به گزارش خبرآنلاین، براتاله صمدیراد، در واکنش به خبر افزایش ۵۰ درصدی قیمت بلیط قطار رشت - تهران در ۳ ماه گذشته توضیحاتی را ارائه داد. متن توضیحات او به شرح زیر است:
«قیمتگذاری بلیت قطارهای مسافری با پیشنهاد شرکتها و توسط شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران و با مصوبه شورای عالی راه و ترابری انجام شده و هیچ یک از شرکتهای ریلی مسافری از جمله شرکت رجا اجازه تعیین قیمتها را ندارند.
بعد از راهاندازی مسیر ریلی تهران-رشت در تاریخ ۱۶ اسفند ۹۷، شرکت حمل و نقل ریلی رجا به عنوان بزرگترین شرکت ریلی ایران به منظور خدمت رسانی به هموطنان گرامی اقدام به راهاندازی قطار مسافری در این مسیر کرد.
اولین بلیتی که تصویر آن در گزارش آن سایت خبری منتشر شده مربوط به ۲۱ اسفند ماه و ایام هفته ابتدایی راهاندازی قطار با واگن سه ستاره میلاد میباشد که شرکت رجا به رسم اولین مهمان نوازی، قیمت آن را با تخفیفات فوقالعاده ارایه کرد و البته این موضوع در ارایه محصولات جدید در تمام صنعتها وجود دارد و در تبلیغات راهاندازی این قطار نیز به تخفیفات ویژه آن اشاره شده است.
تصویر بلیت دوم منتشر شده در گزارش، مربوط به تاریخ ۲۰ خرداد سال ۹۸ و پس از افزایش قیمتها طبق مصوبات قانونی در سال جاری است که دو نکته در این تصویر بلیت کاملا مشهود است: ۱- سازمان قطار از واگن ۳ ستاره میلاد به ۴ ستاره صبا ارتقا یافته است که از نظر کیفیتی و قیمتی در سطح بالاتری قرار دارد. قطار ۴ ستاره صبا از واگنهای به روز صنعت حمل و نقل ریلی ایران بوده که بطور خلاصه در مقایسه با قطار قبلی دارای تهویههای مطبوع بسیار قوی، ارتعاشهای بسیار محدود، ظاهر زیبا و تجهیزات به روزتر با پنجرههای بزرگ برای دید ویژه مناظر این مسیر میباشد. ۲- در همین قطار ۴ ستاره صبا به دلیل غیر پیک بودن ایام سفر و طبق مصوبات قانونی برای شناور سازی قیمتها، این شرکت اقدام به ارائه تخفیف ۱۱ هزار و ۱۰۰ تومانی از قیمت مصوب کرد و این در حالی است که قیمت مصوب و نرمال بلیت این قطار در همان زمان نیز ۵۷ هزار تومان بوده است.
تصویر بلیت سوم نمایش داده شده در گزارش نیز با همان قیمت مصوب و نرمال ۵۷ هزار تومان بوده که بدون تخفیف ارائه شده است و عملاً افزایش قیمتی اتفاق نیفتاده است.
اما در خصوص قیمت بلیت قطار یاد شده از هفته دوم تیرماه به بعد، این شرکت بر اساس همان قانون شناورسازی قیمتها و برابر با تخفیف ارائه شده در ایام غیر پیک (یک نمونه از تخفیفات ارائه شده نیز در این گزارش مشاهده میشود)، برای ایام پیک تابستان به طور محدود و تنها تا ۳۰ درصد اجازه افزایش قیمت دارد. از این اختیار نیز تنها برای ایام پیک سفر به طور مثال روزهای سهشنبه و چهارشنبه، که در این گزارش یک نمونه از روز چهارشنبه ۱۹ تیرماه ارائه شده، این افزایش قانونی اعمال گردیده است. با این اوصاف اگر تاریخهای دیگر سفر در همین ایام کنترل شده بود، مشاهده میشد که برای تاریخهای ۱۵ الی ۱۷ تیرماه در مسیر رفت و ۱۵ الی ۱۸ تیر ماه در مسیر برگشت این افزایش محدود نیز وجود نداشته و قیمت بلیت با همان قیمت مصوب و ۵۷ هزار تومان در حال عرضه است. برای تکمیل اطلاعات و پرهیز از سوء ظن دوباره نیز لازم به ذکر است که در این مسیر از یک سالن ویژه نیز استفاده میشود که در این سالن با نام ۴ ستاره صبا ۵۲ نفره؛ صندلیهای وی آی پی نصب شده و مجموعه ظرفیت واگن از ۱۰۸ صندلی به ۵۲ صندلی تقلیل یافته است که قیمت مصوبه آن نیز تنها ۶۹ هزار و ۲۵۰ تومان میباشد.»
در ادامه این جوابیه آمده است: «ظرفیت واگن از ۱۰۸ صندلی به ۵۲ صندلی تقلیل یافته است که قیمت مصوبه آن نیز تنها ۶۹ هزار و ۲۵۰ تومان میباشد.
لازم به ذکر است که از ابتدای تیرماه سال ۹۷ تا بعد از ماه مبارک در سال ۹۸ که تقریبا معادل ابتدای تیرماه سال ۹۸ میباشد، به عبارتی بعد از حدود یکسال که در آن هیچ افزایش قیمتی برای حمل و نقل ریلی اعمال نشده بود، با توجه به تورم و افزایش هزینهها به ویژه در تامین قطعات فنی وارداتی قطارها که افزایش ۱۴۶ درصدی هزینهها را برای این شرکت در پی داشت؛ به طور میانگین تنها ۲۲ درصد افزایش قیمت در مجموع قیمت قطارهای این شرکت و آن هم تنها در مسیرهای بین شهری پس از یک سال اعمال شد که این افزایش نیز حتی بسیار کمتر از افزایش حداقلی لازم برای زنده ماندن صنعت حمل و نقل ریلی است.
در پایان از آن جا که برای نتیجهگیری صحیح لازم است تا اطلاعات صحیح و مبنای مقایسه همسان و هم وزن کسب شود و انجام مقایسه اطلاعات نامتوازن و ناصحیح موجب میشود تا نتیجه اشتباه حاصل شده و این نتیجه ناصحیح ضمن ایجاد سوءظن، در عملکرد کارکنان خدوم و زحمتکش این شرکت در صنعت حمل و نقل ریلی شبهه ایجاد و قضاوت ناصحیح را موجب شو؛ خواهشمند است دستور فرمایید قبل از انتشار چنین گزارشاتی، موارد را از منابع اصلی ذیربط اطلاع حاصل کرده سپس اطلاعرسانی صحیح صورت گیرد.»
۴۷۲۳۴
نظر شما