عبور ذخایر اورانیوم غنی شده ۳.۶۷ درصد ایران از سقف ۳۰۰ کیلوگرم

فارس به نقل از یک منابع آگاه اعلام کرده که ذخایر اورانیوم غنی شده ۳.۶۷ درصد ایران از ۳۰۰ کیلوگرم عبور کرده است. هنوز به صورت رسمی این خبر اعلام نشده است.

بر اساس این گزارش یک منبع آگاه اعلام کرد که ذخایر اورانیوم غنی شده ۳.۶۷ درصد ایران از ۳۰۰ کیلوگرم عبور کرد.

وی گفته است: امروز بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بعد از توزین روز چهارشنبه هفته گذشته، مجددا وزن تولید مواد غنی شده ایران را اندازه‌گیری کردند و ذخایر ایران از سقف ۳۰۰ کیلوگرم عبور کرده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،چهارشنبه (۵ تیر) آژانس بین المللی انرژی اتمی تائید کرده که ایران حدود ۲۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده با درصد خلوص پائین در اختیار دارد که کمتر از سقف ۲۰۲ کیلو و ۸۰۰ گرم تعیین شده در توافق هسته ای است.از سوی دیگر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی فعالیت هسته ای ایران را مطابق برجام دانست و گفت: ایران در بازرسی تاسیسات هسته ای همکاری مناسبی با بازرسان آژانس داشته است.

بر اساس برجام ایران متعهد شده بود صرفا تا سقف ۳۰۰ کیلوگرم هگزافلوراید اورانیوم غنی شده تا ۳.۶۷ درصد در داخل کشور نگه دارد و مازاد آن را از ایران خارج کند. این رقم معادل ۲۰۲ کیلو و ۸۰۰ گرم  اورانیوم تخمین زده می‌شود.  ایران اعلام کرده در صورتی طرف‌های دیگر برجام به تعهدات خود باقی نمانند ایران پس از مهلت ۶۰ روز داده شده به آنها دیگر خود را ملزم به متعهد ماندن در برجام نمی‌بیند. 

یوکیا آمانو، در گزارشی که به نشست روز چهارشنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ ارائه شد، با اشاره به سوابق برجام و گزارش های پیشین، آورده است: در هشتم ماه می، ایران بیانیه ای صادر کرد که در آن آمده است بر اساس حق مندرج در  ماده‌های ۲۶ و ۳۶ برجام، شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران به سازمان انرژی اتمی دستور داده تا بخشی از محدودیت های برجام را متوقف کند.

حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز در گفت و گوی  اخیر خود با  امانوئل مکرون،رئیس جمهوری فرانسه هم تاکید کرده که اگر ایران نتواند از فواید برجام بهره مند شود، بر اساس بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام مرحله به مرحله تعهدات خود را کاهش خواهد داد. ایران از کشو طرف‌های باقی مانده در توافق هسته ای خواسته تا ظرف دوماه (هجدم تیرماه) زمینه صدور نفت خام ایران و مبادلات بانکی آن را فراهم کنند که در این صورت ایران مجددا محدودیت های توافق هسته ای را به اجرا خواهد گذاشت وگرنه در مرحله بعد، میزان خلوص غنی سازی اورانیوم را هم افزایش می‌دهد.

۵۰۵۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1275393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسن ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    16 0
    شیطونا میخواید بمب بسازیدا
  • AE ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    0 7
    ی چی بگم مازادشو اصلا نمیتونه خارج کنه چون نمیتونه در عمان بفروشه مگه روسها با چمدون پول بیان ببرن ...البته من ب شخصه با اینهمه تحریم و اینستکسی که فقط میتونیم پول دارو و غذا رد و بدل کنیم ماندن در برجام رو عقلانی نمیدونم جرات داشته باشید دگ چی داریم ک تحریم نشده
  • IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    16 0
    واسه مردم نون و آب میشه؟؟؟؟؟