سوابق بیمه تامین اجتماعی را چگونه استعلام کنیم؟

ایسنا نوشت:بیمه کردن کارمندان یا کارگران، یک الزام قانونی است که باید از طرف کارفرما رعایت شود. بر اساس قانون کار، هر کارمند یا کارگر باید ماهانه معادل ۳۰ درصد حقوقش را به عنوان حق بیمه پرداخت کند که ۲۳ درصد آن به عهده کارفرما و ۷ درصد آن سهم کارگر است. بر اساس قانون، کارفرمایان باید حق بیمه کارمندان یا کارگران زیر نظر خود را به صورت ماهانه پرداخت کنند. به همین دلیل هم آنها ۷ درصد سهم کارگر را هر ماه از حقوق ناخالص کارکنانشان کسر می‌کنند.

با این حال نحوه پرداخت بیمه توسط کارفرما در برخی موارد مشکلاتی را برای فرد بیمه شده ایجاد می‌کند که از آن میان می‌توان به تأخیر در واریز حق بیمه کارگر و کارمند یک کارگاه از سوی کارفرما اشاره کرد. در بعضی موارد هم دیده شده که کارفرما برای مدتی طولانی (گاهی حتی تا چند ماه) حق بیمه کارگر یا کارمند را پرداخت نمی‌کند و این وقفه در پرداخت حق بیمه موجب بروز مشکلاتی از جمله عدم امکان تمدید و استفاده از دفترچه بیمه خدمات درمانی، دریافت مستمری از کار افتادگی، دریافت مقرری استراحت زایمان، دریافت کمک هزینه ازدواج، دریافت مقرری ایام استراحت پزشکی، مقرری بیمه بیکاری و … شود و در صورتی که بعد از چند سال بخواهید حق بیمه اجباری‌تان را پرداخت کنید باید زمان زیادی را صرف گرفتن رأی از اداره کار کنید. در مشاغل سخت و زیان‌آور هم وقفه در پرداخت حق بیمه، یکپارچگی طول دوره را از بین می‌برد و به جای ۲۰ سال باید با ۲۵ سال سابقه بازنشسته شوید.

بنابراین توصیه می‌کنیم که اگر به صورت ماهانه سوابق بیمه خود را چک نمی‌کنید، هر چند ماه یک بار سوابق بیمه‌تان را استعلام کنید تا مطمئن شوید که سوابق بیمه شما به صورت کامل و تا آخرین دوره توسط کارفرما پرداخت شده است. به همین منظور سازمان تأمین اجتماعی سامانه‌ای را فراهم کرده که در آن بیمه‌شدگان می‌توانند در هر لحظه آخرین وضعیت سوابق بیمه‌ای خود را مشاهده کنند. در این سامانه هر فرد بیمه شده می‌تواند به راحتی از سوابق بیمه‌ای خود از زمان اولین واریزی تا کنون مطلع شود.

نحوه استعلام سوابق بیمه تأمین اجتماعی

پیش از این برای استعلام سوابق بیمه تأمین اجتماعی باید حتماً کد بیمه خود را وارد می‌کردید که معمولاً بیشتر افراد از نحوه دسترسی به آن اطلاع نداشتند و در بررسی سوابق بیمه خود به مشکل بر می‌خوردند. اما چندی است که بدون نیاز به کد بیمه می‌توانید برای .
خود اقدام کنید. برای این کار می‌توانید به سامانه طراحی شده برای این موضوع به سایت تأمین اجتماعی سر بزنید

1717

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1276513

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =