تخصیص ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به لرستان/ اختصاص ۲۹۰ میلیارد تومان تسهیلات بلاعوض به حوزه کشاورزی

استاندار لرستان در همایش فصلی ائمه جمعه استان از تصویب اعتبار برای بازسازی زیرساخت‌های تخریب شده سیل اخیر خبر داد.

به گزارش خبرآنلاین لرستان، دکتر سید موسی خادمی در همایش فصلی ائمه جمعه استان با تبریک چهلمین سال نماز جمعه انقلاب اسلامی اظهار کرد: از کارهای بزرگ حضرت امام نهادسازی بود که بعد از انقلاب ایجاد شد و هرچه از انقلاب گذشت اهمیت آن نهاد برای حفظ اسلام و نظام بیشتر روشن شد.
وی در ادامه با اشاره به سپاه پاسداران، جهاد سازندگی کمیته امداد و افزود: این‌ها بخشی از قدرت نهادسازی حضرت امام بوده که از ویژگی‌های رهبر استراتژیک همین تولید نهاده است.
استاندار لرستان نهاد نمایندگی ولی فقیه و نماز جمعه را بزرگ و اثرگذار عنوان کرد و گفت: آثار این نهاد با توجه به وضعیت کنونی کشور که در برابر قدرت بزرگ دنیا حرف می‌زند بخشی از تولید قدرت نرم، زاییده و منشاء همین نهادها است.
وی از حضور ائمه جمعه استان در کنار مردم و دولت طی حادثه سیل اخیر تقدیر و تشکر کرد.

ارائه گزارش از جریان سیل فروردین
دکتر خادمی در بخش دیگری از سخنان خود گزارشی از جریان سیل لرستان ارائه داد و با اشاره به اینکه سیل در این استان متفاوت از دیگر استان‌ها ویرانگر بود، بیان کرد: طبق آخرین آمار ارائه شده حدود ۳۰ هزار واحد مسکونی آسیب دیده که ۱۳ هزار واحد تخریبی و مابقی تعمیری هستند.
وی افزود: همچنین ۴۰ روستا جابجایی کلی و موضعی می‌شوند که زمین آنها از منابع ملی یا کشاورزان خریداری شده است، در پلدختر ۱۲ هکتار زمین از مالک خریداری و به حوزه شهری اضافه کرده‌ایم، همچنین در معمولان نیز زمین خریداری شده است.
استاندار لرستان تصریح کرد: حدود ۵۰۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض به استان اختصاص داده‌اند که ۶۲ میلیارد تومان آن پرداخت و از ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی که برای استان تعریف کرده‌اند ۱۱ هزار فقره وام به مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده که بالاترین عدد در کشور حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد کل اعتبارات مربوط به لرستان است.
وی با اشاره به اینکه در حوزه کشاورزی لرستان برعکس دیگر استان‌های سیل‌زده علاوه بر محصول زمین و زیرساخت آن نیز آسیب و از بین رفته است، اظهار کرد: در حوزه کشاورزی ۲۵۰ میلیارد تومان تسهیلات و ۲۹۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض داده شده که تقریباً شروع به پرداخت شده است.
ایجاد زیرساخت‌ها بدون داشتن اعتبار
مقام عالی‌رتبه استان به حوزه زیرساخت‌ها که شامل جاده‌ها، پل‌ها، مهندسی رودخانه‌ها و تاسیسات آب، برق و گاز می‌شود اشاره کرد و با بیان اینکه در این حوزه کارهای بزرگ انجام گرفته است، گفت: در کمترین زمان ممکن آب، برق و گاز شهرها و روستاهای سیل زده وصل و جاده‌ها بدون اعتبار به صورت موقت ایجاد شده، همچنین پل‌های رودخانه کشکان مانند پل شهر پلدختر، چم ‌مهر، بیشه، چم‌شهران و... فوری احداث شدند.
وی با بیان اینکه کارهای زیرساختی تا به حال بدون اعتبارات ملی انجام شده است، تصریح کرد: خوشبختانه چند روز گذشته دولت منابع زیرساخت‌ها را تصویب کرده که از ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان مصوب شده و بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان به لرستان تعلق گرفته است.
 وی افزود: ۳۵۰ میلیارد تومان در حوزه راه، ۳۰۰ میلیارد تومان شهرداری‌ها و آب شهری ۱۱۰ میلیارد تومان، آب روستایی ۲۰ میلیارد تومان، همچنین در بخش مهندسی رودخانه‌ها ۴۰ میلیارد تومان، دیواره‌های ساحلی رودخانه‌ها و بهسازی رودخانه روستاها نیز ۲۲۰ میلیارد تومان اختصاص داده شده است.
کمک‌های ستاد اجرایی فرمان امام به استان
استاندار لرستان به کمک‌های ستاد اجرایی فرمان امام(ره) اشاره کرد و گفت: این ستاد ۱۰ هزار پک لوازم منزل به استان داده که تا به حال ۴ هزار این پک‌ها توزیع شده و در این راستا یخچال‌سازی لرستان نیز فعال و باعث اشتغال‌زایی شده است.

وی با تاکید بر اینکه باید از این سیل بهره‌برداری کرد و از فرصت‌ها و دستاوردهای آن استفاده کنیم، اظهار کرد: تخصیص آب از طرف وزارت نیرو تحول و دستاورد بزرگی است که در حوزه آب شرب، کشاورزی و سدها به عنوان مانع سیلاب اتفاق می‌افتد.
۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1276174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =