۱ نفر
۱۳ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۸

کردها سرافرازان تاریخ

اسدالله ملاسلیمی
کردها سرافرازان تاریخ

برگزاری کنگره مشاهیر کرد اقدام ارزشمندی در تجلیل از نقش آفرینی و هنرمندی نخبگان کرد در زمینەهای مختلف و ستودن دانایی و حفظ سرمایەها و فرهنگ بشری که به ودیعه در میان این ملت و انسان ها به امانت نهاده شده است.

همه ملت ها و اقوام به وسعت تمدن و فرهنگ خود و به برکت فر ایزدی در نهاد بشر به گسترش و توسعه میراث مادی و معنوی انسانی همت نمودەاند.

کرد در سرزمین خاور میانه و پرورش در گهواره تمدن همواره در معرض طوفان هجوم ملل دیگر و گاهی در معرض نسیم معنوی ادیان، مذاهب و افکار، پیوسته در تکاپو و مقابله بوده است.

ملت کرد در بستر زمان، صادقانه و هوشمندانه به خدمت آنچه که فرهنگ پیشرو و ستوده زمانه بوده پرداخته است؛ در دوران پیش از اسلام چنان به آیین زرتشتی دلبسته بود که هم اکنون پس از هزار و چهارصد سال پس از افول آیین زرتشت، همچنان رگەهای از  آن را در مراسم و فرهنگ و ادبیات شان حفظ و نگهداری می نمایند.

در دوران حمله اسکندر،  تاریخ شاهد مقاومت کردها در برابر این موج تهاجم بود که نام شهرها و روستاها به یمن این‌ مقاومت ماندگار بود.

در دوران گسترش اسلام کردها هم خطی نشان دار در تاریخ یافتەاند؛ با گسترش اسلام استعداد و عقلانیت آنان در خدمت فرهنگ اسلامی قرار گرفت و عالمان بزرگ و نامدار در تداوم، حفظ و گسترش فرهنگ اسلامی و میراث معنوی آن مجاهدت ها نمودەاند و در دوران گذشته و تاریخ معاصر هم نقش کردها در در دفع بیگانگان، جنبش مشروطه، انقلاب اسلامی و جنگ‌ تحمیلی پر رنگ بوده است.

آنچه امروز باید مورد توجه قرار گیرد متناسب سازی خدمات متقابل کرد و اسلام و کرد و ایران است.

جهان‌ اسلام به یمن آن همه جان فشانی در حفظ قلمرو اسلامی بەوسیله کردها و آنچه که با قلم و دانایی در توسعه علمی فرهنگ و علوم اسلامی نگاشتەاند باید در مقام قدردانی و کمک به گسترش جایگاه این ملت نجیب بر آیند. همچنین در سطح ملی هم کرد با آن تاریخ روشن در حمایت از ایرانیت و مرزهای ایران زمین در شرق و غرب مورد قدردانی و مشارکت در منافع قدرت قرار گیرد.

امروز کردستان از حاشیەگرایی به ستوه آمده است و شاخص های توسعه آن نیازمند یک تغییر نگرش در سطوح کلان تصمیم گیری است و امید که کنگره مشاهیر کرد، بابی باشد بر این موضوع.    

* پژوهشگر

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1276296

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =