۰ نفر
۱۲ تیر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۲

شلوغ کاری برای هیچ!

رضا پورعالی
شلوغ کاری برای هیچ!

«رای گیری الکترونیک» به مساله چالش برانگیز این روزهای خانواده وزنه برداری تبدیل شده است.

کمتر از چهار روز تا زمان برگزاری مجمع انتخاباتی فدراسیون وزنه برداری زمان باقی است و گروهی در تلاشند با مطرح کردن شائبه تخلف، انتخابات را به همان مسیر سنتی خودش، یعنی رای گیری با خودکار و کاغذ و علامت گذاری ضربدر و مربع روی تخته وایت برد، با آن دست‌خط‌های کج و معوج، برگردانند. با این حال عجیب تر از تصمیم وزارت ورزش در برگزاری الکترونیک مجمع وزنه برداری، همین واکنش غیر معمول حامیان یکی از نامزدهای انتخاباتی فدراسیون است. 

مجمع فدراسیون وزنه برداری چه به صورت الکترونیک برگزار می شود یا دستی، فرقی نمی کند، چون در هر دو شیوه نتیجه دقیقا یکی خواهد بود. در واقع موضوعی که نباید به سادگی از کنار آن گذاشت، هجمه ای است که برخی دوستان برای زیر سئوال بردن سلامت انتخابات، با تهمت و افترا به وزارت ورزش به عنوان بالاترین نهاد سیاست‌گذاری در ورزش کشور، به راه انداخته اند تا شاید از این طریق بتوانند جلوی شکست نامزد مورد حمایت را بگیرند یا حداقل برای شکست احتمالی در انتخابات، توجیهی دست و پا کنند. 

تیترهایی چون «رای گیری الکترونیکی؛ تخلف محرز انتخاباتی» یا «آزمون‌ و خطایی به اسم مهندسی الکترونیک در وزنه‌برداری» یا « مهندسی الکترونیکی انتخابات» فارغ از محتوای تحلیل ها، یک پیام بزرگ در خود دارد؛ اینکه نامزد انتخاباتی مورد نظر که مخالف برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک است، به طور قطع حمایت وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک را از دست داده و این نکته مهمی است که اعضای محترم مجمع باید به آن توجه داشته باشند. 

بی شک مطرح کردن شائبه مهندسی و تخلف در انتخابات وزنه برداری، آنهم به یک وزارتخانه رسمی و معتبر، اتهام کمی نیست. با این حال دوستان حتی پای برخی نمایندگان مجلس را هم به ماجرا باز کرده اند تا اصل سلامت انتخابات را زیر سئوال ببرند و با استناد به اساسنامه فدراسیون های ورزشی، وزارت ورزش را برای برگزاری مکتوب و سنتی انتخابات زیر فشار قرار دهند. 

قطعا در اینکه سلامت انتخابات با توجه به آزمایش نشدن سیستم انتخابات الکترونیک در ایران، باید تضمین شود حرفی نیست. اما اینکه بخواهیم بدون اطلاع از کم و کیف این سیستم، ندانسته و چشم بسته، رای به تخلف  انتخاباتی بدهیم و وزارت ورزش را متهم به دزدی در آرای مجمع کنیم، به لحاظ عرفی، شرعی و اخلاقی درست نیست.

در پایان به این نکته باید اشاره کرد که از عمر برگزاری انتخابات الکترونیک در دنیا حدود ۲۰ سال می گذرد و در کشور خودمان نیز نخستین بار هشت سال پیش بود که با تصویب مجلس شورای اسلامی، انتخابات مجلس در تعدادی از حوزه های انتخاباتی به صورت الکترونیک برگزار شد و بعدها بارها در انتخابات شوراها مورد استفاده قرار گرفت.

۲۵۱ ۲۵۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1276042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =