ایرنا نوشت: یک کارشناس بازار سرمایه تزریق منابع مالی را اصلی ترین معضل شرکت های بزرگ خودروسازی دانست و گفت: چنانچه بعد از واگذاری دو شرکت بزرگ خودروسازی به بخش خصوصی، سهامداران جدید بتوانند گره ای از مشکلات شرکت ها را از طریق تزریق منابع مالی باز کنند، این اقدام، بازار سرمایه را با واکنش های مثبت همراه خواهد کرد.

«ولید هلالات» به واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی و تأثیر آن بر بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: ابتدا باید مشخص شود که خریداران سهام ایران خودرو و سایپا کدام گروه و شرکت‌ها هستند؛ چنانچه از گروه‌هایی باشند که تخصص و مهارت کافی در زمینه خودرو دارند و یا به هر نحوی سرمایه‌ای را به گروه‌های خودروسازی تزریق کنند، سهام این گروه‌ها رشد می‌کند، زیرا تزریق منابع از جمله معضل اصلی خودروسازها محسوب می‌شود.

هلالات اظهار داشت: دلار در سال‌های گذشته با رشدی که تجربه کرد، زمینه ای فراهم ساخت که شرکت ها بارها باید اقدام به افزایش سرمایه می‌کردند در حالی که در گروه خودرو تزریق منابع صورت نگرفت.

وی پیرامون آخرین وضعیت معاملات در بازار سرمایه تصریح کرد: یک برهه زمانی بود که سهم‌های بزرگ بازار مانند پتروشیمی و پالایشی‌ها حرکت رو به بالا نداشتند، اما اکنون به دلیل نزدیک شدن به مرحله تقسیم سود شرکت‌ها و برگزاری مجامع روند بازار تغییر کرده و باز هم معاملات به سمت این گروه‌ها پیش رفته است.

هلالات اضافه کرد: گزارش ماهانه که عملکرد خرداد ماه شرکت‌ها را نشان می‌دهد در حال انتشار است، این گزارش‌ها فراتر از انتظارات بود و تأثیر مثبتی را در روند بازار سرمایه گذاشت.

وی با بیان اینکه با وجود تحریم‌ها، شرکت‌ها از فروش مقداری بالایی برخوردار بودند، گفت: علاوه بر بهبود وضعیت نرخ کالایی شرکت‌ها، میزان تخفیف‌های آنها کاهش یافت که این عوامل در کنار یکدیگر سبب بهبود عملکرد خرداد ماه شرکت‌ها شد.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: تقسیم سود بسیاری از شرکت‌های بزرگ در راه است به همین دلیل توجه بازار بیشتر به سمت گروه‌هایی مانند فلزات، معادن، پتروشیمی و پالایشگاهی ها که شاخص کل را به سمت اعداد بالاتری هدایت می‌کنند و سود بالایی را تقسیم می‌کنند پیش می‌رود.

وی با بیان اینکه اکنون فضای کلی بازار مناسب و با مشکل خاصی روبرو نیست، گفت: تا انتهای تیر ماه، شرکت‌ها فرصت انتشار گزارش صورت مالی سود و زیان در فصل بهار را دارند که به نظر می‌رسد با توجه به گزارش مثبت از عملکرد آنها وضعیت بازار به همین صورت صعودی بماند.

هلالات با بیان اینکه با انتشار گزارش‌ها و شروع فصل مجامع، هیجان مثبت و منفی وارد بازار می‌شود، گفت: مجامع، گزارش ماهانه و صورت سود و زیان شرکت‌ها باعث شده تا بازار نسبت به این مسائل واکنش مثبت نشان دهد و به سمت افزایشی در حرکت باشد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه همزمانی انتشار وسیع گزارش‌های مثبت، زمینه ساز ایجاد هیجان در بازار بود، گفت: با پایان یافتن ماه تیر و فصل مجامع، بازار به سمت تعادل حرکت خواهد کرد و معاملات آن منطقی‌تر می‌شود.

وی به خبرهای منتشر شده مبنی بر افزایش قیمت سیمان و تأثیر آن در بازار سرمایه تاکید و بیان کرد: روند معاملات گروه سیمان در روز چهارشنبه مثبت بود، تاکنون شرکت‌ها خود اقدام به صادرات نمی‌کردند بلکه دلالان چنین اقدامی را انجام می‌دادند در حالی که اخیراً دولت قانونی را تصویب کرده که براساس آن شرکت‌ها خود باید سیمان را صادر کنند.

هلالات معتقد است که بحث آزاد شدن صادرات و افزایش ۳۰ درصدی قیمت سیمان باعث اقبال گروه سیمانی‌ها در بازار روز چهارشنبه شد که در صورت تأیید افزایش قیمت سیمان این فضا در گروه سیمانی‌ها تا چند روز آینده ادامه دار خواهد شد.

۲۲۶۲۲۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1274453

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۷
    9 1
    باید به این دو تا شرکت به دلیل اینکه یک عمر پول مفت از دولت گرفتن، بازار انحصاری هم داشتن و ملت را چاپیدن و بعد هم میگن ورشکسته هستن جایزه داد
    • IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۷
      9 0
      چرا جایزه؟! اتفاقا باید بازرسی دقیق بشه که توی این شرکتها چه خبر بوده و چیکار کردند که با اینهمه حمایت ضرر کردند. قطعا فسادی در کار بوده. باید بررسی و با مسئولان آن برخورد قانونی بشه.
  • IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۷
    13 0
    دولتی بودن شرکت ها باعث میشود که مدیران شرکت ها، نگرانی از بابت امنیت شغلی خود نداشته باشند و رقابت و سود دهی شرکت برای آنها بی اهمیت باشد و نتیجه آن وضع کنونی خودروسازان یعنی تولید بی کیفیت و گران است.