تاکید آلمان و چین برای حل مسالمت‌آمیز تنش‌ها بر سر ایران

فارس نوشت: رئیس‌جمهور چین و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در حاشیه نشست گروه ۲۰ در ژاپن دیدار و بر ضرورت حل و فصل مسالمت‌امیز تنش‌ها بر سر ایران تأکید کردند.

خبرگزاری شینهوا چین گزارش داد سران دو کشور توافق کرده‌اند مسائل مربوط به پرونده هسته‌ای ایران بایستی به صورت مسالمت‌آمیز حل شوند و بایستی از تشدید تنش‌ها اجتناب شود.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا ۱۸ اردیبهشت‌ماه سال گذشته در ادامه کارشکنی‌های دولت آمریکا در اجرای توافق هسته‌ای برجام به مشارکت کشورش در این توافق پایان داد و تحریم‌های یکجانبه علیه ایران را احیا کرد.

کشورهای اروپایی بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برجام وعده داده‌اند با تضمین منافع اقتصادی ایران، این توافق را حفظ کنند. این کشورها، علی‌رغم ایستادگی‌های لفظی و سیاسی در برابر اقدام آمریکا تا کنون هیچ اقدام عملی برای محقق کردن وعده‌هایشان صورت نداده‌اند. 

در چنین شرایطی، شورای عالی امنیت ملی ایران روز ۱۸ اردیبهشت‌ماه در بیانیه‌ای اعلام کرد قصد دارد «در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام» برخی اقدامات خود ذیل برجام را متوقف کند. 

در همین راستا، «بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی ۲۷ خرداد در نشستی خبری در محل تاسیسات آب سنگین اراک (خنداب) گفته بود که با شتاب گرفتن روند تولید اورانیوم غنی‌شده ۳.۶۷ درصد، ذخایر اورانیوم غنی‌شده کشور نهایتا تا ششم تیر از سقف ۳۰۰ کیلو عبور خواهد کرد.

50311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1274581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =