خروج نیروهای نظامی بریتانیا از نفتکش ایرانی

بر اساس گزارش یورونیوز،مقام‌های جبل‌الطارق اعلام کرده‌اند که تفنگداران نیروی دریایی بریتانیا از نفتکش ایرانی که پیش از این توقیف کرده بودند خارج شده‌اند.

اسپونتیک هم در گزارشی مشابه اعلام کرده در حال حاضر تنها نیروهای پلیس و ماموران گمرک در عرشه نفتکش گریس ۱ حضور دارند. خروج نیروهای  نظامی بریتانیا تحولی جدید در این ماجرا پس ازاحضار سفیر انگلیس از سوی وزارت امور خارجه به حساب می‌آید. 

خبرگزاری رویترز هم از قول سخنگوی دولت محلی جبل‌الطارق گزارش داد که مصاحبه‌ای با خدمه نفتکش توقیف شده انجام شده است. به گفته این مقام محلی، از خدمه این کشتی به عنوان شاهد پرسش شده است، نه متهم. پیش از این ایران به صورت رسمی از بریتانیا خواستار «رهاسازی سریع» نفتکش توقیف شده خود در جبل‌الطارق شده بود. 

رئیس اداره سوم غرب اروپای وزارت امور خارجه ایران اقدام نیروی دریایی بریتانیا در توقیف نفتکش ایرانی را «غیرقانونی» و معادل با «راهزنی دریایی» دانست و تاکید کرد: «ایران از تمامی ظرفیت‌های سیاسی و قانونی خود برای رهاسازی این کشتی و استیفای حقوق خود استفاده خواهد کرد.»

راب مک‌ایر سفیر انگلیس در تهران عصر پنجشنبه ۱۳ تیر در اعتراض به توقیف نفتکش حامل نفت ایران به مقر وزارت امور خارجه در تهران احضار شده بود.

در جریان این احضار، وزارت خارجه ایران با یادآوری این که حسب اطلاعات موجود توقیف این نفتکش به درخواست آمریکا صورت گرفته، خواستار «رهاسازی سریع» نفتکش مزبور شد.

وی با اشاره به حرکت این نفتکش در آبراه‌های «بین‌المللی»، اقدام نیروی دریایی انگلیس را معادل با «راهزنی دریایی» دانسته و گفت آن کشور حق ندارد تحریم‌های یک‌جانبه خود یا اتحادیه اروپا را به صورت فراسرزمینی علیه کشورهای دیگر اعمال نماید زیرا این همان سیاست «زورمدارانه» آمریکا است که کشورهای اروپایی همواره نسبت به آن معترض بوده‌اند.

5050

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1276659

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۴
    58 18
    اگر بریتانیا عقب نشینی کند بخاطر حرف آقای شمخانی در مقابله به مثل است که اگر آنها واقعا آن را جدی بگیرند نه احضار سفیر انگلیس که احضار سفیر انگلیس در همه و یا اکثر جنایات آنها انجام می شده
  • TR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۴
    21 54
    یک سوال : دو میلیون بشکه نفت موجود در این نفتکش که قرار بود به سوریه بدهید اگر هر بشکه 50 دلار باشد میشود 100 میلیون دلار ، پولش را میگرفتید بود؟؟
  • IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۴
    4 6
    قلب تورا شکسته هر ک به نوبت خود سرزمین من مثل دشت پرغبار سرزمین من مثل قلب داغ داره..به قول کیان هر کی رسید ی چکی زد رفت البته فحش زیاد شنید
  • IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۴
    3 1
    سرزمین من کی غم تورو گشوده سرزمین خسته خسته از جفای کی راه تورا بسته گنج تورو ربودن...قلب تو را شکستن هرکی به نوبت خود
  • IR ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۴
    3 3
    فشار اسپانیا برای در اختیارگرفتن کشور خود یعنی جبل الطارق باعث رهایی کشتی می شه بی بی سی
  • IR ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۴
    1 3
    فشار اسپانیا برای در اختیارگرفتن کشور خود یعنی جبل الطارق باعث رهایی کشتی می شه بی بی سی
  • IR ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۴
    3 0
    رفیق رابین ک شمشیر را پشت پرنس جان گذاشت و بهش گفت بگو دوست منو آزاد کن حالا نقش اسپانیا برای آزادی کشتی حامل نفت ایران مهمه
  • شمس تبریزی IR ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۵
    گاهی اوقات موقع مطالعه قرآن تردیدهایی به دلم می گذشت که به کسی نگفتم و فقط خدا ازش اطلاع داشت. عجیبه که بدون اینکه متوجه باشم و دنبالش باشم در طول این سالها جریانات پیش آمد که آن چیزی را که در آن تردید داشتم به یقین تبدیل شد. یکی از آن چیزها دشمنی غالب مسیحیان و یهودیان با مسلمانها بود. در مورد یهودی ها تردید چندانی نداشتم اما در مورد مسیحیان تردید داشتم و هر بار که این اخبار را میخوانم یقینم بیشتر میشه که در گذشته ساده لوح بودم. تا روزی که از مسلمانی فقط اسمش را یدک بکشی باهات خوبن. اما کافیه یک مقدار رفتارت را با آموزه های قرآنی تطبیق دهی تا سایه ات را با تیر بزنن
  • ایرانی IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۵
    3 7
    میشه راجع به پرچم پاناما هم توضیح بدین ؟؟
  • IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۵
    2 7
    2 میلیون بشکه نفت داشت کجا می رفت؟ اونم با دور زدن افریقا چرا از کانال سوئز نرفته؟ 120 میلیون دلار ؟