رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: الگوی کشت متاثر از الگوی مصرف و بازارفروش محصولات کشاورزی است.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی، اکبر فتحی در جمع خبرنگاران با بیان علل افزایش تمایل به کشت محصولات سبزی و صیفی در استان، اظهار کرد: شرایط اقلیمی، هزینه های تولید و اقتصادی بودن محصولات کشاورزی و مصرف بهینه منابع آب و خاک از عوامل تاثیرگذار در اصلاح، تعریف و تدوین الگوی کشت است. 
  
وی با اشاره به اینکه مالکیت خصوصی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران از جایگاه ویژه ای برخوردار است، گفت: الگوهای ابلاغی عمدتا از سوی وزارت و سازمان جهادکشاورزی استان توصیه ای و ترویجی بوده، به لحاظ قانونی اجباری در این زمینه نیست و صرفاً در صورت اقتصادی بودن محصول کشاورزی مورد قبول و پذیرش کشاورزان قرار می گیرد. 

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان این موضوع که تحلیل بازارفروش و تولید محصولات کشاورزی دو مقوله جدا از هم می باشند، اظهار کرد: در اقتصاد دانش بنیان از بازارفروش به تولید می رسیم در حالی که در اقتصاد سنتی این رابطه برعکس بوده و در صورت کشش و تقاضای بازار، محصولات تولیدی بازارفروش پیدا خواهند کرد. 
وی با بیان اینکه کشاورزی قراردادی بهترین روش برای تنظیم بازار و متعادل سازی عرضه و تقاضا می باشد، گفت: در صورتی که بخواهیم قیمت تمام شده محصولات زراعی را تنظیم و متعادل نمائیم باید از یک نظام بهره برداری مشخصی تبعیت کنیم. 

فتحی با بیان اینکه خرد بودن اراضی زراعی هزینه های تولید را افزایش می دهد، اظهار کرد: 

یکپارچه سازی قطعات کشاورزی علاوه بر اینکه از افزایش قیمت تمام شده محصولات جلوگیری می کند، در کنترل انواع آفات و بیماریها در مزارع کشاورزی و افزایش ضریب مکانیزاسیون موثر و مفید می باشد. 

وی افزود: کاهش قیمت تمام شده محصولات زراعی، قدرت رقابت محصولات داخلی در بازارهای جهانی را افزایش داده و در غیر این صورت محصولات ما پتانسیل رقابت پذیری را نخواهند داشت. 

فتحی عدم پیش بینی شرایط عرضه و تقاضا را عامل اصلی در پیدایش نوسانات شدید قیمتی برخی محصولات کشاورزی همچون سیب زمینی، گوجه فرنگی، پیاز و هویج دانسته و گفت: پیش بینی صحیح و علمی شرایط عرضه و تقاضا، از افزایش یا کاهش مصنوعی کشت محصولات جلوگیری کرده و پایدارسازی امنیت غذایی را تضمین می کند.. 
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان توسعه مجتمع های گلخانه ای و کشت در فضاهای بسته و کنترل شده را عاملی موثر در توجیه کشت محصولات اقتصادی و باکیفیت دانسته و بیان کرد: سطح زیرکشت محصولات گلخانه ای در دو سال اخیر از 56 هکتار در سال 96 به 165 هکتار در سال 98 ارتقاء یافته و در سالهای آتی نیز 200 هکتار  به این مجتمع ها اضافه می شود. 

وی در پایان خاطر نشان کرد: بکارگیری فارغ التحصیلان کشاورزی در این بخش و استفاده از علوم و فنون روز موجب ارتقاء بهره وری و افزایش عملکرد در واحد سطح شده و پیش بینی می شود در سال جاری با بارش باران شاهد افزایش پنج درصدی تولید محصولات زراعی و باغی در سطح استان باشیم.      

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1275792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =