۰ نفر
۱۲ تیر ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۳
«چاربیتی‌های سرزمین جام» منتشر شد

غفور محمدزاده، هنرمند و پژوهشگر موسیقی مقامی، کتاب «چاربیتی‌های سرزمین جام» را منتشر کرد. این کتاب، به معرفی انواع چاربیتی‌های شرق خراسان به مرکزیت تربت جام، در دسته‌بندی‌های محتوایی مذهبی، عاشقانه، هجرانی، چوپانی و ... پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، کتاب «چاربیتی‌های سرزمین جام»، تازه‌ترین اثر غفور محمدزاده، هنرمند و پژوهشگر موسیقی مقامی منتشر شد. این کتاب به دوبیتی‌هایی پرداخته که در قالب‌های مختلف موسیقی مقامی در شرق خراسان از سرخس تا سیستان، خوانده می‌شود. این شعرها در گویش این منطقه، چاربیتی گفته می‌شود.

این کتاب، به معرفی انواع چاربیتی‌های شرق خراسان به مرکزیت تربت جام، در دسته‌بندی‌های محتوایی مذهبی، عاشقانه، هجرانی، فلک‌خوانی، پندنامه‌خوانی، چاربیتی‌های سفر، چوپانی، شاهدخوانی، فصل‌خوانی و کنایی پرداخته است.

کتاب «چاربیتی‌های سرزمین جام»، با مقدمه هوشنگ جاوید منتشر شده است. این پژوهشگر برجسته موسیقی مقامی و آیینی ایران، در مقدمه‌اش بر این کتاب آورده است: «آنچه غفور محمدزاده چاربیتی نامیده و در عموم دوبیتی گویند، حکایت سخن باشندگان این سرزمین است که از دل خراسان کهن باز مانده، دلنواز و گوش‏نواز و جان‏پرور، حکایت باغ بهار و اندیشه ماه رخساران و جوانان سخت‏کوش و پیران پاکدل در بی‏نوایی و نوا، امید و آرزو، وصل و فراق و همگی چون آفتاب حقیقت درخشان، هنری مدنی، معنوی و معرفتی که مقامی ارزشمند را در بین مردمان پارسی زبان مالک است چرا که آرام‏بخش سوز دل و تسکین درد زخم‏‌های درون‌شان بوده و هست.

در این مجموعه غفور محمدزاده تلاش کرده تا صرفاً راوی این معنویت‏‌ها باشد و بیابان ذهن پیران را شخم زده تا ریشه و دانه‏‌ای بیابد و هدیه به آیندگان کند و به همین مقدار باید پاس کاری را که کرده داشته باشیم در این وانفسای فرهنگی و معنویت.»

از غفور محمدزاده پیش از این «فرهنگنامه موسیقی تربت جام» منتشر شده که نتیجه ۱۸ سال فعالیت پژوهشی او در عرصه موسیقی مقامی است.

او که خودش هم از هنرمندان موسیقی مقامی است، کسب چندین رتبه در جشنواره موسیقی فجر را در کارنامه دارد. آلبوم «هفت شهر عشق» با خوانندگی و نوازندگی او، مرداد سال گذشته روانه بازار شد. غفور محمدزاده در حال حاضر کارشناس موسیقی صدا و سیمای خراسان جنوبی است.

۵۷۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1276204

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =