وعده‌ای با عنوان افتتاح بزرگ‌ترین تقاطع غیرهم‌سطح شمال‌غرب کشور/ آخرین خبرها از تقاطع آذربایجان

شهرداری ارومیه بعد از چند سال از وعده‌های رنگارنگ برای افتتاح بزرگترین تقاطع غیرهمسطح شمال‌غرب کشور، بعد از ۵ سال تنها یک باند آن بصورت یک طرفه افتتاح شده است.

به گزارش خبرآنلاین آذربایجان‌غربی، تقاطع غیرهمسطح آذربایجان به عنوان یکی از پروژه‌های عظیم شهرداری ارومیه و در ۵ سطح در سال ۹۳ کلنگ‌زنی شد و مسئولین مرتبط شهرداری و شورای شهر بارها از افتتاح قریب‌الوقوع آن خبردادند ولی تا به امروز تنها یک باند یک طرفه به بهره‌برداری رسیده است.

تقاطع غیرهمسطح آذربایجان

کلنگ‌زنی:

این پروژه عظیم در تاریخ ۲۰ مهر ۹۳ درحالی کلنگ‌زنی شد که بنا به گفته محمد حضرت‌پور شهردار ارومیه، با سرمایه‌گذاری ۳۰۰میلیارد تومانی ظرف یک سال به بهره‌برداری برسد. (خبرگزاری مهر)

اطلاعات اولیه پروژه:

معاون فنی و عمرانی وقت شهرداری در مورد این پروژه گفته بود:

  • پروژه تقاطع آذربایجان در چهارسطح در حال اجرا است که طول پلهای این پروژه ۲۰۰۰ متر بوده و مساحت پلهای آن در حدود ۲۵۰۰۰ مترمربع خواهد بود که برآورد اولیه برای اجرای این پروژه با احتساب املاک لازم جهت آزادسازی و جابجایی تاسیسات، حدود ۲هزار میلیارد ریال است.
  • پل والفجر به مهاباد به طول تقریبی ۶۵۰ متر، پل کمربندی خاتم الانبیا به بلوار ساوالان به طول تقریبی ۲۶۰ متر، پل بلوار ساوالان به کمربندی خاتم الانبیاء به طول تقریبی ۳۵۰ متروپل والفجر به کمربندی خاتم الانبیا به طول تقریبی ۲۶۰ متر ازجمله پل هایی است که مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت .

افتتاح اولین مسیر:

اولین فاز پروژه، در مسیر مهاباد به ارومیه ۱۲ آذر ۹۶ با حضور مقامات به بهره‌برداری رسید.

فاز اول تقاطع آذربایجان

برخی از وعده‌ها در مورد پروژه:

وعده‌های افتتاح تقاطع غیر همسطح آذربایجان
نام مسئول سمت مسئول تاریخ مصاحبه منبع مصاحبه اعلام زمان افتتاح توضیحات تکمیلی
رضا جوان‌کیا معاون عمرانی شهرداری آبان ۹۵ خبرگزاری مهر بهمن ۹۵ (فاز اول) تلاش برای اتمام زودتر از موعد
رضا جوان‌کیا معاون عمرانی شهرداری خرداد ۹۶ خبرگزاری خبرآنلاین تیر ۹۶ (باند اول) مشکل آزادسازی زمین
رضا جوان‌کیا معاون عمرانی شهرداری شهریور ۹۶ خبرگزاری برنا پیشرفت ۴۵درصدی پروژه
محمد حضرت‌پور شهردار ارومیه ۱۲ آذر ۹۶ سایت شهرداری اردیبهشت ۹۷ (باند دوم) و هفته دولت ۹۷ (کل پروژه)
عادل فتاحی عضو شورای شهر اسفند ۹۶ خبرگزاری ایسنا پایان ۹۷
محمد حضرت‌پور شهردار ارومیه ۱۵ مرداد ۹۷ خبرگزاری ایرنا پایان ۹۷ (باند دوم)
محمدکاظم زوار معاون فنی و عمرانی شهرداری ۱۵ آبان ۹۷ سایت شهرداری ارومیه پایان ۹۷ (باند دوم)
عادل فتاحی نایب رییس شورا دی ۹۷ روزنامه همشهری اردیبهشت ۹۸ (باند دوم) عدم پرداخت به موقع عوارض شهرداری توسط مردم
محمدکاظم زوار معاون فنی و عمرانی شهرداری دی ۹۷ روزنامه همشهری اردیبهشت ۹۸ (باند دوم)
محمد حضرت‌پور شهردار ارومیه بهمن ۹۷ تابناک سه ماهه ۹۸ (باند دوم) پایان ۹۸ (کل پروژه)
عادل فتاحی نایب رییس شورا اسفند ۹۷ خبرگزاری ایسنا خرداد ۹۸ (باند دوم) پایان ۹۸ (کل پروژه)
محمد حضرت‌پور شهردار ارومیه فروردین ۹۸ خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان پایان سال ۹۸
حسین بخشایشی عضور شورا اردیبهشت ۹۸ باریش شهریور ۹۸ (باند دوم)
حسین پناهی عضو شورا تیر ۹۸ خبرگزاری فارس هفته دولت (باند دوم) در صورت کمک استاندار
محمدکاظم زوار معاون فنی و عمرانی شهرداری تیر ۹۸ خبرگزاری خبرآنلاین مهرماه (باند دوم) در صورت تامین مالی و شرایط ایده‌آل

آخرین شرایط پروژه:

محمدکاظم زوار معاون فنی و عمرانی شهرداری ارومیه در مورد آخرین وضعیت پروژه گفت: این تقاطع که در ۴ فاز و با ۵ روگذر و ۲ پل غیرهمسطح از سال ۹۳ وارد فاز اجرایی شده هم‌اکنون آخرین مراحل اجرایی پل B3 در مسیر بلوار والفجر ارومیه به سمت جاده مهاباد را می‌گذراند.
معاون فنی و عمرانی شهرداری ارومیه با اشاره به اینکه روان سازی ترافیک مهم‌ترین هدف اجرای این پروژه است گفت: ساماندهی ترافیکی ورود و خروجی شهر، تسهیل ارتباط شهرهای شمال و جنوب استان، افزایش ایمنی ترافیکی و تردد عرضی عابرین پیاده، اجرای آخرین تقاطع غیر همسطح باقیمانده کمربند میانی شهری، تسهیل بالغ بر ۳۰ میلیون نفر سفر در سال ابتدایی بهره برداری ، کاهش تعداد نقاط برخورد رویکردهای ترافیکی و اصلاح نقطه خطرناک ترافیکی، افزایش سطح سرویس تقاطع با کاهش زمان تاخیر ، تراکم وسایل نقیله و افزایش سرعت حرکت از مهم‌ترین تاثیرات اجرای کامل پروژه است.
وی با اشاره به اینکه اعتبار اولیه این پروژه ۲۰۰۰میلیارد ریال با احتساب تملک زمین‌ها و جابجایی تاسیسات بوده است خاطر نشان کرد: تا به امروز بالغ بر ۸۰۰میلیارد ریال برای این پروژه هزینه شده و پیشرفت کلی پروژه ۵۰درصد بوده است ضمن اینکه پیشرفت فاز دوم پروژه بالغ بر ۷۰درصد و درصورت اینکه شرایط ایده‌آل از جمله تامین مالی صورت گیرد، تا پایان مهرماه شاهد افتتاح این فاز خواهیم بود.

مشکلات پیش‌روی پروژه:

مسئولین شهرداری و شورای شهر دلیل به درازا کشیدن احداث این پروژه، افزایش سرسام‌آور قیمت میلگرد و مصالح و همچنین کاهش بی‌سابقه درآمدهای شهرداری ارومیه عنوان کرده‌اند بطوریکه شهرداری در پرداخت حقوق کارکنان خود نیز دچار مشکل شده است.

محمدکاظم زوار معاون فنی و عمرانی شهرداری ارومیه مشکل اصلی پروژه را تامین نشده اعتبار بدلیل مشکلات نقدینگی شهرداری و کاهش ساخت‌وساز عنوان و افزود: این پروژه یکی از بزرگترین پروژه‌های شمال‌غرب کشور است و امیدواریم با حل شدن بخش مالی، شاهد تسریع در روند اجرای پروژه و افتتاح زودتر آن باشیم.

مشکلات ایجادی به طول انجامیدن پروژه:

به اتمام نرسیدن پروژه و بسته شدن برخی مسیرها، ترافیک سنگینی در مسیرهای منتهی ایجاد کرده بطوریکه معمولا عصرهنگام و همچنین روزهای تعطیل مسیر والفجر به مهاباد با ترافیک فوق سنگین مواجه و مردم مجبور به تحمل این وضعیت می‌شوند.

46

کد خبر 1277198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =