رضا فیاضی: خواستیم برای کودکان برنامه بسازیم گفتند اسپانسر بیاورید

برای بچه‌های دهه شصتی و هفتادی، او با نقش آقای پدر در «قصه‌های تابه‌تا» شناخته می‌شود. با رضا فیاضی که بعدتر در نقش پدر خانواده در «دنیای شیرین» شناخته شد و حالا مدتهاست که از فضای برنامه‌سازی کودک دور است و قرار است به زودی با یک نمایش خاطره‌انگیز برگردد.

یاسمن طلوعی: رضا فیاضی یکی از چهره‌های خاطره‌انگیز برای کسانی است که سال‌های دهه شصت روزهای کودکی‌شان را می‌گذراندند و حالا اگر مجموعه‌هایی با بازی فیاضی از تلویزیون باز هم پخش شوند، برای‌شان خاطره آن روزها را زنده می‌کند. با فیاضی درباره نمایش «هادی و هدی و وروره جادو» که قرار است از آبان‌ماه در تالار هنر روی صحنه ببرد و همچنین طرح‌ها و ایده‌هایش برای تولید برنامه کودک و نوجوان در تلویزیون به گفت‌وگو نشستیم.

تولید برنامه کودک اتفاق نمی‌افتد

رضا فیاضی درباره‌ چند سال دوری از فضای برنامه‌های کودک توضیح می‌دهد: «من در طول این سال‌ها خیلی از تلویزیون دور نبودم و در برنامه‌هایی مثل «امروز و فردا» یا «مثل من، مثل تو» حضور داشتم. من دو سال‌ونیم در کیش زندگی کردم و دور شدنم از تهران باعث شد تا از فضای کاری‌ام کمی دور باشم. اما واقعیت این است که در حال حاضر برای کودکان و نوجوانان، تولید کارهای سریالی اتفاق نمی‌افتد. اگر هم برنامه‌هایی تولید می‌شوند مثل جُنگ یا برنامه‌ «کودک‌شو» است. برای مثال من زمانی که طرح «هادی و هدی» را به شبکه دو دادم، باور داشتم که کار بهتر را کارگردان عروسکی می‌تواند انجام دهد و به همین دلیل اردشیر کشاورزی را برای کارگردانی انتخاب کردم. او کار عروسکی را انجام داد و من کار صدا را برعهده داشتم علاوه بر اینکه نقش پدر، نویسندگی و طراح را عهده‌دار بودم.»

مشکل اساسی ما نبود اسپانسر است

بازیگر مجموعه‌ «زی زی گولو» برنامه‌سازی شبکه‌ «بی بی سی» برای کودکان را اتفاق خوبی می‌داند و همچنین  درباره عدم وجود اسپانسر در کارهای کودک می‌گوید: «به نظر من اتفاق خوبی است که شبکه‌هایی مثل جم و بی بی سی برنامه کودک تولید می‌کنند، شاید حسی در مدیران ما به وجود بیاورد که برای تولید کارهای خلاقانه اقدام کنند. من تولید برنامه کودک در این شبکه‌ها را اصلا منفی ارزیابی نمی‌کنم و خیلی هم اتفاق مثبتی است که می‌تواند تلنگری برای ما باشد. من و مجید قناد مدتی قبل به تلویزیون طرح دادیم. من طرح «حوض نقاشی» را به تلویزیون دادم که یک کار روانشناسی بود و پوست‌مان را کندند. ما تا مراحل جدی هم برای تولید پیش رفتیم اما در ابتدا گفتند این طرح برای کودکان است. بعد گفتند این طرح کودک نیست و برای خانواده است. طرح خانواده بردیم که باز هم ایراداتی گرفتند و درنهایت گفتند اسپانسر بیاورید تا بتوانیم کار را تولید کنیم. من و آقای قناد واقعا برای اینکه بتوانیم یک برنامه خلاقانه کودک و نوجوان تولید کنیم تلاش کردیم. حتی من با چند روانشناس صحبت کردم و برای موضوعات طرح هم برنامه‌ریزی کرده‌ایم. این ماجرای اسپانسر و دغدغه نداشتن مسئولین باعث شد تا کار ما تولید نشود. من ایده، طرح و قصه‌های فراوانی برای کودکان و نوجوانان دارم، اما مشکل اسپانسر مشکل اساسی مملکت ما است.»

«زی زی گولو» هیچوقت فراموش نمی‌شود

فیاضی در رابطه با تفاوت برنامه‌های کودک نسبت به دهه شصت و هفتاد و اینکه برنامه‌های فعلی نسبت به قبل برای کودکان و نوجوانان خاطره‌سازی نمی‌کنند، توضیح می‌دهد: «در این چند سال اخیر مشخص شد که فقط در دهه شصت تلویزیون از لحاظ تولید برنامه‌های کودک پرملات بود و هنوز هم بچه‌های آن زمان از برنامه‌های کودک خاطره دارند. اما الان بچه‌ها خاطره‌ای برای‌شان به وجود نمی‌آید و عموها و خاله‌ها هم زود فراموش می‌شوند اما «زی زی گولو» هیچوقت فراموش نمی‌شود. به دلیل اینکه یک کار خلاقانه بود و دارای یک حس خاص و فانتزی بود. به همین دلیل هنوز هم جوانان دهه شصت من را با آن برنامه‌ها به یاد می‌آورند و با آن خاطرات زندگی می‌کنند. اما در حال حاضر این اتفاق نمی‌افتد. تا زمانی که دلسوزی نباشد، تولید برنامه‌ها مثل سابق نمی‌شود. ما آدم‌های بزرگی مثل مرضیه برومند، رضا بابک و خیلی‌های دیگر را داریم که کار کودک انجام می‌دهند. یا مثل فیتیله‌ای‌ها که من معرفی‌شان کردم. ما اول در نمایشی به اسم «ت مثل تئاتر» با هم همکاری کردیم و بعد از مدتی مجید قناد برنامه «فیتیله‌» را برای شبکه دو تولید کرد که در حق قناد هم بی‌وفایی شد. متاسفانه همیشه وقتی ما یک جای خوبی قرار می‌گیریم و از لحاظ مالی موقعیت خوبی پیدا می‌کنیم، دچار توهم می‌شویم و فکر می‌کنیم همه چیز در خدمت ما است. حتی سه نفر هم نمی‌توانند یکدیگر را تحمل کنند و به همین دلیل از هم جدا می‌شوند و اتفاقات مختلفی می‌افتد.»

«هادی و هدی و وروره جادو» از آبان روی صحنه می‌روند

فیاضی درباره زمان اجرای نمایش «هادی و هدی و وروره جادو» و داستان آن می‌گوید: «من بعد از چندسالی که در این فضا حضور نداشتم، با نیروی کامل می‌خواهم کار کودک انجام دهم و قرار است آبان‌ماه در تالار هنر نمایش «هادی و هدی و وروره جادو» را روی صحنه ببرم. داستان این نمایش درباره هادی و هدی است که آق‌بابا قصه‌ای برای‌شان تعریف می‌کند و بعد از آن وروره جادو با جاروی منحصر به فردش وارد داستان می‌شود و... ایده‌های زیادی برای نمایش «هادی و هدی و وروره جادو» دارم که امیدوارم اتفاق بیفتد. ما در تالار هنر یک‌سری محدودیت داریم و اگر مسئولین کمی همت کنند و بگویند کار کودک در تالار وحدت هم می‌شود اجرا شود، خوب است. من آمادگی کار کردن در تلویزیون هم دارم اگر پیشنهاد شود و یک‌سری طرح هم آقای قوچاق از من دارند که در مجموعه‌های «امروز و فردا» و «مثل من مثل تو» با هم همکاری کرده‌ایم.»

۲۵۸۲۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1274648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =