رئیس دیوان عالی کشور: اگر قاضی یک رای خلاف شرع دهد، صلاحیت قضاوت ندارد

مهر نوشت: رئیس دیوان عالی کشور در دستگاه قضایی حتی یک خطا هم قابل قبول نیست، گفت: اگر قاضی یک رای خلاف شرع صادر کند دیگر صلاحیت قضاوت را ندارد.

حجت الاسلام سید احمد مرتضوی مقدم پنجشنبه شب در هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی و هفته قوه قضائیه با اشاره به اینکه حضور من در کرمان یادآور خاطرات خوبی است چراکه از سال ۷۳ تا ۷۹ در کرمان مشغول به فعالیت بودم، اظهار کرد: ما در دستگاه قضایی از نظر داشتن قوانین مترقی اسلامی ضعف نداریم اگر مشکلاتی در دستگاهی قضایی هست ناشی از نداشتن نیروهای کارآمد است و از این جهت ضعیف هستیم.

رئیس دیوان عالی کشور عنوان کرد: دستگاه قضایی به دنبال شناسایی نیروهای کارآمد است از طرف دیگر خطا و اشتباه در تمام قسمت های دستگاه های اجرایی و به خصوص دستگاه قضایی قابل انکار نیست.

حجت الاسلام مرتضوی مقدم با بیان این مطلب که در دستگاه قضایی حتی یک خطا هم قابل قبول نیست، ادامه داد: یک رای خلاف شرع اگر از قاضی صادر شود او صلاحیت قضاوت را ندارد.

وی گفت: بنای ما بر این است که با نظارت بر احکام و دادگاه ها چه در مرکز و چه با حضور در مراجع قضایی کشور نسبت به نظارت بیشتر خود اقدام کنیم همچنین قانون اجازه داده است که اگر مواجه با رای خلاف شدیم در صلاحیت قاضی تردید کنیم.

وی ادامه داد: خیلی ها را می بینیم که اظهار نارضایتی از احکام صادره خود می کنند اما عدم اطلاع مردم از قوانین سبب می شود که وظیفه قاضی را ندانند.

مردم مراقب مسیرهای انحرافی دلالان باشند

وی تصریح کرد: توصیه من به همه مردم این است که اطلاعات حقوقی خود را بالا ببرند چراکه بسیاری از نارضایتی ها به دلیل عدم آگاهی کافی نسبت به قوانین است و اینجاست که دلال ها و برخی که لباس وکیلان را بر تن می کنند مسیرهای انحرافی را انتخاب می کنند، مسیر را تغییر می دهند و قاضی ممکن است به اشتباه بیفتد.

رئیس دیوان عالی کشور با بیان این مطلب که ما دو شکل نظارت بر احکام دادگاه ها داریم، افزود: یکی پرونده هایی است که مرجع تجدید نظر آن دیوان عالی کشور است که این پرونده ها دارای حساسیت خاصی هستند.

وی ادامه داد: دیگری اینکه خود ما مراجعه به استان ها داشته باشیم و پرونده ها را بازرسی و نظارت کنیم.

رئیس دیوان عالی کشور گفت: همچنین وظیفه دوم ما ایجاد وحدت رویه در کشور کنیم به عنوان مثال یک موضوع خاص در یک استان به یک شکل رای می دهند و در یک استان دیگر به شکل دیگری رای می دهند لذا به دنبال ایجاد وحدت رویه ها در این زمینه ها در کشور هستیم.

17231
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1274388

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =