۱۰ نفر
۶ تیر ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۱
ورود ارز و سکه به منطقه زیان

دنیای اقتصاد نوشت: یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

قدرت‌نمایی بزرگان کالایی

شاخص کل بورس تهران در معاملات آخرین روز کاری هفته بیش از ۴/ ۱ درصد رشد کرد و در ارتفاع ۲۴۸ هزار و ۵۷۸ واحدی قرار گرفت. عملکرد مناسب در خرداد ماه و سودآوری فصلی قابل توجه برخی صنایع منجر به غلبه تقاضا بر عرضه شد. در همین راستاپتروشیمی به‌عنوان بزرگ‌ترین صنعت بورسی با رونق معاملات سهم تازه‌وارد «جم‌پیلن» و استقبال چشمگیر از نماد «فارس» بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد. نمادهای فلزات اساسی هم با پیروی از همین الگو به‌صورت دسته‌جمعی افزایشی شدند. نمادهای صنعت سیمان هم به واسطه افزایش ۳۰ درصدی نرخ فروش این محصول به‌صورت یکدست رشد کردند و برخی در سقف مجاز روزانه دادوستد شدند. از طرف دیگر برخی سهم‌های کوچک‌تر مانند نمادهای دارویی‌، غذایی‌، کاشی‌ساز و خودرویی تحت فشار عرضه به اصلاح قیمت پرداختند. دیروز ارزش معاملات خرد بورس ۱۲۶۶ میلیارد تومان بود.

بازارهای مهم در هفته اول تیر

تداوم افت دلار در آرامش بازار

هر دلار آمریکا طی معاملات روز قبل ۸۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و راس ساعت ۱۶ به بهای ۱۳ هزار و ۱۲۰ تومان به فروش رفت. بی‌واکنشی شاخص ارزی کشور به تنش‌های سیاسی طی روزهای قبل باعث شد تا در روزی که آرامش بیشتری بر بازار داخلی مستولی بود، نرخ ارز به کمترین حد خود از ۲۲ خرداد ماه برسد. همچنین با افت ۶/ ۰ درصدی دیروز دلار بازدهی این ارز از ابتدای سال وارد محدوده منفی شد. کمبود تقاضا برای اسکناس نقدی از سمت مردم عادی منجر به افت دلار شد و در این فضا بازارساز به راحتی توانست با عرضه مناسب پاسخگوی نیاز بازار باشد. دیروز صرافی‌های عامل بانک مرکزی نرخ فروش مندرج بر تابلوی خود را تا سطح ۱۲ هزار و ۹۵۰ تومان اصلاح کرده و سیگنال نزولی به بازار مخابره کردند.

یازارهای مهم در هفته اول تیر

دو بازوی فشار بر سکه

چهارشنبه هر سکه طرح جدید 65 هزار تومان ارزان شد و ساعت 16 به بهای 4 میلیون و 625 هزار تومان به فروش رسید. دیروز دو بازوی اونس طلا و نرخ ارز بر افت قیمت سکه اثرگذار بودند. مخالفت رئیس فدرال رزرو با دخالت‌های ترامپ در مورد کاهش نرخ بهره دلار منجر به عقبگرد اونس طلا از اوج ۶ ساله شد. ترامپ در سلسله پیام‌های توییتری خود همواره به سیاست‌های بانک مرکزی آمریکا انتقاد کرده و آن را مانعی بر سر راه رشد اقتصاد این کشور خوانده است. از طرفی نرخ ارز نیز در نبود تقاضای موثر و با راهبرد هوشمندانه بازارساز به روند نزولی خود ادامه داد و ۶/ ۰ درصد افت کرد. با نوسان قیمتی صورت گرفته بازدهی سکه از ابتدای سال به سطح منفی ۵/ ۰ درصد رسید و حباب سکه با احتساب مالیات ارزش افزوده در ارتفاع منفی ۱۷۲ هزار تومان ایستاد.

بازارهای مهم در هفته اول تیر

اهرم نزولی فدرال رزرو

چهارشنبه هر اونس طلا در بازار جهانی ضمن ثبت افت روزانه 3/ 0 درصدی به بهای 1424 دلار معامله شد. مخالفت فدرال رزرو با فشارهای ترامپ مبنی بر کاهش شدید نرخ بهره دلار گارد صعودی طلا را شکست. جروم پاول رئیس بانک مرکزی آمریکا اعلام کرد مطالعات بیشتری روی مذاکرات تجاری با چین و اقتصاد داخلی ایالات متحده مورد نیاز است تا در مورد کاهش نرخ بهره دلار تصمیم‌گیری شود. وی همچنین افزود فشارهای سیاسی اهانت به فدرال رزرو محسوب می‌شود و استقلال این نهاد را زیر سوال می‌برد. از طرفی رئیس فدرال رزرو سنت لوئیس نیز که از طرفداران معروف سیاست انبساطی شناخته می‌شود در اظهار نظری غافلگیرکننده افت ۵/ ۰ درصدی نرخ بهره را بیش از نیاز بازار خواند. به این ترتیب شاخص دلار با رشد ۱/ ۰ درصدی از کف سه ماهه فاصله گرفت و فشار بر فلز زرد را افزایش داد.

بازارهای مهم در هفته اول تیر

سبزپوشی عمومی «تسه‌ها»

اوراق تسهیلات مسکن دی ماه ۹۶ «تسه۹۶۱۰» در آخرین جلسه داد و ستدی هفته ۴/ ۲ درصد افزایش قیمت یافت و به بهای ۴۴ هزار و ۶۰۸ تومان به فروش رسید. سومین صعود متوالی «تسه۹۶۱۰» باعت شد تا این اوراق وام فاصله خود از کف تاریخی را بیشتر کرده و بار دیگر به کانال ۴۴ هزار بازگردد. سایر سررسیدهای وام مسکن نیز در محدوده مثبت معاملاتی قرار گرفتند و میانگین قیمتی آنها به کانال ۴۵ هزار صعود کرد. دلیل عمده موج صعودی اخیر بازار «تسه‌ها» برخورد به سطوح مقاومتی سنگین طی روزهای قبل بوده است. یکشنبه کمترین قیمت تاریخی برای «تسه۹۶۱۰» به ثبت رسید. پس از آن معامله‌گران که سطوح قیمتی پایین را فرصتی طلایی برای کسب سود می‌دیدند دست به خرید زدند و با افزایش تقاضا منجر به صعود قیمت‌ در بازار «تسه‌ها» شدند.

بازارهای مهم در هفته اول تیر

افت آماری طلای سیاه

دیروز هر بشکه نفت خام وست تگزاس آمریکا «WTI» حدود 1/ 2 درصد افزایش قیمت یافت و ساعت 16 به بهای 9/ 58 دلار به فروش رسید. بهای هر بشکه نفت برنت نیز به سطح ۶۵ دلار ارتقا یافت. علاوه بر بالا بودن سطح تنش‌ها در منطقه استراتژیک خلیج فارس که شاهراه عبور ۲۰ درصد از نفت جهان است، آمار منتشر شده موسسه نفت آمریکا «API» به سوخت صعود نفت افزود. سه‌شنبه «API» در گزارش هفتگی خود اعلام کرد سطح موجودی‌های تجاری نفت آمریکا طی هفته قبل فراتر از پیش‌بینی افت ۵/ ۲ میلیون بشکه‌ای به میزان ۵/ ۷ میلیون بشکه کاهش یافته است. همزمان سطح انبارهای نفت کوشینگ اوکلاهاما هم که محل اصلی بارگیری نفتکش‌های آمریکایی است بیش از ۳/ ۱ میلیون بشکه تنزل کرده است. این کاهش قابل توجه که از هفته دوم دسامبر ۲۰۱۸ بی‌سابقه است، نشان از رشد تقاضا برای نفت دارد.

بازارهای مهم در هفته اول تیر

223223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1274171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =