگوارا بگه که شورای نگهبان و مجمع تشخیص "قانونگذار" نیستن بلکه "بررسی کننده" قوانینن و خودشون حق ندارن مستقیما قانون ارائه کنن. لذا اگه قراره شفافیتی باشه طرحش باید تو مجلس تدوین بشه نه جاهای دیگه. اگه شما راست میگی و واقعا دلسوزی همین هفته بعد یه طرح بده به نام شفافیت آرای کلیه نهادهای نظام. اگه شورای نگهبان رد کرد این طرح رو بعدش هرچی دوست داشتی بگو ؛ ملتم متوجه میشن تقصیر شما نیست! ولی الان نه طرح برای شفافیت اونا ارائه میدین نه خودتون و همینطوری ۴ ساله دارین ملت رو تماشا میکنین خب برای چی اصلا نماینده شدین شما - اگه شفافیت قراره باشه طرحش رو شما باید بدین دیگه نه شورای نگهبان که!
  • IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۰
    1 2
    عذر بدتر از گناه مجلس باید شفاف باشد کسانی که رای میدهند باید از عملکرد وکیل خود مطلع باشند نوبت به شودای نگهبان هم میرسید
  • کارنامه آرای هر عضوش منتشر شه IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۰
    2 1
    تمامی اعضای شورای نگهبان باید کارنامه و پرونده شون در سایت شفافیت قرار بگیره مردم بفهمند اونها چقدر درایت دارند و به هر طرح و لایحه چگونه رای دادن و در مورد صلاحیت افراد در ریاست جمهوری و مجلس و خبرگان رهبری به چه کسانی موافق و مخالف بودند اینجوری مردم دست کم وقتی خود اعضای شورای نگهبان در معرض رای مردم قرار گرفتند مثل خبرگان رهبری با رای و نظرشان اونها را و اعمال و کارنامه کارشون رو با تایید یا رد میکنند بالاخره اونها هم باید مردم تایید صلاحیت کنند خبرگان رهبری هم آراشون رو شفاف به تفکیک نام دقیق اعلام کنیم
  • سعید ترک IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۰
    1 4
    آقای پزشکیان وقتی که شما در دانشگاه تبریز می فرمایید به دکترها پول مفت میدهند و من هم دکتر هستم و من هم می گیرم دیگه نباید از سخنان بر حق یک خطیب ناراحت و ملول شوید . من متاسفم که شما در راس مجلس هستید . مجلسی که با شما دیگر در راس امور نمی تواند و نباید باشد .
  • AU ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۰
    35 24
    موافقم با د.پزشکیان
    • IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۰
      0 0
      آقایون جنگ های زرگری رو زود شروع نكردین ؟؟ 6 ماه مونده ها ؟؟
  • ناامید AU ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۰
    53 3
    اکه قرار بر شفافیته همه شفافیت کنند ...
  • IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۰
    1 2
    چه ربطی داره. چون اونها کار اشتباهی میکنن مجوز عدم شفافیت برای شما نیست همه جای دنیا مردم از طریق اینترنت به راحتی میتونن بفهمن که چه نماینده ای به چه طرحی رای داده و به کدوم نداده.
  • IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۰
    1 5
    اگر پناهیان و جناحش از شفافیت بهره برداری سیاسی هم بکنند پس نشون میده جناح رقیب یه ریگی به کفشش هست که از شفافیت میترسه ، میترسه مردم متوجه بشن چکار میکنن
  • IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۰
    3 3
    از نظر شیخ پایداری که درد احمدی نژاد رو داره ( پناهیان ) مرگ خوبه ولی برای همسایه .
  • حامد IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۰
    1 2
    آقای پزشکیان عزیز ، چرا فرافکنی میکنید؟ شما که اینقدر شفاف سازی رو مهم میدونید و معتقدید نباید به سیاست بازی آلوده بشه که من هم موافقم ، خب از مجلس شروع کنید ! بعد به عنوان وکلای ملت از سایر نهاد ها مطالبه شفاف سازی کنید. چرا مردم نباید بدونند نماینده هایی که انتخاب کردن و به مجلس فرستادن ،تو چند جلسه مجلس شرکت کردند؟تو چند تا رای گیری شرکت کردند؟ چند تا رای مثبت و منفی دادن و به چه چیزایی رای دادن؟ به نفع مردم حوزه انتخابی شون رای دادن یا دنبال جناح بازی بودن؟ و ..... شما برادریتو ثابت کن
  • FR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۰
    2 2
    چون که نمایندگان، وکیل مردم هستند و باید رایشان در معرض دید موکلشان باشد اما سایر نهادها اینگونه نیستند و مجمع تشخیص یا شورای نگهبان نهادهایی هستند که باید محرمانگی در آنها باشد. البته به نظرم اگر شورای نگهبان هم شفاف عمل کند بد نیست چون مثلا در رد صلاحیتها اسناد فساد بسیاری از همین افراد رو خواهد شد!!
  • IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۰
    1 2
    مردم از شما نماینده های مجلس تصویب قانون شفافیت رو می خوان چیز بزرگیه.مثه اینکه تو روز آفتابی بخوایم خورشید از ملت بگیریم.با مردم شفاف باشید
  • نادر سارنگ IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۰
    1 4
    سلام ، آقای پزشکیان گیریم می خواهند استفاده ابزاری و سیاسی از این موضوع کنند شما چرا از انتشار آرا نمایندگان و شفافیت آن واهمه دارید . مگر دراین آرا نگاه سیاسی نیست . پس همه نگاهها و راها به این قضیه سیاسی می باشد . آقای پزشکیان اگر نماینده ایی با قاطعیت و بدون ترس رای داده از چیزی نباید بترسد مگر اینکه در چنته چیزی نداشته باشد و جناحی به موضوعی رای داده باشد که این خود می شود سیاسی .
  • RO ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۰
    1 2
    شما و جناحتون هم حتما تجسم حقیقت هستید!!!
  • IR ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۰
    1 2
    آقای پزشکیان شفافیت را از مجلس شروع کنید