کدام صنعت بورسی در تحریم خوش درخشید؟/ مسیر تازه برای سودآوری در بورس

بازار سهام بدون شک جزو پازل های اصلی در رونق تولید کشور است به همین دلیل بررسی روند اتفاقات رخ داده در این بازار می تواند به فعالین اقتصادی کمک کند تا درک بهتری از وضعیت اقتصاد کشور برای برنامه ریزی آینده اقتصادی داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین در هفته ای که گذشت با اینکه فشارشدید در کاهش  قیمتهای جهانی غولهای گروه فلزات  رخ داده بود و شرکت های مرتبط با آنها را در بازار سهام ایران  در معرض عرضههای شدیدی قرار داده بود اما ادامه سیر صعودی قیمت سهام هلدینگهای بزرگ در بورس ایران توانست به عنوان حامی شاخص کل عمل کند و  به ارتقای این نماگر اقتصاد در معاملات این هفته بیانجامد.

سید علی عباسی  در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین ضمن تشریح عوامل موثر بر بازار سرمایه طی هفته گذشته گفت: نکته حایز اهمیت در معاملات  هفته جاری بازار سهام این است که ، ناپایداری در وضعیت بازارهای جهانی باعث شد تا  سهامداران از سهام شرکت های دلاری رو به سهام گروه ها و شرکت های کالایی بیاورند و گروه های کوچک و شرکت های کوچک در نگاه سهامداران از جذابیت بیشتری برخوردار شوند، این غلبه در برخی از سهم ها تا مرز صف های خرید سنگین چند روزه هم پیش رفت که خود نشان از هوشمندی بازار سهام داشته و این مهم نمایان شد که این  بازار برخلاف سابق در صورت ارزندگی سهمی به سمت آن خواهد رفت و اینکه همه سهم ها از گروه های مختلف با صف خرید روبرو شوند دیگر بی معنی شده است.

ایران به عنوان یکی از بزرگترین کشورها در تولید دارو در جهان هرچه با میزان بیشتر تحریم ها روبرو می شود توان و ظرفیت تولید داخلی شرکت ها بالاتر می رود که خود این اتفاق یک بعد از سیکل علاقه سهامداران به نمادهای دارویی در بازارسهام است

وی در ادامه افزود: در گروه های مختلف که اقبال سهامداران به آن زیاد شده بود گروه هایی که در تحلیل بازار هفته قبل آنها را مورد بررسی قرار داده بودیم بیشترین تقاضا را داشته اند که این اتفاق ناشی از دریافت مجوز افزایش نرخ برای این کالاها بوده است که مهمترین اهرم رشد برای سهام شرکت ها در بورس قلمداد می شود. از جمله آنها می توان به گروه های دارویی، کاشی و سرامیک ، ماشین آلات، ساختمان سازی و بسیاری از نمادهای کوچک در گروه های مختلف اشاره کرد. این جذب سرمایه های کوچک در گروه های کوچک که از روز دوشنبه در بازارسهام رخ تا روز چهارشنبه ادامه پیدا کرد و آخر هفته خوبی را برای صاحبان سهام به ارمغان آورد.

این تحلیلگر بورس  در ادامه با اشاره به گروه‌های پرمتقاضی در بورس گفت: در بررسی همین گروه های مورد اقبال در بازار بورس این هفته خوب است بدانیم بیشترین تقاضا مربوط به گروه دارویی بوده و در بلند مدت هم خواهد بود و دلیل این اقبال بدون تردید تحریم هاست.

وی تاکید کرد: ایران به عنوان یکی از بزرگترین کشورها در تولید دارو در جهان هرچه با میزان بیشتر تحریم ها روبرو می شود توان و ظرفیت تولید داخلی شرکت ها بالاتر می رود که خود این اتفاق یک بعد از سیکل علاقه سهامداران به نمادهای دارویی در بازارسهام است. جالب است بدانید عملکرد خوب شرکتهای دارویی از اسفند ماه ۹۷ آغاز شد و سال جدید را با همان  روند رشد توانستند ادامه دهند تا  رنگ  تازهای را به خود گرفته باشند و منجر به رشد  و بهبود وضعیت تولید و ارزش سهامشان در بازار بورس شوند.

به اعتقاد عضو اتاق بازرگانی تهران تشکیل سازه رشد در وضعیت تولید و فروش شرکت های دارویی تا جایی ادامه پیدا کرد که ماه به ماه وضعیت بهتری داشته اند و به همین دلیل اقبال سهامداران در هفته آغازین تیر ماه به سهام این شرکت ها بیش از خرداد ماه و ماه های قبل از آن بوده است و نکته جالب تر آنجا نمایان می شود که شرکت های دارویی در فصول سرد سال از فروش بهتری برخوردارند اما امسال در ماه های گرم سال هم رشد فروش شرکت های دارویی باعث رشد ارزش سهامشان شده که بدون ترید آغازی بر روند جدید و مسیری تازه برای بورس ایران و شرکت های حاضر در این گروه با اهمیت در بازار بورس است .

وی افزود: البته در پایان لازم است اشاره ای کنم به فصل مجامع . هر ساله فصل مجامع با اقبال سهامدارن  روبرو می شود و بسیاری از سهامداران برای حضور در مجمع و دریافت سود نقدی شرکت ها سهام آنها را از قبل خریداری میکنند البته برای دریافت سود نقدی تقسیمی به دلیل کسر آن از قیمت هر سهم درصورتی برای سهامدار جذابیت دارد که چشم انداز آینده و سودآوری شرکت مثبت بوده و روند تعادلی و رو به رشدی برای سهامدار توسط شرکت ترسیم شده باشد در غیر از این صورت سهامدار علاقه ای به حضور در مجمع ندارد و سعی می کند بعداز مجمع و بعداز کاهش ارزش سهم دست به خرید بزند. اما امسال به نظر وضعیت بهبودیافته شرکت مجامع پرحرارت تری نسبت به سالهای قبل خواهیم داشت.

۲۲۶۲۲۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1276683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =