تعطیلی پروژه ۴ خطه کردن جاده ایلام-مهران

مهر نوشت: پروژه چهار خطه کردن جاده ایلام-مهران به عنوان مسیر اصلی تردد زائران اربعین به دلیل مشکلات مالی به حال خود رها شده و عملا تعطیل است.

مرز مهران در استان ایلام طی پنج سال گذشته شاهد یک کنگره عظیم به نام اربعین بوده که باعث شده نام مهران و ایلام را جهانی کند.

طی سال‌های گذشته استقبال وصف ناپذیر زائران اربعین از مرز مهران برای رفتن به عتبات عالیات باعث شد توجه به زیرساخت‌های استان بیشتر از گذشته شود.

در این بین یکی از مهمترین نیازهای زیرساختی استان ایلام یعنی چهار خطه کردن جاده ایلام-مهران کلید خورد، این مسیر طی سال‌های گذشته در ایام اربعین شاهد ترافیک‌های بسیار سنگین بوده و همین امر موجب شد تا این طرح بیش از گذشته ضروری باشد.

حالا چهار سال از ساخت پروژه چهارخطه کردن محور ایلام-مهران برای تبدیل شدن به یک بزرگراه استاندارد می‌گذرد، هرچند در سال‌های گذشته بخش‌هایی از این پروژه تکمیل شده ولی هنوز کل پروژه به اتمام نرسیده است.

طبق پیش بینی‌های مسئولان کشوری و استانی امسال به دلیل حذف ویزا قطعاً زوار بیشتری وارد مهران خواهند شد، اما سوال اینجاست در چهار ماهی که به اربعین ۹۸ مانده آیا این پروژه به سرانجام می‌رسد یا خیر؟ سوالی که جواب آن به اعتبارات گره خورده ولی اتمام این پروژه برای بحث ترافیک و نظم و امنیت زائران بسیار حائز اهمیت است.

نبود اعتبارات به عنوان بزرگترین مانع بر سر راه شتاب پروژه قرار دارد و پیمانکاران این پروژه هنوز بسیاری از مطالبات خود را دریافت نکرده و برای ادامه کار با مشکل مواجه هستند.

هم اکنون عملاً کار اجرای پروژه در فاصله اندک به اربعین ۹۸ تعطیل است، با اینکه مسئولان استان از اتمام پروژه تا اربعین ۹۸ خبر می‌دهند، اما روند پروژه این را نشان نمی‌دهد.

مسئولان استان ایلام و وزارت راه و شهرسازی در بازدید مکرر این پروژه طی سال های گذشته وعده های فراوانی برای تکمیل این پروژه اعلام کردند که تاکنون هیچکدام محقق نشده است.

معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزیر راه وشهرسازی در یکی از آخرین بازدیدهای مسئولان کشوری از این پروژه اظهار داشت: بزرگراه ایلام به مهران به عنوان پروژه ملی در دستور کار بوده و عزم ملی برای اتمام بزرگراه «ایلام-مهران» جدی است.

امیر امینی در ادامه گفت: اربعین امسال بزرگراه «ایلام -مهران» به بهره‌برداری می‌رسد.

تکمیل پروژه چهار خطه کردن مسیر ایلام مهران تا اربعین ضروری است

رئیس پلیس راه ایلام نیز در این ارتباط اظهار داشت: بهسازی زیرساخت‌ها از جمله مسیر کمربندی غربی مهران، پایانه مسافربری برکت تعریض مسیر کمربندی جنوبی منتهی به پایانه برکت، جداسازی و مصون سازی مسیر خروجی مهران تا پایانه مرزی و ایمن سازی مسیر جایگزین ایلام- ملکشاهی - مهران و محور فرعی ماربره از انتظارات پلیس راه استان ایلام از مسئولان استانی، برای مدیریت ترافیک در ایام اربعین حسینی (ع) است.

رضا همتی زاده بیان داشت: یکی از مهمترین نیازهای جدی زیرساختی در استان ایلام تکمیل پروژه چهار خطه کردن مسیر ایلام-مهران است چراکه این مسیر پرترددترین مسیر ارتباطی ایلام است و متاسفانه بیشترین تصادفات استان نیز در این محور صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: طبق بررسی های انجام جاده ایلام-مهران بیش از ۲۰ درصد تصادفات سطح استان را به اختصاص داده است.

وی افزود: ظرفیت این جاده گنجایش این همه تردد در ایام خاص سال مثل اربعین را ندارد، هرچند در سال‌های اخیر بخش‌های زیادی از پروژه چهارخطه شده ولی هنوز به طور کامل بهره برداری نرسیده و نیاز است برای اربعین امسال حتماً تلاش مسئولان بیشتر شود.

وی ادامه داد: در ایام اربعین شلوغی و ازدحام این جاده به حدی است که در پاره‌ای از اوقات این جاده یک طرفه می‌شود، بنابراین چهارخطه کردن این محور کاملاً ضروری است.

وی بیان کرد: پلیس راه استان به عنوان یکی از اعضای کمیته زیرساخت اربعین مسئله به اتمام رسیدن این پروژه را برای کاهش تصادفات و ترافیک پیگیری می‌کند.

چهارخطه ایلام به مهران ۹۰ درصد پیشرفت دارد

رها شدن و مشکلات مالی پروژه چهار خطه کردن محور ایلام-مهران در حالی به وضوح قابل مشاهده است که استاندار ایلام در این ارتباط اظهار داشت: جاده ایلام-مهران به عنوان مهمترین پروژه زیرساختی اربعین در استان ایلام بالای ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

تاکنون بالای ۹۰ درصد بزرگراه ایلام به مهران انجام شده اما پیمانکار ۷۰ میلیارد تومان از دولت طلبکار است که پیگیر پرداخت مطالبات هستیمقاسم سلیمانی دشتکی افزود: تاکنون بالای ۹۰ درصد بزرگراه ایلام به مهران انجام شده اما پیمانکار ۷۰ میلیارد تومان از دولت طلبکار است که پیگیر پرداخت مطالبات هستیم.

وی با اشاره به اینکه با توجه به اینکه بیش از ۶۵ درصد زوار از مرز مهران تردد می‌کنند، اظهار داشت: امسال پیش بینی شده در ایام اربعین تردد زوار در مرز مهران با توجه به حذف ویزا چند برابر شود، قطعاً آماده شدن این جاده جزو اولویت‌های اصلی استان است.

وی افزود: با توجه به حذف ویزا بین ۴ تا ۵ میلیون تردد در اربعین امسال خواهیم داشت، تمام تلاش مسئولان استان باید به سمت تکمیل شدن این پروژه پیش برود تا شاهد ترافیک و بی نظمی در این مسیر نباشیم.

استاندار ایلام ادامه داد: اجرایی شدن تعهدات مدیران در به سرانجام رساندن پروژه‌های بسیار مهم است، یکی از این وعده‌های مهم پروژه جاده ترانزیتی مهران است که باید تکمیل شود.

آخرین وضعیت پروژه بزرگراه ایلام-مهران

در همین حال مدیر کل راه و شهرسازی ایلام نیز ضمن تشریح آخرین وضعیت پروژه چهار خطه کردن جاده ایلام-مهران اظهار داشت: این مسیر یکی از مهمترین پروژه‌های راهسازی کشور است که تاکنون برای این طرح بالای ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

علی اصغر کاظمی عنوان کرد: حدود ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل چهارخطه شدن مسیر ایلام -مهران نیاز است.

وی گفت: با پیگیری‌های مکرر طی یک سال گذشته تاکنون میزان اعتبارات تزریق شده به پروژه بزرگراه ایلام- مهران افزایش چشمگیری داشته هر چند که هنوز پیمانکاران مطالبات زیادی در این زمینه دارند.

کاظمی عنوان کرد: سال گذشته ۲۶ کیلومتر دیگر از این مسیر به صورت چهار خطه زیر بار ترافیک رفت و هم اکنون در سه قطعه این مسیر پیمانکاران مشغول فعالیت هستند.

وی ادامه داد: حفاری موازی تونل راه کربلا به طول ۷۰۰ متر به پایان رسیده و پیمانکار مشغول کف‌کنی و پوشش بتونی آن است و عملیات اجرایی تونل دیگر ۷۰۰ متری نیز در روزهای آینده آغاز خواهد شد.

مدیر کل راه و شهرسازی ایلام با اشاره به اینکه هم اکنون این پروژه در سه قطعه در حال اجرا است، گفت: قطعه اول به طول ۱۱ کیلومتر، قطعه دوم ۱۹ کیلومتر و قطعه سوم این پروژه به طول ۳۹ کیلومتر است.

کاظمی افزود: در سال های گذشته بیشتر مسیر ایلام-مهران با توجه به حجم بالای تردد زائرین از مرز بین المللی مهران با یک لایه آسفالت زیر بار ترافیک قرار گرفته است.

وی عنوان کرد: قطعه اول از مهدی آباد تا سه راهی ماربره با پیشرفت فیزیکی ۶۵ درصد، قطعه دوم از سه راهی ماربره تا سه راهی جندالله با پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصد، قطعه سوم از سه راهی جنداله تا مهران با پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصد در حال انجام است.

در این مسیر هر روزانه پنج هزار زائر و ۸۰۰ کامیون حامل کالا برای رسیدن به مرز مهران تردد می کنند که جاده جوابگوی این میزان حجم وسیله نقلیه نیست.

در سال‌های قبل با تلاش مسئولان بخش‌هایی از پروژه چهارخطه شده ولی هنوز بخش‌های مهمی از مسیر کم عرض است و احتمال تصادف در آنها وجود دارد.

با توجه به پیش بینی خود مسئولان استان ایلام مبنی بر افزایش تعداد زوار اربعین، در فاضله چهار ماه تار اربعین تلاش برای تکمیل پروژه چهار خطه کردن محور ایلام-مهران نیازمند توجه مسئولان کشوری برای اختصاص اعتبارات لازم است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1276971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =