۲۰۰.۰۰۰ خودرو تا ۴۰ روز دیگر راهی بازار می‌شوند

تسنیم نوشت: سخنگوی انجمن سازندگان قطعات با اعلام اینکه مطالبات قطعه‌سازان از رنو پارس امروز تعیین تکلیف شد، گفت: با پرداخت بخشی از مطالبات قطعه‌سازان، تا ۴۰ روز دیگر خودروهای ناقص راهی بازار خواهند شد.

فرهاد به‌نیا با اشاره به جلسه امروز قطعه‌سازان با وزیر صنعت، اظهار داشت: در این جلسه مشکلات قطعه‌سازان در ۴ محور اعلام شد و در نهایت به توافقات مثبتی دست پیدا کردیم.

وی با بیان اینکه در این جلسه تعیین تکلیف مطالبات قطعه‌سازان از رنو پارس مطرح شد، افزود: رنو پارس به دلیل آنکه نمی‌توانست طلب خود را از خودروسازان دریافت کند، مطالبات قطعه‌سازان را پرداخت نمی‌کرد به نحوی که کشمکش رنوپارس و خودروسازان وضعیت قطعه‌سازان را بلاتکلیف کرده بود. در نهایت قرار شد بر اساس صورتجلسه‌ای با امضاء خودروسازان، طلب رنوپارس از خودروسازان به صورت مستقیم به حساب قطعه‌سازان واریز شود.

وی در خصوص رقم طلب قطعه سازان از رنو پارس هم گفت: قطعه سازان حدود ۴۵۰ میلیارد تومان از رنو پارس طلب دارند.

سخنگوی انجمن سازندگان قطعات با اعلام اینکه در جلسه امروز بحث پرداخت تسهیلات ۷ هزار میلیارد تومانی قطعه‌سازان هم عنوان شد، گفت: مطابق توافقات به عمل آمده قرار شد بانک مرکزی ۷ هزار میلیارد تومان را به صورت ارزی در اختیار قطعه‌سازان قرار دهد. در بخش بازپرداخت این تسهیلات نیز قرار شده معاون اول و رئیس جمهور تصمیم‌ نهایی را اعلام کنند.

به‌نیا تصریح کرد: پیش از این بانک مرکزی معتقد بود که قطعه سازان باید این تسهیلات ارزی را با قیمت روز باپرداخت کنند که این موضوع اصلاً مورد توافق ما نبود. البته اگر معاون اول و رئیس جمهور در مورد بازپرداخت این تسهیلات تصمیم نهایی را نگیرند ما مجبوریم قیمت ارز را بر روی قیمت تمام شده  قطعات اعمال کنیم.

کف کارخانه سایپا ۱۱۰ هزار دستگاه خودرو و ایران خودرو ۸۰ هزار خودرو خوابیده است

وی در خصوص خودروهای کف کارخانه خودروسازان هم به ارائه توضیحاتی پرداخت و اظهارداشت: در سایپا حدود ۱۱۰ هزار خودرو و در ایران خودرو بیش از ۷۵ تا ۸۰ هزار خودرو در کف کارخانه‌ها قرار دارد که این خودروها ارزشی معادل ۱۰ هزار میلیارد تومان دارند.

وی با اعلام اینکه مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان در کف کارخانه‌ها مانده است گفت: بهترین راه این است که اسم تیراژ تولید خودرو تغییر پیدا کند و به نوعی تیراژ تولید متناسب با قابلیت تحویل محصولات به مردم باشد. در همین راستا وزیر صنعت به خودروسازان دستور داد تا تیراژ تولید را متناسب با قابلیت تحویل خودروها به مردم تغییر دهند.

به‌نیا در خصوص قیمت‌گذاری قطعات خودرو نیز گفت: با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه، قرار شده لیست جدید قیمت‌های قطعات به شورای رقابت ارسال و بعد از اعمال نظر این شورا به تنظیم بازار ارائه شود تا در نهایت تصمیم مناسب در این رابطه اعمال گردد.

وی اضافه کرد: در جلسه امروز وزیر صنعت به خودروسازان تأکید کرد تا اقدامات لازم را برای تکمیل خودروهای ناقص انجام دهند که به نظر می رسد با پرداخت مطالبات قطعه سازان این موضوع تا ۴۰ روز آینده حل شده و خودروها راهی بازار شود.

۲۲۶۲۳۱
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1275089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =